Add to Google    RSS

Szlovák rendszám - VPOP 1:0

15 beszólás

Hiába ígért szigorú ellenőrzéseket, nem tud mit kezdeni a magyar tulajdonban lévő, de szlovák rendszámmal futó autókkal a VPOP.

Szlovák rendszám

Még kisebb döccenőt sem okozott a szlovákrendszám bizniszben utazó vállalkozások üzletmenetében a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) tavaly nyári nekibuzdulása, mikor a szlovák rendszámmal Magyarországon használt autók szigorú ellenőrzését ígérte. Nemhogy csökkent volna az érdeklődés a Szlovákiában forgalomba helyezett gépjárművek iránt, hanem éppen ellenkezőleg, az elmúlt egy évben még nőtt is a forgalmuk.

Párkánytól Kassáig ma már közel harminc vállalkozás foglalkozik magyar állampolgárok szlovákiai cégalapításával és autóvásárlásával. Ezek a társaságok általában ezer euró körüli összegért minden szükséges okmányt és igazolást beszereznek. Ez ugyan első ránézésre kicsit soknak tűnik, ám mivel Szlovákiában nincs regisztrációs adó, így ez a költség még egy kisebb autó esetében is azonnal megtérül. Emellett nincs súlyadó, a biztosítás pedig olcsóbb, mint idehaza. A legelterjedtebb megoldás az, hogy az autó vásárlására céget alapítanak Szlovákiában, majd ez a vállalkozás papíron bérbe adja az autót a magyar magánszemélynek. Emellett szól például az is, hogy vissza lehet igényelni az áfát, ha úgynevezett személy- és haszongépjárművet vásárolunk. Ez csupán annyit tesz, hogy a csomagteret ráccsal el kell választani, s a terepjárók és kombik mellett az egyterűek többsége is kapható ilyen kivitelben. Céges autónál szlovákiai tankolás esetén az üzemanyag áfáját is vissza lehet igényelni, illetve ha szerződést kötünk valamelyik üzemanyagkártya-kibocsátó társasággal, akkor az Európai Unión belüli tankolás után is vissza lehet igényelni a forgalmi adót. Egyéb költséget, például amortizációt is elszámolhatunk, ha megfizetjük az útadót. Így akár négy év alatt is leírhatjuk az autó teljes vételárát.

A hatályos jogszabályok szerint a külföldről behozott járművet a tulajdonosnak vagy az üzemben tartónak a behozatalt követő 30 napon belül itthon is forgalomba kell helyeznie, ez az előírás azonban nem vonatkozik a szlovák cégen keresztül tulajdonolt autókra. Márpedig a hazai utakon futó, becslések szerint mintegy tízezer szlovák rendszámú jármű döntő részét vállalkozáson keresztül vásárolták és használják, vagyis ezekre az autókra a magyar előírások nem vonatkoznak.

Sok félnivalója azonban annak sincs, aki saját nevére vette a járművet, hiszen ha állítása szerint életvitelszerűen tartózkodik Szlovákiában, vagyis 183 napnál többet tölt a határ másik oldalán, akkor autóját nem kell Magyarországon forgalomba helyeznie. Miután 2008-tól nincs határellenőrzés a két ország között, így a hatóság az állítást nem tudja ellenőrizni, a rendszámüzletben utazó vállalkozások pedig szívesen segítenek a szlovák lakcím és tartózkodási engedély megszerzésében is. (Az üzembe helyezés elmulasztása egyébként szabálysértésnek számít, ám legfeljebb 30 ezer forintos pénzbírsággal lehet büntetni, ami nem biztos, hogy kellő visszatartó erőt jelent, hiszen még egy kisebb, 1400 köbcentis autó esetében is 200-250 ezer forintos megtakarítást jelent a szlovák rendszám.)

[forrás: nol.hu]