Alternatív hajtások - szuperdodzsem és szuperkondenzátor

7 beszólás

Kisebb dízelmotorral is jobb hatásfok - a Supercap-technológia az igazi?

Supercap

A villanymotorral hajtott járművek közül az eddigi legígéretesebb kísérlet a Tesla Motors első teljesen elektromos-hajtású autója, a Tesla Roadster. A szénszálas karosszériájú, csővázra épített kétüléses kupé külsejét és futóművét a Lotus Elise típusától kölcsönözték. Az autó 4 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 210 km/óra a végsebessége. A lithium-ion akkuk egyszeri feltöltésével 322 km utat lehet vele megtenni. A "tankolás", vagyis az akkuk töltése három és fél óráig tart. A villanymotor 30 kilós, hozzá az elektromos teljesítményt 6831 darab, 450 kilónyi laptop-akkumulátor adja. 98 000 dollárért jelenleg is vesznek fel előjegyzést a 2008-as modellre, de a következő két évre csak pár száz darab eladását tervezik.
Természetesen Hollywoodban, az Oscar-gálán máris megjelent, mint a show része. A sztárok kikölcsönözhették a díjátadó estélyére.
Amig a sztárok élvezik a csillogást, a szürke hétköznapok szakembere szkeptikus. A DaimlerChrysler hibrid fejlesztésekért felelős főnöke, Andreas Truckenbrodt nem hisz egy olyan járműben, amit hétezer akkumulátorcella hajt. "A rendszerben sok a hibaforrás, csak kis szériában tudom elképzelni" - nyilatkozta. A BMW szakértője, Wolfgang Epple az üzemi hőmérsékletet tartja aggályosnak: - Egy mobiltelefon nem melegszik 60 fok fölé, ugyanez egy autónál nem kizárható. Az akkumulátort ezért hűteni kell, különben az élettartama nem éri el az autóalkatrészek jelenlegi tíz éves átlagos korát.

Az akkumulátor a gyenge pontja a hibrid hajtású autóknak is. Egy 40 kilós hibrid, nagykapacitású akku energiaegyenértéke megfelel egy liter benzinének, de úgy, hogy ebből csak 200 milliliternyit hasznosít a hajtáshoz. Ráadásul a túltöltött akkuk élettartama is rövidebb. Valószínűleg főként ez lehet az oka annak, hogy Európában a kettős hajtás fejlesztése lelassult.
A Toyota, a Mercedes és a BMW LiIon-sorozatának indulása 2009-re várható, a Mercedes jelenik meg leghamarabb egy - a 115 kilowattos dízelmotor mellett 70 kW-os villanymotorral szerelt - Hybrid-Sprinterrel.

A buszgyártók szintén keresik az ideális megoldást a városi forgalomhoz. A MAN már a dízel-elektromos városi buszok harmadik generációját fejleszti. Energiatárolásra szuperkapacitású (Supercapacitor) kondenzátorokat használnak, ezek igen gyorsan képesek sok energiát felvenni és visszaadni. Míg a nikkel-metallhibrid akkuval kb. 0,5 kW/kg energiasűrűség érhetó el, a Supercap-el ennek a tízszerese.
A Supercap-technológával működő buszban a dízelmotor egy generátort forgat, a termelt áram két villanymotort hajt meg, ezek pedig a kerekeket. Fékezéskor a vezérlőelektronika feltölti a kondenzátorokat. 12 modul, egyenként 24 Supercap sorbakötésével 200 kWh energia tárolható. Ezzel a busz két megálló között rövid ideig képes elektromos hajtással is haladni.