Audi Q7 3.0 V6 TDI quattro - elsõ leosztásra ászpóker
B. Z.
2006. május 28.
Az egyre nagyobb tétekben zajló SUV-partiban az Audi sokáig várt, mielõtt belépett a luxusterepjárók piaci pókerjátszmájába. Közismert, hogy blöffölni nem szokás Ingolstadtban, és a négykarikások türelmesen kivártak. Most kezükben van a négy ász: a hatalmas, de a márka dinamikus hagyományait megõrzõ hétszemélyes karosszéria, a legújabb quattro-hajtás, a piezobefecskendezõs V6 turbódízel és a kifogástalan minõség együttese: ez a Q7-es. A mai kínálat sok tekintetben legjobb modellje már elsõ leosztásra bankot robbantott - vagyis tarolni kezdett a piacon.
A mai luxusterepjárók gyártói közül kevesen adnak egyszerre hétszemélyes, prémium minõségû utasteret, kifinomult összkerékhajtást, csendes, takarékos, egyben bivalyerõs motorokat és mindehhez nagyfokú presztízst. Leginkább a versenytársak legerõsebb tulajdonságait kellene összeadnunk, ha a Q7-hez fogható jármûvet akarnánk létrehozni, és az Audi pontosan ezt tette. A sikerre bizonyíték a rengeteg, elõjegyzésben elkelt autó, és hogy emiatt a gyártási kapacitást nemrég 50 százalékkal kellett megnövelni. Mindezt még az amerikai bevezetés elõtt (!), ahol borítékolhatóan újabb sikereket arat a praktikus családi jármûvek, luxuslimuzinok és komoly tudású terepjárók tulajdonságait egyesítõ Audi Q7.
Alap és extra
Menetpróbára - a Porsche Gyõr jóvoltából - egy háromliteres dízelmotorral szerelt, 233 lóerõs, összkerékhajtású
modellt kaptunk, melynek alapára 14,2 millió forint, de a jól felextrázott tesztautó közel 21 milliót kóstált (még 250 Ft/euró
árfolyamon!). Alapfelszereltségként elsõ-, oldalsó és függönylégzsákok, blokkolás- és kipörgésgátló, lejtmeneti és
vontatmány-fokozatba is kapcsolható menetstabilizáló elektronika (ESP), kétzónás automata klíma, CD-s hifiberendezés,
ködlámpa, multifunkciós kormánykerék, könyöktámaszok, fény- és esõérzékelõ rendszerek, tempomat, matt fekete dekorbetétek
járnak.
Ezeket tesztautónkban ízléses sötét diófával helyettesítették, de volt még sok más fontosabb extrafelszerelés is. A polírozott
alumíniumbetétek és kilincsek mellé jól illett a külsõ krómcsomag és a világos bõrkárpit. A kontrasztlakkozott fényezéshez is passzoltak a 20 colos titánszínû felnik.
A DVD-s navigációs rendszer és a Bose-HiFi több mint egymilliót ért, és ha az eddigiekhez hozzáadjuk a telefonkihangosítás,
a memóriás vezetõülés, a kanyarfény-funkciós bi-xenon fényszórók, a külsõ-belsõ világítás, az adaptív légrugózás és a nagyon
kényelmes kulcsnélküli beszálló-indító rendszert valamint a jármû útját precízen kirajzoló parkolóradart, a légnyomás-ellenõrzõ
és a 4 zónás klíma árát, nagyjából kijön a 20,75 millió forint.
A ruha alatt
A hatsebességes, kézi üzemmóddal és sportfokozattal kiegészített Tiptronic váltó különösen hatásosan viszi át a négy
kerékre a motor 500 Nm-es nyomatékát, induláskor nagyon meggyõzõ gyorsulásra képes az extrákkal bõ 2,3 tonna súlyú Q7. (A
gyárilag 0-100 km/órára megadott 9,1 másodperc is jóval rövidebbnek érzõdik.)
Ebbõl a képességébõl országúton sem veszít: mérésünk szerint úgy gyorsult 80-ról 120 km/órára 7,6 másodperc alatt, hogy
az automata váltó a gázpedál tövig nyomására még 1-2 másodpercig "gondolkodott". Sportfokozatban a reakció jóval direktebb, a
gyorsulás így 5-6 másodperc körüli, vagyis a sportautókhoz hasonlóan lehengerlõ országúti sprintekre képes a Q7. A
(légrugókkal) 216 km/órás végsebesség jelzi, hogy a sztrádákon sem kerül alárendelt szerepbe.
Az új rendszerû quattro-hajtás alapesetben hátra 60, elõre 40 százalékot ad a nyomatékból, ami sportos kanyarvételt,
minimális hajtási befolyásokat és egyben biztos útfogást nyújt.
Útközben
A 6. sebességfokozatban 90-nél 1750 a percenkénti fordulatszám, és a háromezres V6-os turbódízel innen már azonnal gyorsul. Utazókocsinak is kiváló a Q7, a szokásos autópálya-tempónál motor- és szélzajt szinte nem is érzékelnek a bent ülõk. Az iránytartás minden körülmények között példás, a nagy terepjáró az Audi-limuzinok színvonalával azonos menetkomfortot és dinamikát nyújtja, különösen az adaptív légrugózással. A második sor egyes ülései hosszirányban is állíthatók, mindkét hátsó üléssor lehajtható, így akár 2035 literes csomagtér alakítható ki. A beltér a kategóriában páratlanul tágas, de a jól átlátható karosszéria óriási méretei dacára könnyedén vezethetõ. Kíméletes üzemmódban pontosan a gyárilag megadott 10,5 literes átlagfogyasztást mértük, a mintegy 250 kilométeres tesztút során.
Terep és bevásárlás
A rendelhetõ légrugózás segítségével a szabadmagasság 180 millimétertõl egészen 240 milliméterig változtatható. A
"terep" üzemmód 205 milliméter szabadmagassággal és a megfelelõen adaptált csillapítás-szabályzással a gyár szerint
lehetõvé teszi az autózást a kihívást jelentõ terepen is - ezt nem próbáltuk, de nincs okunk a kételkedésre.
Nehéz tárgyak csomagtérbe emelésekor a kocsi hátulja egyszerûen, a csomagtartóban lévõ gombbal lesüllyeszthetõ. Ha heten
ülnek az autóban, a poggyásztér legfeljebb a kézitáskáknak elég, de öt üléssel már 775 literes, ráadásul profi
csomagrögzítõ rendszerrel szerelték fel. Az ötödik ajtó a távirányítóval is felnyitható és gombnyomásra záródik. Az
utastérben nem kevesebb, mint 28 féle üléselrendezési és rakodási lehetõségbõl választhatunk - és ez csak pár példa az
átgondolt, felhasználó-központú tervezésre, ami az Audi Q7-et általánosságban jellemzi.
A márkával kapcsolatos cikkek:
Audi R8 - újabb négykarikás quattro
Audi Q7-es - a quattro kedvéért, quattro a teljesítmény kedvéért
Audi A6 - bemutatkozott az új allroad quattro
Audi TT Coupé 3.2 quattro - bemutatkozott az új TT