Eco-marathon - ahol a teljesítményt liter/kilométerben mérik

1985-ben, az első Eco-marathonon a rekord 680 km volt, az idén a győztes francia főiskolások benzinhajtású belsőégésű-motoros járművükkel már 3 039 km-t tettek meg egyetlen liter benzinnel.

Az immáron 22 éves múltra visszatekintő Európai Shell Eco-marathonon a feladat "egyszerű": a világ legtakarékosabb autóját kell elkészíteni, amely a lehető legkevesebb üzemanyaggal a lehető legnagyobb távolságot képes megtenni. Az a konstrukció győz, amelyik egy liternyi (egységnyi) üzemanyaggal a legmesszebbre jut. Három fő motortípus versenyez egymással, belsőégésű, üzemanyagcellás és napenergiával működő motorok.

Idén a prototípus kategóriában a 2006-ban is győztes francia főiskolások benzinhajtású belsőégésű-motoros járművükkel 3039 kilométert tettek meg egyetlen liter benzinnel. Ebben a kategóriában egyébként 2005-ben egy svájci csapat állította fel a rekordot, hidrogén meghajtású járművük egy liter benzin energiatartalmával elméletben 3 836 kilométeres távolságra jutna. A hidrogén üzemanyagcellás járművek között idén francia csapat győzött, 2797 kilométerrel.

A titán alvázat, a kompressziós gyújtású homogén töltésű motort (Homogeneous Charge Compression Ignition - HCCI), a napelemeket felvonultató konstruktőrök már a hosszú távon fenntartható mobilitás új dimenzióit keresik. A világ energiaszükséglete 2050-ig várhatóan a kétszeresére növekszik.