A video lejtszshoz Flash Player szksges!

Fotk

BMW X5 BMW X5
a BMW mindig is slyt helyezett autinak sportos dinamikjra

BMW X5 aszfalton szemlyauts viselkeds

BMW X5 terepen elboldogul annyira, amennyire kell

BMW X5 az j X5-s utastere

BMW X5 az automata sebessgvlt ezstszn joystick-karja tnik fel elszr

BMW X5 a msodik genercis X5-s gy mr htszemlyes lett

BMW X5 csomagtrbl kihajthat lsek

BMW X5 nyolc, a kzpkonzol als rszn sorakoz gombot programozhat be mindenki

BMW X5 gynyr hang V8-as 355 lers 4.8si

BMW X5 - a SUV-ok SAVa, borsa


4x4 online
2007. jnius 23.

A BMW hzi sztra szerint az X5-s nem SUV, hanem SAV, vagyis Sports Activity Vehicle. Els genercijbl tbb mint 600 ezer pldny grdlt le a BMW amerikai gyrtsorrl. Most elrkezett a megjuls ideje.

Az X5-st az USA-ban, a dl-karolinai Spartanburgban gyrtjk, Ameriknak fknt hat- s nyolchengeres benzinmotorokkal, Eurpnak hromliteres dzellel is.

Az X5-s msodik genercija

Az j X5-s hosszabb kzel 20, szlesebb 6 s magasabb 5 centivel, mint az elz generci. A nvekeds legfbb elnye, hogy a msodik genercis X5-s gy mr htszemlyes lett, a gyerekek nyugodt lelkiismerettel ltethetk a csomagtrbl kihajthat lsekre.

Nehz nem szrevenni, hogy az utastr kialaktsa mennyire emlkeztet az 5-s sorozat belsejre. (Chris Bangle dizjner az 5-s sorozattal annak idejn megszmllhatatlan ellensget szerzett magnak akkor, amikor szaktott a hagyomnyos BMW stlusjegyekkel s pengeles vonalakat tervezett az 5-snek.) tervezte a limuzinok enterirjt is s mivel az kezemunkja az j X5-s utastere is - a hasonlsg nem vletlen. Ez azonban csak az sszhatsra igaz, a rszletekben mr komoly eltrsek mutatkoznak - a SAV javra.

Az utastrben az automata sebessgvlt ezstszn joystick-karja tnik fel elszr. Az aktulis fokozatot a kar vgn az adott bet bezldlse mutatja. A kar minden kapcsolst kveten kiindulsi helyzetbe billen vissza. Az elektronikus vltkar mellett az X modellekben eddig nem ltott extra, az elektronikus kzifk gombja kapott helyet. Kzpen van az iDrive krmtrcsja, ezen is fejlesztettek egy kicsit, mostantl nyolc, a kzpkonzol als rszn sorakoz gombot programozhat be mindenki sajt knye-kedve szerint. Ezekkel a gyakran hasznlt funkcikat lehet knnyen, gyorsan elhvni.

Az iDrive menjbl vlaszthat egy head-up display nev funkci is. Ezt bekapcsolva nem sokkal a motorhztet fltt, teht a hasznos lttr als rszn kivettve, megjelennek a leglnyegesebb vezetsi informcik. Az aut sebessgn kvl pldul kijelzi, ha a biztonsgi vet elfelejtettk bekapcsolni, de rsban figyelmeztet a fagyveszlyre is. Ezt higgyk el a gyrnak, neknk ugyanis jniusban nem jtt be. A head-up display rdekessge, hogy a kirt informcikat csak a vezet ltja, az anys nem.

Sportosan Aktv

A BMW mindig is slyt helyezett autinak sportos dinamikjra, ez all az X5-s, a Sportosan Aktv Versenyz fleg nem lehet kivtel. A magas felpts, a ht centi hjn kzel hrommteres tengelytv s fleg az resen is kzel 2,2 tonns nsly kompromisszumot kvetel a limuzin s a terepjr-konstrukci kztt. Aszfalton ezrt szemlyauts viselkeds, terepen pedig elboldogul annyira, amennyire kell. A knyelmes autzsra az Adaptive Drive rendszert knlja megoldsnak, amelyhez tbbek kztt elektronikusan vezrelt lengscsillaptk is tartoznak. Gombnyomssal dnthetjk el, hogy komfortos, sportos vagy kellemesen ringat rugzssal akarunk-e autzni.

Tervezi a sportos funkcit olyan aprsgokkal is erstettk, mint a komoly befogadkpessg kzps knykl, a szmos kisebb-nagyobb rekesz s a kt hatalmas pohrtart az igazi Supersize amerikai poharaknak.

Terepen

kevs ilyet lehetett ltni eddig is s vrhatan ezutn sem lesznek majd a trial vagy trophy versenyek hsei. Taln nem is ezrt veszik ket. A jszndk azonban tettenrhet: alulrl csaknem teljesen sk a padlzat s burkolat vdi a vezetkeket a kfelverdsektl.
Az X5-s kevsb gyakorlott vezetknek nhny egyedi mszaki megoldssal ad nagyobb biztosgot terepen. Ilyen az xDrive sszkerk-hajts tovbbfejlesztett vltozata, amely a nyomatkot alapesetben 40/60 arnyban osztja szt az els s a hts kerekek kztt, vagy a HDC, a lejtmenet-vezrls, ami a megfelel gomb megnyomsa utn konstans 7 km/rval lesegt a dombtetrl.

Az er forrsa

Az j X5-s ktfle motorral rendelhet: a cscsmodellben a gynyr hang V8-as 355 lers 4.8si, a vrhatan jval npszerbb vltozatban pedig hromliteres dzel dolgozik. A dzelmotor 235 lers, 520 Nm a nyomatka s ekkora motor bizony kell is ahhoz, hogy az X5-s hozza a tle elvrt menetdinamikt. A 3.0d kifejezetten jl fogyaszt, vrosi hasznlat mellett is sikerlt 10 liter alatt tartani a fogyasztst. A hatfokozat automata vltnak nemcsak szp a kapcsolkara, de "D" fokozatban simn, gyorsan, zkkens nlkl vlt, ksznheten az elektronikus Shift-by-wire megoldsnak.

Az extra felszerelsek listja az alaprhoz mlt mdon hossz. Az Adaptive Drive kerkfelfggesztsi rendszer, a head-up display, az aktv kormny, a hatalmas, kibillenthet vegtet s a tbbi, 13 oldalon felsorolt nyencsg nagy ksrts. Aki nem tud ellenllni, gyorsan rfizethet mg az alaprra 3, 4 vagy 5 millit. Persze, ha van mibl.


A mrkval kapcsolatos cikkek:

BMW X3 3.0sd - a hrom az majdnem t!
j BMW 6-os Coup s Cabrio, j V8-as s dzelmotorral
A BMW jra feltallta az M-kszletet