Tata AirCar - a legolcsóbb már megvan, most jöhet a levegővel hajtott!

10 beszólás

Lassan megszokjuk, hogy a Tata mindig kifőz valamit.

Tata AirCar

Alig néhány hete mutatta be a Tata Motors a Nano-t, a "2 500 dollárost", a világ legolcsóbb autóját. A Jaguár és a Land Rover új tulajdonosa ismét sokkoló bejelentést tett, most egy nulla károsanyag-kibocsátású, sűrített levegővel hajtott autó piaci bevezetését igérik. Augusztusban akár már 6000, levegővel hajtott autó gurulhat az indiai utakon.

Az AirCar-ba nem kell benzin, nem kell gázolaj, nem hibrid, ezt maga a levegő hajtja! Levegő, igen, az a levegő, ami körülvesz minket, amit állandóan szívunk és ami még Indiában sem számít a drága élvezetek közé.

A hajtás feltalálója, a francia ex-F1 mérnök, Guy Nègre, aki már tíz éve dolgozik a sűrített levegővel hajtott kisméretű expanziós motor szabadalmán, most készült el a sorozatgyártásra érett példánnyal. A Tata éppen a megfelelő partner számára, a találmányt elsőként vásárolta meg és a levegőhajtású autót csak Indiában fogja forgalmazni. Az ötüléses CityCAT mindössze 350 kg súlyú, a végsebessége 113 km/óra.

Nègre cége, az MDI a sűrített-levegős hajtáshoz több, mint 30 szabadalmat jegyeztetett be. A levegőt az alvázba épített, 340 literes, szénszálas műanyagból készült tartályban tárolják, emiatt máris támadják a feltalálót. Guy Nègre szerint viszont éppen a biztonság volt a legfontosabb szempont a tervezésnél, így a legrosszabb, ami egy balesetnél történhet az az, hogy kireped a tartály és a durranás árt a füleknek...

A jármű üzemeltetési költsége a töredéke bármilyen más, folyékony üzemanyaggal hajtott, hasonló méretű autóénak. A levegőtartály egyszeri feltöltése a beépített kompresszorral 4 órát vesz igénybe, ehhez a villanyt a háztartási konnektorból veszi, összesen 2 dollár körüli áron. Az erre alkalmas kutaknál a levegőfeltöltésre elég 3 perc is. Az AirCar egy "tankkal" 200 kilométert tud megtenni.

Majd ismét konnektor és a levegő már sziszeg is a tartályba.