A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Fotók

BMW X5 BMW X5
a BMW mindig is súlyt helyezett autóinak sportos dinamikájára

BMW X5 aszfalton személyautós viselkedésû

BMW X5 terepen elboldogul annyira, amennyire kell

BMW X5 az új X5-ös utastere

BMW X5 az automata sebességváltó ezüstszínû joystick-karja tûnik fel elõször

BMW X5 a második generációs X5-ös így már hétszemélyes lett

BMW X5 csomagtérbõl kihajtható ülések

BMW X5 nyolc, a középkonzol alsó részén sorakozó gombot programozhat be mindenki

BMW X5 gyönyörû hangú V8-as 355 lóerõs 4.8si

BMW X5 - a SUV-ok SAVa, borsa


4x4 online
2007. június 23.

A BMW házi szótára szerint az X5-ös nem SUV, hanem SAV, vagyis Sports Activity Vehicle. Elsõ generációjából több mint 600 ezer példány gördült le a BMW amerikai gyártósoráról. Most elérkezett a megújulás ideje.

Az X5-öst az USA-ban, a dél-karolinai Spartanburgban gyártják, Amerikának fõként hat- és nyolchengeres benzinmotorokkal, Európának háromliteres dízellel is.

Az X5-ös második generációja

Az új X5-ös hosszabb közel 20, szélesebb 6 és magasabb 5 centivel, mint az elõzõ generáció. A növekedés legfõbb elõnye, hogy a második generációs X5-ös így már hétszemélyes lett, a gyerekek nyugodt lelkiismerettel ültethetõk a csomagtérbõl kihajtható ülésekre.

Nehéz nem észrevenni, hogy az utastér kialakítása mennyire emlékeztet az 5-ös sorozat belsejére. (Chris Bangle dizájner az 5-ös sorozattal annak idején megszámlálhatatlan ellenséget szerzett magának akkor, amikor szakított a hagyományos BMW stílusjegyekkel és pengeéles vonalakat tervezett az 5-ösnek.) Õ tervezte a limuzinok enteriõrjét is és mivel az õ kezemunkája az új X5-ös utastere is - a hasonlóság nem véletlen. Ez azonban csak az összhatásra igaz, a részletekben már komoly eltérések mutatkoznak - a SAV javára.

Az utastérben az automata sebességváltó ezüstszínû joystick-karja tûnik fel elõször. Az aktuális fokozatot a kar végén az adott betû bezöldülése mutatja. A kar minden kapcsolást követõen kiindulási helyzetébe billen vissza. Az elektronikus váltókar mellett az X modellekben eddig nem látott extra, az elektronikus kézifék gombja kapott helyet. Középen van az iDrive krómtárcsája, ezen is fejlesztettek egy kicsit, mostantól nyolc, a középkonzol alsó részén sorakozó gombot programozhat be mindenki saját kénye-kedve szerint. Ezekkel a gyakran használt funkciókat lehet könnyen, gyorsan elõhívni.

Az iDrive menüjébõl választható egy head-up display nevû funkció is. Ezt bekapcsolva nem sokkal a motorháztetõ fölött, tehát a hasznos látótér alsó részén kivetítve, megjelennek a leglényegesebb vezetési információk. Az autó sebességén kívül például kijelzi, ha a biztonsági övet elfelejtettük bekapcsolni, de írásban figyelmeztet a fagyveszélyre is. Ezt higgyük el a gyárnak, nekünk ugyanis júniusban nem jött be. A head-up display érdekessége, hogy a kiírt információkat csak a vezetõ látja, az anyós nem.

Sportosan Aktív

A BMW mindig is súlyt helyezett autóinak sportos dinamikájára, ez alól az X5-ös, a Sportosan Aktív Versenyzõ fõleg nem lehet kivétel. A magas felépítés, a hét centi híján közel háromméteres tengelytáv és fõleg az üresen is közel 2,2 tonnás önsúly kompromisszumot követel a limuzin és a terepjáró-konstrukció között. Aszfalton ezért személyautós viselkedésû, terepen pedig elboldogul annyira, amennyire kell. A kényelmes autózásra az Adaptive Drive rendszert kínálja megoldásnak, amelyhez többek között elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók is tartoznak. Gombnyomással dönthetjük el, hogy komfortos, sportos vagy kellemesen ringató rugózással akarunk-e autózni.

Tervezõi a sportos funkciót olyan apróságokkal is erõsítették, mint a komoly befogadóképességû középsõ könyöklõ, a számos kisebb-nagyobb rekesz és a két hatalmas pohártartó az igazi Supersize amerikai poharaknak.

Terepen

kevés ilyet lehetett látni eddig is és várhatóan ezután sem lesznek majd a trial vagy trophy versenyek hõsei. Talán nem is ezért veszik õket. A jószándék azonban tettenérhetõ: alulról csaknem teljesen sík a padlózat és burkolat védi a vezetékeket a kõfelverõdésektõl.
Az X5-ös kevésbé gyakorlott vezetõknek néhány egyedi mûszaki megoldással ad nagyobb biztoságot terepen. Ilyen az xDrive összkerék-hajtás továbbfejlesztett változata, amely a nyomatékot alapesetben 40/60 arányban osztja szét az elsõ és a hátsó kerekek között, vagy a HDC, a lejtmenet-vezérlés, ami a megfelelõ gomb megnyomása után konstans 7 km/órával lesegít a dombtetõrõl.

Az erõ forrása

Az új X5-ös kétféle motorral rendelhetõ: a csúcsmodellben a gyönyörû hangú V8-as 355 lóerõs 4.8si, a várhatóan jóval népszerûbb változatban pedig háromliteres dízel dolgozik. A dízelmotor 235 lóerõs, 520 Nm a nyomatéka és ekkora motor bizony kell is ahhoz, hogy az X5-ös hozza a tõle elvárt menetdinamikát. A 3.0d kifejezetten jól fogyaszt, városi használat mellett is sikerült 10 liter alatt tartani a fogyasztását. A hatfokozatú automata váltónak nemcsak szép a kapcsolókara, de "D" fokozatban simán, gyorsan, zökkenés nélkül vált, köszönhetõen az elektronikus Shift-by-wire megoldásnak.

Az extra felszerelések listája az alapárhoz méltó módon hosszú. Az Adaptive Drive kerékfelfüggesztési rendszer, a head-up display, az aktív kormány, a hatalmas, kibillenthetõ üvegtetõ és a többi, 13 oldalon felsorolt ínyencség nagy kísértés. Aki nem tud ellenállni, gyorsan ráfizethet még az alapárra 3, 4 vagy 5 milliót. Persze, ha van mibõl.


A márkával kapcsolatos cikkek:

BMW X3 3.0sd - a három az majdnem öt!
Új BMW 6-os Coupé és Cabrio, új V8-as és dízelmotorral
A BMW újra feltalálta az M-készletet