Szlovák a rendszámom - de magyar vagyok, nem turista!

1 beszólás

Minél jobban szorít a csavar, annál furfangosabb a magyar. Míg a magyarok inkább Szlovákiában, a románok nálunk vesznek új autót.

Szlovák rendszám

A cégek hamar megtalálták a kiskaput, hogy elkerüljék az EU-ban példátlanul magas hazai gépjárműadók megfizetését.

Budapesten és a nagyobb városokban az EU csatlakozás óta egyre több a külföldi, főleg szlovák rendszámú kocsi. Olcsóbb ugyanis itthon külföldi rendszámú autóval járni, mint magyarral. Különösen a külföldi többségi tulajdonban lévő magyar cégeknek éri meg például Szlovákiában új, nagyértékű autót venni, vagy tartósan bérelni, mert akár 20-30 százalékot, azaz 1-2 millió forintot is megtakaríthatnak. Nem kell regisztrációs adót fizetniük, sőt a szlovák rendszámmal közlekedő autókra olcsóbb a kötelező és casco biztosítás is, északi szomszédunknál súlyadó sincs. Ott a vásárláskor csak egy szerény, 12 ezer forintnyi regisztrációs díjat kell megfizetni, szemben a magyarországi forgalomba helyezés (törzskönyv, rendszám, vizsgáztatás, tulajdonosbejegyzés) összesen közel 50 ezer forintos és a regisztrációs adó horribilis költségével.
Szlovákiában az áfa csak 19 százalék és nem 20, igaz abban nincs különbség, hogy az általános forgalmi adót a szomszédban is csak a haszongépjármű után lehet visszaigényelni. Ám ha az importőr válaszfalat szerel a hátsó ülés mögé a kombiban, már haszonjárműnek minősül az autó és még terepjáróra is vissza lehet igényelni az áfát, ami nálunk már megszűnt. Venni egyébként csak újat érdemes, mert a használtautó-árakban nincs érdemi különbség.

Magánszemélynek már valamivel nehezebb kihasználni a szlovák rendszám előnyeit, hiszen ahhoz Magyarországon kívüli lakcímmel kell rendelkezni, ám sokan ilyen áron is élnek a lehetőséggel. Autóvásárláskor egyébként bárki betérhet valamelyik szlovák márkakereskedőhöz Kassán, vagy Révkomáromban, és persze koronával is fizethet. A kutya sem kérdi, honnan jött, és a papírok kiállításánál sem lepődnek meg, ha fel tudja mutatni a szlovákiai címét is. Mivel a határon már nincs ellenőrzés, később már akkor és úgy használja itthon, vagy más országban látszólag külföldiként az autót, ahogy tetszik.

Van azonban egy apró bökkenő. A hatályos hazai közlekedési jogszabályok szerint ugyanis a magyar állampolgárok és a tartósan, azaz 30 napnál hosszabb ideig Magyarországon élő külföldi EU-polgárok is csak magyar rendszámú kocsit használhatnak, sőt nem is vezethetnek külföldi rendszámú kocsit.
A külföldi cégvezetőkre, különösen az EU-tagországokból érkezőkre viszont kissé rugalmasabb szabályok vonatkoznak, mint a magánszemélyekre. Megengedik ugyanis, hogy egy uniós tagállamban bejegyzett cég vagy szervezet vezetője, alkalmazottja az ott nyilvántartott autót Magyarországon is használja, de a használat jogszerűségét - és persze a kötelező felelősségbiztosítást - igazolni kell. E különleges autózás tehát a legegyszerűbben és leginkább költségkímélő módon úgy valósítható meg, ha a járműtulajdonos vállalkozást is bejegyeztet északi szomszédunknál. A cégalapítás, fenntartás költségei egyébként szintén kisebbek, mint itthon.

Talán ezért a határon túli autótartási alternatívával egyelőre mégis inkább csak a „dörzsölt" menedzserek élnek. Az autóimportőrök naprakész statisztikáiból még alig látszik, hogy gyorsan terjedne a külföldi-rendszámos divat. Ennek az is lehet az oka, hogy létezik olyan variáció is, melynél a vásárlás itthon történik, de Szlovákiában helyezik forgalomba az autót.

Jogosítványt is érdemes a szomszédban szerezni, mivel feleannyiba kerül, mint itthon, ami szintén 50-60 ezer forintos megtakarítást jelent. (A németek már korábban felfedezték a "keleti blokk" előnyeit, mert évek óta látogatják a Lengyelországban vagy Csehországban szervezett autóvezetői tanfolyamokat és vizsgákat, hiszen az ottani ezereurós ár egy jogosítványért ugyan több mint kétszerese a magyarországinak, de fele-harmada a német és osztrák tarifának.)

- A kétszeres F1 világbajnok Fernando Alonso Toyota Hilux-szal készül a Dakar-ra!
- Lexus Off-Road Adventure - terepkaland a festői Blackberry Mountain farmon
- Ford Sat Nav Breadcrumbs - ha ezt Jancsi és Juliska megérhette volna...
- Volkswagen Touareg - elegáns extrákkal felszerelt különleges modell az egymilliomodik!
- All-Electric Ford F-150 Prototype - Amerika ikonja tisztán elektromos hajtással is kőkemény!
- 2019 Ford Mondeo Hybrid - intelligens összkerékhajtással érkezett az öntöltő kombi!
- Mazda Skyactiv-X - itt a benzinnel hajtott dízelmotor!
- Kezdődik a jubileumi Harley-Davidson Open Road Fest Alsóörsön!
- 7 üléses portfólió a nagycsaládosoknak - a Fordnál is a gyermek az első!
- A Volkswagen 7 akciós modellt kínál 2019. július 1-től a nagycsaládosoknak