Mercedes S400 BlueHYBRID - már gyártják a "kétszívű" aksiját!

A Continental nürnbergi üzemében megkezdődött a hibridekbe való lítium-ion akkumulátorok sorozatgyártása.

Mercedes S400 BlueHYBRID

Teljesen "kék", de csak "enyhén" lesz hibrid a Mercedes 2009 júniusára beharangozott S400 BlueHYBRID modellje. A zöld (kék?), azaz környezetkímélő luxuslimuzinba az S350-től átvett 279 lóerős, 3,5 literes V6-os mögé egy 15 kW-os villanymotort is beépítettek, ezzel az autó átlagfogyasztása 7,9 literre csökkent, 190 g/km-es CO2-kibocsátása pedig 21%-kal alacsonyabb a benzines alapmodellénél.

A villanymotor legfőbb előnye a környezetvédelmi szempontok mellett az, hogy teljes gyorsításnál mintegy 160 Nm-rel növeli meg a teljes nyomatékot és így az MB 7G-TRONIC váltóval szerelt hibrid 7,2 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra. Fékezéskor - más gyártók megoldásaihoz hasonlóan - ez is visszatermeli az energiát az autó lítium-ion akkumulátorába, a sofőr pedig a műszerfalon figyelheti a hibrid rendszer működését. A lítium-ion akkumulátorok a korábban fejlesztett nikkel-metalhidrid akkumulátorokkal szemben kis méretűek és kimagaslóan nagy a kapacitásuk.

Ide tartozó hír, hogy a Continental Powertrain Division nürnbergi üzemében a napokban kezdték meg a világon először a hibrid járművek részére tervezett akkumulátorok sorozatgyártását és a tervek szerint évente 15 000 darabot szerelnek össze. A 25 kilós áramforrások alig nagyobbak, mint a hagyományos ólomakkumulátorok, beépítésükhöz mindössze 13 köbdeciméternyi hely szükséges, így az autó motorterében is elférnek.

Ezekkel a legújabb generációs akkumulátorokkal szemben már az is elvárás, hogy legalább 240 000 kilométeren, illetve tíz éven át megbízhatóan működjenek. Ennek érdekében például a belső áramvezető rézsíneket 16 000 amperes árammal, ellenálláshegesztéssel rögzítik egymáshoz, hogy az akkumulátoron belül ne keletkezzen veszteség. A teljesen zárt, rozsdamentes acélból készült házban a cellák egyenletes töltéséről és a túlmelegedés megelőzéséről külön egy bonyolult áramkör, a Cell Supervision Circuit (CSC) gondoskodik.

A környezettudatos tervezésnél már most gondoltak arra, hogy a jó esetben csak tíz év múlva keletkező, veszélyesnek számító akkumulátor-hulladék 50 %-át újra lehet majd hasznosítani.