A Team Velozzi földre szállt űrhajóval pályázik az X-Prize-ra

A Ford T-modell még 25 mérföldet tett meg egy gallon benzinnel, a mai amerikai autók csak 18-at tudnak.

Velozzi

Az X-Prize 10 millió dolláros - kb. 1,9 milliárd Ft-os - űrjárművekre kiírt díját a SpaceShipOne űrhajó-prototípus nyerte 2004-ben. Most autós cégek is pályázhatnak erre a díjra. Két kategóriában lehet nevezni: a hagyományos négyüléses és az innovatív kategóriában. A nem tradicionális autó minimum háromkerekes és legalább két ülésnek kell lenni benne.

A tervezés már az idén megkezdődhet, az első versenyek 2009-ben lesznek. A díjat az nyeri, akinek sikerül autójával 100 mérföldet megtenni egy gallon üzemanyaggal vagy azzal egyenértékű energiahordozóval. A hajtóanyag lehet az elektromosság vagy a gáz - metán vagy hidrogén. Az autónak alkalmasnak kell lennie a sorozatgyártásra, nem lehet tanulmányautó.

A Velozzi egyike azoknak, akik indulnak a pályázaton az autós X-díj 25 millió dollárjáért. A környezetvédelemmel és speciális fejlesztésekkel foglalkozó kaliforniai tervezőcég jelszava: Mentsük meg a világot 200 mérföld/gallon fogyasztással! A céghez a munkatársak nagy része az űriparból, a hadiiparból és más, fejlett technológiákkal foglalkozó iparágakból érkezett. Fejlesztettek már hidrogéngáz-generátort, műszívhez áramforrást, de védőfelszerelést is a jövő katonájának. A Velozzi partnerei között így megtaláljuk a JPL-NASA-t, a kaliforniai Nanotechnológiai Intézetet, az amerikai hadsereget és a Sony-t is. A Michelin tavalyi környezetvédelmi dizájn-pályázatán első helyezést értek el.

Bár a látványos sportkocsi még csak a rajzasztalon létezik, a versenytársaknak nem lesz könnyű dolguk, amikor a legfrissebb Forma-1-es technologiákkal, Weismann F1 nyomatékváltóval, szénszálas, méhsejtszerkezetű vázelemekkel, műanyagkarosszériával, Brembo fékrendszerel és független kerékfelfüggesztéssel megépített autóval kelnek majd versenyre.

A hibrid hajtású autó lelke a Velozzi által kifejlesztett, áramfejlesztő generátorral összekötött mini turbina. Az alacsony üzemanyag-felhasználással működő szerkezet áramot termel, amit lítium-ion akkumulátorokban tárolnak. Ezek két váltóáramú motorral hajtják a kereket. A turbina elmegy benzinnel, gázolajjal, és benzin-etanol keverék E85-ös bio-üzemanyaggal is.

A Velozzi a tervek szerint 3 másodperc alatt gyorsul 100-ra, csúcssebessége 320 km/óra lesz.