A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Fotók

Audi Q7 Audi Q7

Audi Q7 most kezükben van a négy ász

Audi Q7 hétszemélyes karosszéria, a legújabb quattro-hajtás, a piezo - befecskendezõs V6 turbódízel és a kifogástalan minõség együttese

Audi Q7 memóriás vezetõülés

Audi Q7 a DVD-s navigációs rendszer és a Bose-HiFi több mint egymilliót ér

Audi Q7 hatsebességes, kézi üzemmóddal és sportfokozattal kiegészített Tiptronic váltó

Audi Q7 nem kevesebb, mint 28 féle üléselrendezési és rakodási lehetõségbõl választhatunk

Audi Q7 mindkét hátsó üléssor lehajtható, így akár 2035 literes csomagtér alakítható ki

Audi Q7 a kocsi hátulja egyszerûen, a csomagtartóban lévõ gombbal lesüllyeszthetõ

Audi Q7 3.0 V6 TDI quattro - elsõ leosztásra ászpóker


B. Z.
2006. május 28.

Az egyre nagyobb tétekben zajló SUV-partiban az Audi sokáig várt, mielõtt belépett a luxusterepjárók piaci pókerjátszmájába. Közismert, hogy blöffölni nem szokás Ingolstadtban, és a négykarikások türelmesen kivártak. Most kezükben van a négy ász: a hatalmas, de a márka dinamikus hagyományait megõrzõ hétszemélyes karosszéria, a legújabb quattro-hajtás, a piezobefecskendezõs V6 turbódízel és a kifogástalan minõség együttese: ez a Q7-es. A mai kínálat sok tekintetben legjobb modellje már elsõ leosztásra bankot robbantott - vagyis tarolni kezdett a piacon.

A mai luxusterepjárók gyártói közül kevesen adnak egyszerre hétszemélyes, prémium minõségû utasteret, kifinomult összkerékhajtást, csendes, takarékos, egyben bivalyerõs motorokat és mindehhez nagyfokú presztízst. Leginkább a versenytársak legerõsebb tulajdonságait kellene összeadnunk, ha a Q7-hez fogható jármûvet akarnánk létrehozni, és az Audi pontosan ezt tette. A sikerre bizonyíték a rengeteg, elõjegyzésben elkelt autó, és hogy emiatt a gyártási kapacitást nemrég 50 százalékkal kellett megnövelni. Mindezt még az amerikai bevezetés elõtt (!), ahol borítékolhatóan újabb sikereket arat a praktikus családi jármûvek, luxuslimuzinok és komoly tudású terepjárók tulajdonságait egyesítõ Audi Q7.

Alap és extra

Menetpróbára - a Porsche Gyõr jóvoltából - egy háromliteres dízelmotorral szerelt, 233 lóerõs, összkerékhajtású modellt kaptunk, melynek alapára 14,2 millió forint, de a jól felextrázott tesztautó közel 21 milliót kóstált (még 250 Ft/euró árfolyamon!). Alapfelszereltségként elsõ-, oldalsó és függönylégzsákok, blokkolás- és kipörgésgátló, lejtmeneti és vontatmány-fokozatba is kapcsolható menetstabilizáló elektronika (ESP), kétzónás automata klíma, CD-s hifiberendezés, ködlámpa, multifunkciós kormánykerék, könyöktámaszok, fény- és esõérzékelõ rendszerek, tempomat, matt fekete dekorbetétek járnak.
Ezeket tesztautónkban ízléses sötét diófával helyettesítették, de volt még sok más fontosabb extrafelszerelés is. A polírozott alumíniumbetétek és kilincsek mellé jól illett a külsõ krómcsomag és a világos bõrkárpit. A kontrasztlakkozott fényezéshez is passzoltak a 20 colos titánszínû felnik.
A DVD-s navigációs rendszer és a Bose-HiFi több mint egymilliót ért, és ha az eddigiekhez hozzáadjuk a telefonkihangosítás, a memóriás vezetõülés, a kanyarfény-funkciós bi-xenon fényszórók, a külsõ-belsõ világítás, az adaptív légrugózás és a nagyon kényelmes kulcsnélküli beszálló-indító rendszert valamint a jármû útját precízen kirajzoló parkolóradart, a légnyomás-ellenõrzõ és a 4 zónás klíma árát, nagyjából kijön a 20,75 millió forint.

A ruha alatt

A hatsebességes, kézi üzemmóddal és sportfokozattal kiegészített Tiptronic váltó különösen hatásosan viszi át a négy kerékre a motor 500 Nm-es nyomatékát, induláskor nagyon meggyõzõ gyorsulásra képes az extrákkal bõ 2,3 tonna súlyú Q7. (A gyárilag 0-100 km/órára megadott 9,1 másodperc is jóval rövidebbnek érzõdik.)
Ebbõl a képességébõl országúton sem veszít: mérésünk szerint úgy gyorsult 80-ról 120 km/órára 7,6 másodperc alatt, hogy az automata váltó a gázpedál tövig nyomására még 1-2 másodpercig "gondolkodott". Sportfokozatban a reakció jóval direktebb, a gyorsulás így 5-6 másodperc körüli, vagyis a sportautókhoz hasonlóan lehengerlõ országúti sprintekre képes a Q7. A (légrugókkal) 216 km/órás végsebesség jelzi, hogy a sztrádákon sem kerül alárendelt szerepbe.
Az új rendszerû quattro-hajtás alapesetben hátra 60, elõre 40 százalékot ad a nyomatékból, ami sportos kanyarvételt, minimális hajtási befolyásokat és egyben biztos útfogást nyújt.

Útközben

A 6. sebességfokozatban 90-nél 1750 a percenkénti fordulatszám, és a háromezres V6-os turbódízel innen már azonnal gyorsul. Utazókocsinak is kiváló a Q7, a szokásos autópálya-tempónál motor- és szélzajt szinte nem is érzékelnek a bent ülõk. Az iránytartás minden körülmények között példás, a nagy terepjáró az Audi-limuzinok színvonalával azonos menetkomfortot és dinamikát nyújtja, különösen az adaptív légrugózással. A második sor egyes ülései hosszirányban is állíthatók, mindkét hátsó üléssor lehajtható, így akár 2035 literes csomagtér alakítható ki. A beltér a kategóriában páratlanul tágas, de a jól átlátható karosszéria óriási méretei dacára könnyedén vezethetõ. Kíméletes üzemmódban pontosan a gyárilag megadott 10,5 literes átlagfogyasztást mértük, a mintegy 250 kilométeres tesztút során.

Terep és bevásárlás

A rendelhetõ légrugózás segítségével a szabadmagasság 180 millimétertõl egészen 240 milliméterig változtatható. A "terep" üzemmód 205 milliméter szabadmagassággal és a megfelelõen adaptált csillapítás-szabályzással a gyár szerint lehetõvé teszi az autózást a kihívást jelentõ terepen is - ezt nem próbáltuk, de nincs okunk a kételkedésre.
Nehéz tárgyak csomagtérbe emelésekor a kocsi hátulja egyszerûen, a csomagtartóban lévõ gombbal lesüllyeszthetõ. Ha heten ülnek az autóban, a poggyásztér legfeljebb a kézitáskáknak elég, de öt üléssel már 775 literes, ráadásul profi csomagrögzítõ rendszerrel szerelték fel. Az ötödik ajtó a távirányítóval is felnyitható és gombnyomásra záródik. Az utastérben nem kevesebb, mint 28 féle üléselrendezési és rakodási lehetõségbõl választhatunk - és ez csak pár példa az átgondolt, felhasználó-központú tervezésre, ami az Audi Q7-et általánosságban jellemzi.


A márkával kapcsolatos cikkek:

Audi R8 - újabb négykarikás quattro
Audi Q7-es - a quattro kedvéért, quattro a teljesítmény kedvéért
Audi A6 - bemutatkozott az új allroad quattro
Audi TT Coupé 3.2 quattro - bemutatkozott az új TT