Panzer-Benz - autó golyóálló mellényben
Ahol millimétereken múlhat élet vagy halál, ott nincs helye a tévedésnek. A Mercedesnél 1000 munkaórát dolgoznak egy páncélozott limuzin kialakításán és golyózáporban tesztelik.
A video lejátszásához Flash Player szükséges!
Az állandó terrorveszély és az egyre durvább bűncselekmények miatt még sohasem volt ekkora érdeklődés a páncélkocsik iránt, mint most. Miniszterek, politikusok, popsztárok és üzletemberek gondolják úgy, hogy igazán már csak az acélban bízhatnak.
A golyóálló autók gyártásában piacvezető Mercedes már 80 éve foglalkozik páncélautó-gyártással. Közben volt hat olyan éve is a konstruktőröknek, amikor a jármű tetejére csövet, a kerekek helyére lánctalpat szereltek és a végterméket valódi golyózáporban tesztelhették.
Jelenleg az E-Guard, az S-Guard és a G-Guard kategóriában kínálnak az alapmodellhez képest speciálisan átépített autókat. Ezeket egy elkülönített csarnokban kizárólag kézi munkával szerelik Sindelfingenben, Stuttgart mellett. A munkásokat a többi üzem legjobbjaiból válogatják a Páncél-Benz-be.
Már az aktuális S-Klasse fejlesztésekor is számításba veszik a mérnökök, hogy a páncélozott elemeket hogyan tudják majd beépíteni később. Ezek az autók, ha elkészülnek, azokhoz a nyomozókhoz hasonlítanak, akik a ruhájuk alatt golyóálló mellényt hordanak. A páncélos lovag kívülről olyan mint egy S-Klasse, lemezkabátja alatt viszont legalább 500 különböző acélelem lapul. Az elemek olyan kemények, hogy csak 3000 atmoszférával működő plazmavágóval vághatók, alakíthatók. Ahol millimétereken múlhat élet vagy halál, ott nincs helye a tévedésnek, ezért a munkások fáradságos kézi szöszmötöléssel, de milliméternyi pontossággal "bélelik ki a kabátot", illesztik be a karosszériába a kiszabott elemeket.
Az elkészült S-Guard súlya elérheti a közel négy tonnát. Ebből körülbelül másfél tonna a páncélzat. A teszteléshez valóságos arzenált használnak, a nagykaliberű lőfegyverektől a nagysebességű lőszerekkel töltött speciális katonai fegyverekig.
A páncélzat mellett természetesen ugyanolyan fontos, hogy a szélvédők és az oldalablakok is állják a lövéseket. A teszt során a majdnem 6 cm vastag páncélüvegből készült oldalablaknak ellent kell állnia a 830 km/óra sebességgel érkező lövedéknek még három, öt méterről leadott lövés után is. Az üveg összetörik, de polikarbonát bevonat megvédi a bent ülőket, ugyanakkor a szerterepülő üvegszilánkok megsebesíthetik a támadót, ha közel van.
A legmagasabb biztonsági kategóriába (B6/B7) tartozó páncélautók, minta a Mercedes S-Guard, az Audi A8 Security vagy a BMW 760li, ellenállnak bármilyen kézifegyverből leadott lövésnek. A B7 minősítés - ez a legjobb - megszerzéséhez nemcsak a 250 lövésből álló golyózápornak, de a kocsi alatt felrobbanó kézigránát vagy más robbanóanyag hatásával szemben is ellenállónak kell lennie a járműnek.
Az alapkivitelű S-Guard-ba az S 600-as 517 lóerős motorja kerül. A kész autó felszereléséhez hozzátartozik a tűzoltókészülék, a speciális levegőszűrő- és szellőzőberendezés, de a kéklámpa is. Ha a megrendelő elégedett, már fizetheti is a számlát: egy S-Guard ára 400 000 euro.
A páncélospiacon az egész világon évente néhány ezer autóra van igény. Az elkészült autók darabszámát ugyanolyan titkosan kezelik a gyárak, mint a tulajdonosok nevét.
- Jaguar XF Saloon - két összkerékhajtású modell is hajszautóként debütált a 25. James Bond filmben
- Mit érdemes szem előtt tartani az autóhifi kiválasztásakor?
- Szempontok, amelyeket figyelembe kell venned téli gumiabroncs vásárlása előtt!
- Melyek a legjobb téli gumik 225/45R17 méretben?
- 2022 ©koda Fabia - lehet, hogy a Simple Clever funkciók sokasága vonzza leginkább a vásárlókat?
- Hogyan űzzük el a nyestet az autónktól?
- RANGE ROVER VELAR - még elegánsabb, még kényelmesebb, már SV Bespoke fényezéssel is!
- Két év után újra AMTS - jön Magyarország legnagyobb autós és tuning kiállítása és show-ja!
- A nyári gumiabroncsokról egyszerűen