Mazda - igazi sikersztori a dizájn és a technikai innováció 100 éve

A Mazda 2020. január 30-án ünnepelte 100. születésnapját a vállalat Hiroshima-i központjában. Az európai ünnepségsorozat márciusban startol a Geneva Motor Show-n.

A Mazda csapatát 1920 óta az általánosan bevett szokások megkérdőjelezésének bátorsága és az új tervezői és mérnöki megoldások keresése jellemzi.

Celebrating 100 Years of Mazda
A gyár 100 évvel ezelőtt még egy Hiroshima-i dugógyártó cég volt. Ahogy akkoriban hívták, a Toyo Cork Kogyo-t 1921-ben Jujiro Matsuda gyáriparos üzletember először gép-, majd járműgyártó vállalattá alakította át, ettől kezdve lett a neve Mazda. Az elsőként gyártott jármű egy háromkerekű tehermotor volt, a Mazda Go, amelyet 1931-től forgalmaztak. A modellt, amelyet hamar megkedveltek a japán piacon, folyamatosan frissítették. 1938-ban négysebességes váltót kapott, amely 20%-kal csökkentette a fogyasztását. A második világháborút követően, pár hónappal azután, hogy az amerikaiak ledobták az atombombát Hiroshimára, folytatódott a járműgyártás.

A háború után a haszonjárművek gyártása maradt a vállalat fő profilja egészen a 1960-as évekig, amikor megérkezett az első személyautó, a Mazda R360. A modell hamar kelendő lett Japán-ban a kei-car szegmensben és kitaposta az utat a további személyautóknak.

1961-ben a vállalat licenszszerződést írt alá a német NSU-val a Wankel nevével jelzett forgódugattyús motor fejlesztésére és gyártására. A motoron a japán mérnökök sok olyan fejlesztési nehézséget hidaltak át, amelyet más autógyárak nem mertek meglépni.

How a Rotary Engine Works
1967-ben a Mazda Cosmo Sport 110S volt az első sorozatgyártásba került modell, amelyet forgódugattyús motor hajtott. Ezzel egy igazi sikersztori kezdődött, amelyben a gyár több modellt is bemutatott, mint pl. a legendás RX-7-est. Az évek során ezzel a hajtáslánccal majdnem kétmillió autót értékesítettek.

A Mazda technológiai "bátorságát" a versenypályán is bizonyította, idáig a Mazda 787B volt az egyetlen olyan Le Mans-nyertes versenyautó, amelyet nem hagyományos, dugattyús motor hajtott.

MAZDA 787B STORY: A Le Mans Legend
A Mazda forgódugattyús motorja inspirálta a forradalmi Skyactiv technológia létrehozását is. Az új motorokat, váltókat, padlólemezeket és karosszériákat a maximális hatékonyság jegyében optimalizálták és célként a Jinba Ittai érzést (ló és lovas egysége) fogalmazták meg minden új modellre.

A vállalat 1984-ben vette fel a Mazda Motor Corporation nevet és az MX-5 1989-es bevezetésével megmutatta, hogyan lehet élvezetesen vezethető autókat gyártani. A kicsi, könnyű építésű roadster olyan érában lépett piacra, amikor a kétüléses sportautók kategóriája épp kihalni készült. Napjainkban, négy generációval később a Mazda MX-5 a világon a legmagasabb számban eladott roadster, 2016-ban több mint egymillió példányt értékesítettek.

A 21. században a Mazda kínálata zömmel olyan autókból áll, amelyek a "mozgás lelke" formanyelvet viselik magukon. A KODO már számos díjat nyert el világszerte. A márka továbbra is szembe megy a konvenciókkal, most, első elektromos autójának, a Mazda MX-30-nak bevezetésekor is. Ez a jövő modellje, de tiszteletben tartja a Mazda múltját és a középkonzol parafa-borításával állít emléket a Toyo Cork Kogyo-nak.

- Ahogy a következő 100 évre előre tekintünk, egyedülálló modelljeinkkel, technológiáinkkal és tapasztalatainkkal folytatni fogjuk a kihívásoknak történő folyamatos megfelelést, mert ez az, amiért vásárlóink szeretnek minket - mondta a születésnapi ünnepségen Akira Marumoto, a Mazda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója.