A nyári gumiabroncsokról egyszerűen

A gumiabroncsok szerepét nem lehet eléggé kihangsúlyozni, ha a biztonságos közlekedésről beszélünk. Megfelelő tapadás nem létezik megfelelő állapotú gumiabroncsok nélkül. Éppen ezért érdemes kicsit alaposabban megismerni őket.

A nyári gumiabroncsokról egyszerűen
Mindenki tudja, hogy a gumiabroncs gumiból készül, vagyis kaucsuk az alapanyaga. Ez a téli és a nyári abroncsokról is elmondható, noha az anyagösszetételük jelentősen különbözik. Alacsony hőmérsékleten a gumi megkeményedik és csökken a tapadása, ezért olyan adalékanyagokra van szükség, amelyek segítenek a rugalmasság megőrzésében. Így készülnek a téli gumik.
A nyári gumiabroncsok azonban speciális "lágyító" hozzátevők nélkül is jó tapadást biztosítanak - nyáron! Téli közlekedésre azonban alkalmatlanok. Nem meglepő, hogy a nyári abroncsok mintázata eltér a téli változatokétól; szinte mindegyik gyártó alkalmaz hosszanti mintaárkot, illetve az abroncs szélei felé vezető mély barázdákat, amelyek a nyári csapadék elvezetését szolgálják.

Ahogyan már említettük, a nyári gumik alkalmatlanok téli közlekedésre, hiszen az anyaguk megkeményedik, így a tapadásvesztés balesetbeszélyt okozhat. Azonban felvetődik a kérdés, hogy a téli gumik alkalmasak-e nyári használatra. A rövid válasz talán igen lenne, de nem szabad megfeledkezni, hogy a magas szilikáttartalmú téli gumik tapadása sem optimális a meleg aszfalton - noha akkora probléma nincs velük, mint fordított esetben -, illetve a téli gumik gyors kopásával kell számolni magas hőmérsékleten.

Autós berkekben dívik az a mondás, miszerint a téli gumi számára meleg aszfalton minden kilométer kettőnek számít, a kopás intenzitása ennél is nagyobb lehet. Sőt, nem megfelelő futómű akár néhány száz kilométeren teljesen elkoptathatja az abroncs szélét. De megfelelő futómű esetén is egy nyáron el tudjuk koptatni a mintaárkokat olyan mértékig, hogy az abroncsok ne legyen alkalmasak téli használatra…

Ha abroncsokat kell vásárolni, el kell dönteni, hogy újakat vagy esetleg használtakat válasszunk. A nyári gumik esetében nincs "szavatossági idő", ami a téliek esetében hat év. Vagyis elméletileg a nyári abroncsokat kopástól függően akármeddig használhatjuk, így használtan is megvásárolhatjuk, ha a bordázat és a futófelület jó állapotban van, illetve a kopáskép egyenletes! Ha az alacsony vagy magas nyomáson történő használat miatt oldali kopásminta látható, a használt abroncsot nem szabad megvásárolni.

Ha a gyártás idejét szeretnénk ellenőrizni, az úgynevezett DOT számot kell alapul venni. Ez egy négy számból álló számsor: az első kettő a gyártás hetét, a második kettő a gyártás évét jelöli. Például a 0517 jelzésű abroncs a 2017-es esztendő 5. hetében készült.

Ha használt abroncsok mellett döntünk, nagy figyelemmel kell kutatni az abroncsok esetleges hibáira. A rendeltetésszerű használatból adódó kopás mellett figyelni kell a javítások nyomaira; ha a belső felületen nagyobb foltozást látunk, mondjunk le róla! Jellemző sérülés az oldalfelületben keletkező szálszakadás, ami legtöbbször a kátyúk miatt keletkezik. A sérülésből adódó dudor szerencsére könnyen észrevehető. Nehezebb dolgunk van a gumi szélében futó vastag acél merevítés nyúlásos deformációja esetén. Ilyen sérülés esetén az abroncs nem illeszkedik tökéletesen a felnihez, ami miatt az abroncs rendszeres leeresztésével kell számolni.

Noha használt abroncs vásárlása esetén spórolhatunk, el kell fogadnunk, hogy a vétel még akkor is kockázattal jár, ha kellően alaposak vagyunk. Ha biztosra szeretnénk menni, válasszunk inkább új gumiabroncsokat! Noha némileg magasabb árat kell fizetnünk értük, hosszútávon szinte minden esetben ezekkel járunk jobban.