BMW X3 3.0sd - a három az majdnem öt!
4x4 online
2007. augusztus 3.
A BMW X3 3.0sd-t a világ legsportosabb karakterû dízelmotorjának második generációja hajtja, egy 286 lóerõs soros, hathengeres, ikerturbós dízelmotor. Jól fut, kényelmes, és a belseje is szép. Az M-csomaggal felszerelt SAV közel kéttonnás tömege ellenére 6,6 másodperc alatt van százon, csúcssebessége 240 km/h.
A BMW házi szótára az X3-ast hasonlóan az X5-öshöz, az aktív sportos jármûvek kategóriájába sorolja, ennek megfelelõen nem is SUV-nak (Sport Utility Vehicle), hanem egyenesen Sport Actvity Vehicle-nek, SAV-nak nevezi.
Ami a külsejét illeti, nehéz megtalálni azokat az apró változtatá- sokat, amelyekkel 2004-es bemutatkozása óta szinte évente frissítették. Új, kanyarkövetõ ködfényszórók, apró smink a "veséken", a légterelõkön elöl, krómozott kipufogóvégek, módosított lámpák hátul. A sportos M-csomag aerodinamikai karosszériaelemeket, bõr sportkormányt, sportüléseket, egyedi, 18"-os felniket és megerõsített, ültetett futómûvet tartalmaz, amellyel az autó remekül fordul.
A vezetés élménye
Az új BMW X3 motorházteteje alatt igazi különlegesség rejtõzik: a háromliteres soros hathengeres
dízelmotor, változtatható ikerturbó technológiával.
A BMW csúcsmotorja az 535d-ben még "csak" 272
lóerõt és 560 newtonmétert tudott, az X3-ban a teljesítménye 286 lóerõre nõtt és már 1750/perc
fordulaton is lead 580 Nm nyomatékot. Mindebben az ikerturbó technológia a "ludas". A kisebb
turbófeltöltõ segítségével ugyanis az ikerturbó gyakorlatilag megszünteti a "turbólyukat", a második, sorba kötött
turbófeltöltõ pedig bámulatos teljesítményt tesz lehetõvé a közel 5000-es maximális fordulatszámig.
Ezek a rideg tények. De mit jelent mindez a vezetés közben? Az autó 6,6 másodperc alatt gyorsul
100-ra(!) és 240 km/h a végsebessége. Ez a SAV már maró hatású!
Aszfalton gyakorlatilag nemigen akad
méltó ellenfele és nagyszerû érzés, hogy egyetlen kis lábfejmozdulatra bármikor képes meglódulni.
A váltó mindehhez tökéletes partner: bár megvan a lehetõségünk, hogy a hat sebességi fokozat közül
magunk válasszunk, az automatika olyan gyors, hogy értelmetlenné teszi a kézi kapcsolást, de
majdhogynem a sportfokozat használatát is.
De mindezt milyen áron? A városban is sikerült 10 liter körüli fogyasztást beállítani -
ekkora teljesítmény mellett ez figyelemreméltóan alacsony érték.
Terepen az xDrive összkerékhajtás minden áldását élvezhetjük. Alaphelyzetben a hajtás 40-60%-ban
oszlik meg az elsõ és a hátsó kereken, de ha kell, a rendszer villámgyorsan reagál és a vonóerõ
70%-át is képes áttenni az elsõ kerekekre. Mindezt a vezetõ számára észrevehetetlenül és még azelõtt,
mielõtt a kerekek kipörögnének.
Az mindenesetre tény, hogy az X3-ast nem sziklamászásra vagy megáradt patakokon való átgázolásra
tervezték. A földutak azonban lehetnek csúszósak, nyálkásak, dagonyásak, az érzékeny
kipörgésgátlóval kiegészített összkerékhajtás szinte sínautózást garantál rajtuk.
Az X3-asban szériatartozék a lejtmenet-vezérlõ rendszer is, ez akár 35 fokos, vizes fûvel borított
domboldalon is fékezés nélkül vezeti lefelé az autót. Hideglelõs élmény, de meg lehet szokni...
A vezetés kényelme
Az X3 3.0sd alapfelszerelésének része egy sor további olyan biztonsági rendszer, amelyek nemcsak a
kritikus közlekedési szituációkban segítenek, hanem a vezetés élményét is tovább fokozzák.
Az opcionálisan rendelhetõ innovatív kanyarfény például sötétben segít. Kanyarodás közben, 40 km/h
alatt, felkapcsolt tompított fényszórók esetén a kanyar íve felé esõ ködfényszóró aktíválódik, egy
külön reflektor pedig bevilágítja a kanyart.
A DSC (Dynamic Stability Control) ha kell, külön-külön is képes a
kerekeket fékezni kanyarokban, vagy csúszós útfelületen.
A belsõ kialakítás
egyszerû, már-már hûvös érzést kelt, de sem az anyagok minõségére, sem az illesztésekre nem lehet panasz. A krémszínû és fekete elemek váltogatása kifejezetten tetszett, a tervezõk a fémet és a fát megfelelõ arányban használták díszítésre. Nagyon jól eltalálták a kormányra szerelt rádióvezérlést. Tökéletesen kézre esik és percek alatt behunyt szemmel is megtanulható a kezelése.A hely hátul is bõséges, bár igazi "fotelek" csak két utasnak jutnak. A csomagtartója nagy, az alaphelyzetben 480 literes tér 1560-ra növelhetõ, a hátsó üléssor lehajtásával.
A márkával kapcsolatos cikkek:
Új BMW 6-os Coupé és Cabrio, új V8-as és dízelmotorral
A BMW újra feltalálta az M-készletet
BMW X5 - a SUV-ok SAVa, borsa