A BMW és a NASA közösen szigetel?

A NASA nyolc hétig tesztelt egy BMW Hydrogen 7-es flottát. A tesztelés során feltehetően a folyékony hidrogén tárolásának autós megoldását tanulmányozták.

BMW - NASA

Az űrtechnológiában már régóta használják a folyékony hidrogént, mint üzemanyagot. Az űrsiklók hordozórakétáit is hidrogén hajtja, amelynek legnagyobb hátránya, hogy tartósan mínusz 253 fokon kell tárolni. Emiatt az üzemanyagtartály szigetelése volt eddig a legsúlyosabb technikai probléma, amelyet a rakéták tervezésénél végül megoldottak. Majdnem. A szigetelőhab, illetve annak a kilövéskor leváló darabjai okozták például a Challenger katasztrófáját. Az Endeavour mostani kilövésekor is váltak le habdarabok a hordozórakétáról.

A BMW Hydrogen 7-est szintén folyékony hidrogén hajtja, amely nagyjából azonos a NASA által használt üzemanyaggal. Így a tesztidőszak során a 25 darabból álló BMW-flotta is az űrhajózási központ folyékony-hidrogén töltőállomásán tankolhatott.

A Hydrogen 7-es BMW a 760 Li alapjaira épült. Kettős üzemű belsőégésű motorja hidrogénnel és benzinnel egyaránt működik, a két üzemmód között menet közben is lehet váltani. Tizenkéthengeres motorja 260 lóerős, ezzel 9,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, a végsebessége 230 km/óra.

A hidrogén, mint gépkocsi-üzemanyag azért nagy jelentőségű, mert akár 90 százalékkal is mérsékelheti a motor szén-dioxid kibocsátását. Hidrogén-üzemmódban a kipufogógáz-emisszió a vízpárától eltekintve gyakorlatilag nullára csökken.

A hidrogén tárolása és a tankolás a BMW-knél is a legnagyobb megoldandó probléma volt és maradt. A hidrogéntartályt az autónál is különlegesen kell szigetelni, a jelenleg alkalmazott megoldás 17 méter(!) vastag hőszigetelő hab szigetelőhatásával egyenértékű.

A NASA és a BMW közötti együttműködés valós célja minden bizonnyal a hőszigetelési problémák megoldására alkalmazott eljárások kölcsönös megismerése és a tapasztalatok kicserélése volt.