Boldog szülinapot VW!

Május 28-án ünnepli 70. születésnapját a Volkswagen.

VW bogár

Kovács úr első autója

1937-ben ezen a napon alapították Berlinben 480 000 Reichsmark (Történelmi idők: Birodalmi márka... micsoda fogalom!) alaptőkével a "Német Népautó Előkészítő Társaság" kft.-t (Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH). A jármű vízióját az alapítók motorizációba vetett hite ihlette, az, hogy gyártsanak a (német) népnek egy igazi Népautót, egy Volkswagent.

Egy évvel később a tervező, Ferdinand Porsche már be is mutatta a Bogarat, az autózásban rejlő "erő és öröm" gördülő szimbólumát. A második világháború alatt természetesen kissé "átszerszámozták" az autógyártásra épített wolfsburgi üzemet, a gyárban ezután a népautó helyett csodafegyvereket gyártottak, V-1-es rakétákat (Vergeltungswaffe - megtorlófegyver), bombákat a Junkers-bombázók ellátására, valamint 1,5 millió primitív kályhát az orosz frontokra.

1944-ben a szövetséges légierő a föld színével tette egyenlővé a gyárat, de néhány hónappal a háború befejezése után ugyanitt már 20 000 limuzint gyártottak angol katonai megrendelésre.

Az első 55 darab igazi, szériában gyártott Volkswagen még 1945-ben legördült a szalagról. Az első autók minősége nem volt a legjobb, a fényezés gyenge volt, a motor pedig rövid életű. Ezért, ha egy VW-tulajdonos valamilyen csoda folytán elérte a százezer kilométert, a gyár egy aranyórával ajándékozta meg. Ezzel a jó szokásukkal azután hamar felhagytak, mert a minőség egyre jobb lett, a kereslet pedig minden országban nagyobb volt, mint a kínálat. A 30 lóerős bogárhátú végsebessége 100 km/h volt és nulláról 80 km/h-ra (valószínűleg a 100 km/h-t nem tudták kivárni) 22 másodperc alatt gyorsult fel. A legtöbb vásárló azért választotta a bogarat, mert hidegben is jól indult, farmotoros konstrukciója miatt kevésbé csúszkált a jeges úton, és olyan jól szigetelték a kocsiszekrényt, hogy vízen is tudott lebegni, mint ahogy azt sok bemutatón be is bizonyították. A futómű konstrukciója miatt a bogárhátú olyan terepet is képes volt legyőzni, amelyen a finomabb, de bonyolultabb szerkezetek darabokra estek szét. Az a tény, hogy a bogár gyártásának kezdetén és legvégén ugyanazt a futóművet használták, sokat elmond Ferdinand Porsche zsenialitásáról.

A bogár németországi gyártása 1978-ban szűnt meg. Brazíliában 1996-ig, Mexikóban még 2004-ig gyártották a nosztalgia autót.

Mára a VW AG hat országban nyolc márkát gyárt és egyben a legnagyobb európai gyártó. 2006-ban 5,7 millió autót adtak el világszerte és ezzel a piac 9,7 százalékát tudhatják magukénak. A konszern forgalma meghaladta a 100 milliárd eurót. Ez mennyi is birodalmi márkában?