©KODA OCTAVIA, SUPERB, KAROQ és KODIAQ - már négy modellsorozathoz választható összkerékhajtás

A ©KODA kínálatában az OCTAVIA COMBI 4×4 1999-es bemutatása óta szerepelnek összkerékhajtással szerelt modellek.

Az összkerékhajtás már rég nem csupán a műutaktól távoli, sóderes, sáros vagy havas talajon bizonyul előnyösnek. A menetstabilitás és a menetdinamika szempontjából ugyanis sok esetben előnyös, ha nemcsak az autó első, hanem hátsó tengelye is hajtott. Ez azt jelenti, hogy normál üzemi körülmények között a 4x4-es rendszer az első kerekeket hajtja, ám tapadásvesztés veszélyét érzékelve az ötödik generációs, elektronikus szabályzású, többlamellás hidraulikus tengelykapcsoló segítségével a forgatónyomaték egy részét a másodperc tört része alatt automatikusan a hátsó kerekekre irányítja. A forgatónyomaték ezzel a vezető beavatkozása nélkül is mindenkor oda irányul, ahol éppen szükség van rá.

A 4x4-es technika elektronikus szabályzású, többlamellás tengelykapcsolóra épülő, jelenlegi, már ötödik generációjának üzeme tehát teljesen automatikus, nagy hatásfokú és kimondottan üzemanyag-takarékos, s konstrukciójából adódóan elsősorban nedves vagy hóval borított utakon érzékelhetők az előnyei. A forgatónyomaték első és a hátsó tengely közötti, változó elosztása minden évszakban és terepen fokozza a biztonságot és a menetdinamikai képességeket.

©KODA BRAND: 4x4 Ice Driving Tips
Az összkerékhajtási rendszer szoros hálózati kapcsolatban működik a legfontosabb vezetéstámogató rendszerekkel, mint például a blokkolásgátló (Anti-lock Braking System; ABS), az elektronikus menetstabilizáló (Electronic Stability Control; ESC), az elektronikus differenciálzár-hatású funkció (Electronic Differential Lock; XDS, Elektronische Differenzialsperre; EDS), illetve annak kiterjesztéseként az XDS+ technikájával. A központi szabályzóelektronika így ezredmásodperceken belül reagálhat a fizika határhelyzetein belül a változó menetkörülményekre, például a gyors kanyaríveken vagy az út más-más tapadású felületein.

Az autó biztonságos úton tartása érdekében az elektronika az egyes kerekeket is célzottan szabályozza. Ez történik például, amikor a tempós fordulók során lecsökken a kanyar belső ívén gördülő kerék függőleges terhelése, a rendszer ezért a forgatónyomaték egy részét az adott tengely ellenkező oldali kerekére irányítja át. Mindezt főként azok az autósok értékelik nagyra, akik gyakran közlekednek utánfutóval vagy lakókocsival. A ©KODA 4×4 hajtásképletű modellváltozatai által vontatható tömeg akár 25 százalékkal is meghaladhatja a velük összevethető, elsőkerékhajtású kivitelek vontatási teljesítményét.

Electronically Controlled Multi Plate Clutch
A 4×4-modellek hajtásrendszerének "szíve" az ötödik generációs, elektronikus szabályzású, többlamellás Haldex tengelykapcsoló , amely tulajdonképpen az első és a hátsó tengely közötti fokozatmentes forgatónyomaték-elosztás feladatát ellátó, elektronikusan szabályozott tengelykapcsoló rendszer. Normál üzemi körülmények között az első kerekek hajtottak, szükség esetén azonban a tengelykapcsolóban felépülő olajnyomás a lamellaköteget összepréselve ébreszt az adott menethelyzet függvényében változó mértékű erőfolyamot a hátsó tengely felé.

Az elektronikus szabályzóegység már a tengelyek közötti igen csekély fordulatszám-eltérés esetén is lehetővé teszi az automatikus beavatkozást, s számos szenzor információit dolgozza fel, például a motorfordulatszámot, a gázpedálállást, a kerékfordulatszámokat, a bekormányzási szöget, valamint a hosszirányú és az oldalgyorsulás mértékét. Az elektronika így a legkisebb változásokra is ezredmásodpercek alatt reagálhat, mindenkor a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelő forgatónyomaték-eloszlást biztosítva az egyes tengelyek és kerekek között. A vezető még akkor is bízhat a hajtásrendszerben, ha az első kerekeken teljesen megszűnne a tapadás, a tengelykapcsoló ugyanis ekkor akár 90 százalékban is a hátsó tengelyre irányíthatja át a forgatónyomatékot. Szélsőséges menetkörülmények között a rendszer a forgatónyomaték akár 85 százalékát is egyetlen kerékre összpontosíthatja. Az összkerékhajtás különösen jó hatásfokkal működik, így kifejezetten üzemanyag-takarékos, mivel a hátsó tengely hajtása csak akkor lép működésbe, amikor a pillanatnyi menethelyzet valóban szükségessé teszi. Motorfék-üzemben, alacsony terhelésnél és normál egyenes menetben a hajtás energiatakarékos módon kizárólag az első tengelyre koncentrálódik.

Off-road vehicles and SUVs up to 35,000 euros
Az Auto Bild Allrad német szakmai magazin "A 2019-es Év Összkerékhajtású Autói" (All-wheel-drive Cars of 2019) olvasói szavazásán a cseh gyártmányú KODIAQ a "Terepjárók és SUV-modellek 35 ezer euróig" (Off-road vehicles and SUVs up to 35,000 euros) mezőnyének importmodelljei körében szerezte meg az első helyet. Az OCTAVIA SCOUT már ötödször a nyerő "AWD crossover", a SUPERB 4×4 tizedszer az "AWD passenger cars up to 40,000 euros" kategória győztese.




- Ford CV Communications - jönnek a kommunikáló haszongépjárművek!
- 2020 Ford Ranger Thunder - a Mennydörgés 2020 nyarának végén várható!
- KIWANO KO1 Plus - a világ első 1000 W-os terep- és lépcsőjáró egykerekű elektromos rollere
- Ford Puma ST-Line X 1.0 EcoBoost mHEV 155 LE - ... ígéret, ha betartják, úgy jó!
- Mazda - 100 éves az örökifjú R360 Coupe!
- BMW i Hydrogen NEXT - a 374 lóerős, X5 alapú üzemanyagcellás modell 2022-re várható
- 2021 Hyundai i20 - opciós 48V-os mild hybrid hajtáslánccal, már Lime Green kivitelben is!
- Red Dot Car Design díjat nyert az új Mazda CX-30 és az MX-30
- Ford Motor Company - igazi amerikai válasz a COVID-19 koronavírus pandémia kihívására
- Peugeot 2008 SUV - az Oroszlánnak a COVID-19 vírus sem ellenfél!