©KODA OCTAVIA, SUPERB, KAROQ és KODIAQ - már négy modellsorozathoz választható összkerékhajtás
A ©KODA kínálatában az OCTAVIA COMBI 4×4 1999-es bemutatása óta szerepelnek összkerékhajtással szerelt modellek.
Az összkerékhajtás már rég nem csupán a műutaktól távoli, sóderes, sáros vagy havas talajon bizonyul előnyösnek. A menetstabilitás és a menetdinamika szempontjából ugyanis sok esetben előnyös, ha nemcsak az autó első, hanem hátsó tengelye is hajtott. Ez azt jelenti, hogy normál üzemi körülmények között a 4x4-es rendszer az első kerekeket hajtja, ám tapadásvesztés veszélyét érzékelve az ötödik generációs, elektronikus szabályzású, többlamellás hidraulikus tengelykapcsoló segítségével a forgatónyomaték egy részét a másodperc tört része alatt automatikusan a hátsó kerekekre irányítja. A forgatónyomaték ezzel a vezető beavatkozása nélkül is mindenkor oda irányul, ahol éppen szükség van rá.
A 4x4-es technika elektronikus szabályzású, többlamellás tengelykapcsolóra épülő, jelenlegi, már ötödik generációjának üzeme tehát teljesen automatikus, nagy hatásfokú és kimondottan üzemanyag-takarékos, s konstrukciójából adódóan elsősorban nedves vagy hóval borított utakon érzékelhetők az előnyei. A forgatónyomaték első és a hátsó tengely közötti, változó elosztása minden évszakban és terepen fokozza a biztonságot és a menetdinamikai képességeket.
Az autó biztonságos úton tartása érdekében az elektronika az egyes kerekeket is célzottan szabályozza. Ez történik például, amikor a tempós fordulók során lecsökken a kanyar belső ívén gördülő kerék függőleges terhelése, a rendszer ezért a forgatónyomaték egy részét az adott tengely ellenkező oldali kerekére irányítja át. Mindezt főként azok az autósok értékelik nagyra, akik gyakran közlekednek utánfutóval vagy lakókocsival. A ©KODA 4×4 hajtásképletű modellváltozatai által vontatható tömeg akár 25 százalékkal is meghaladhatja a velük összevethető, elsőkerékhajtású kivitelek vontatási teljesítményét.
Az elektronikus szabályzóegység már a tengelyek közötti igen csekély fordulatszám-eltérés esetén is lehetővé teszi az automatikus beavatkozást, s számos szenzor információit dolgozza fel, például a motorfordulatszámot, a gázpedálállást, a kerékfordulatszámokat, a bekormányzási szöget, valamint a hosszirányú és az oldalgyorsulás mértékét. Az elektronika így a legkisebb változásokra is ezredmásodpercek alatt reagálhat, mindenkor a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelő forgatónyomaték-eloszlást biztosítva az egyes tengelyek és kerekek között. A vezető még akkor is bízhat a hajtásrendszerben, ha az első kerekeken teljesen megszűnne a tapadás, a tengelykapcsoló ugyanis ekkor akár 90 százalékban is a hátsó tengelyre irányíthatja át a forgatónyomatékot. Szélsőséges menetkörülmények között a rendszer a forgatónyomaték akár 85 százalékát is egyetlen kerékre összpontosíthatja. Az összkerékhajtás különösen jó hatásfokkal működik, így kifejezetten üzemanyag-takarékos, mivel a hátsó tengely hajtása csak akkor lép működésbe, amikor a pillanatnyi menethelyzet valóban szükségessé teszi. Motorfék-üzemben, alacsony terhelésnél és normál egyenes menetben a hajtás energiatakarékos módon kizárólag az első tengelyre koncentrálódik.
- Jaguar XF Saloon - két összkerékhajtású modell is hajszautóként debütált a 25. James Bond filmben
- Mit érdemes szem előtt tartani az autóhifi kiválasztásakor?
- Szempontok, amelyeket figyelembe kell venned téli gumiabroncs vásárlása előtt!
- Melyek a legjobb téli gumik 225/45R17 méretben?
- 2022 ©koda Fabia - lehet, hogy a Simple Clever funkciók sokasága vonzza leginkább a vásárlókat?
- Hogyan űzzük el a nyestet az autónktól?
- RANGE ROVER VELAR - még elegánsabb, még kényelmesebb, már SV Bespoke fényezéssel is!
- Két év után újra AMTS - jön Magyarország legnagyobb autós és tuning kiállítása és show-ja!
- A nyári gumiabroncsokról egyszerűen