Kis Gömböc, a svájci csodamotor

15 beszólás

Arnold Wagner és a PERAVES újszerű megoldású gömbmotorja a frankfurti IAA egyik szenzációja.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A winterthuri PERAVES céget a nyugdíjas svájci pilóta 15 évvel ezelőtt alapította két találmánya, a kabinos motorkerékpár, az Ecomobil és a "Kétkerekű" megvalósítására. A járművek a vitorlázórepülőgép pilótafülkéjére hasonlítanak és Svájcban gyakran feltűnnek az utakon. A "Kétkerekű" alapja egy BMW motorkerékpár, alapötlete a chopperekre emlékeztet: az előrehajló, térdelő pozíciónál a motorosnak kényelmesebb hátradőlni, ráadásul a motor súlypontja is alacsonyabbra kerül, biztonságosabban fogja a kanyart. A "Two Wheeler" menetstabilítása és kényelme állítólag páratlan. Mindez csak azért érdekes, mert Arnold Wagner gömbmotorját Frankfurtban is egy motorkerékpárba építve mutatják be.

Ha a svájci konstruktőr álma megvalósul, és találmánya sorozatgyártásba kerül, a hagyományos dugattyús motoroknak annyi. A Gömböc, a négyütemű gömbmotor előnye a dugattyús motorokkal szemben, hogy feleakkora, fele olyan nehéz, és fele annyiba kerül, az élettartama pedig duplája a hagyományos motorénak. Csak három mozgó illetve forgó alkatrészből áll. Gázolajjal, földgázzal vagy hidrogénnel is működik. Herr Wagner reméli, hogy hónapokon belül aláírhatja a szerződést valamelyik nagy gyártó céggel, a találmány máris világszabadalom. Sokat sejtet, hogy Frankfurtban a Gömböc egy BMW-motorkerékpárban debütál.

(A hagyományos belsőégésű motorokban a dugattyú a hengerekben egyenesvonalú, alternatív mozgást végez, ez alakul át a főtengelyen forgó mozgássá. A nagy tömegerők miatt a motor nem jár egyenletesen, vibráció lép fel. A vibrációmentes motor egyik alternatívája, a német Felix Wankel által kifejlesztett, róla elnevezett forgódugattyús motor gyártási és tömítési problémák miatt nem terjedt el tömegesen. Jelenleg csak a Mazda RX-8-at hajtja Wankel motor.)