Panzer-Benz - autó golyóálló mellényben

Ahol millimétereken múlhat élet vagy halál, ott nincs helye a tévedésnek. A Mercedesnél 1000 munkaórát dolgoznak egy páncélozott limuzin kialakításán és golyózáporban tesztelik.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Az állandó terrorveszély és az egyre durvább bűncselekmények miatt még sohasem volt ekkora érdeklődés a páncélkocsik iránt, mint most. Miniszterek, politikusok, popsztárok és üzletemberek gondolják úgy, hogy igazán már csak az acélban bízhatnak.

A golyóálló autók gyártásában piacvezető Mercedes már 80 éve foglalkozik páncélautó-gyártással. Közben volt hat olyan éve is a konstruktőröknek, amikor a jármű tetejére csövet, a kerekek helyére lánctalpat szereltek és a végterméket valódi golyózáporban tesztelhették.

Jelenleg az E-Guard, az S-Guard és a G-Guard kategóriában kínálnak az alapmodellhez képest speciálisan átépített autókat. Ezeket egy elkülönített csarnokban kizárólag kézi munkával szerelik Sindelfingenben, Stuttgart mellett. A munkásokat a többi üzem legjobbjaiból válogatják a Páncél-Benz-be.

Már az aktuális S-Klasse fejlesztésekor is számításba veszik a mérnökök, hogy a páncélozott elemeket hogyan tudják majd beépíteni később. Ezek az autók, ha elkészülnek, azokhoz a nyomozókhoz hasonlítanak, akik a ruhájuk alatt golyóálló mellényt hordanak. A páncélos lovag kívülről olyan mint egy S-Klasse, lemezkabátja alatt viszont legalább 500 különböző acélelem lapul. Az elemek olyan kemények, hogy csak 3000 atmoszférával működő plazmavágóval vághatók, alakíthatók. Ahol millimétereken múlhat élet vagy halál, ott nincs helye a tévedésnek, ezért a munkások fáradságos kézi szöszmötöléssel, de milliméternyi pontossággal "bélelik ki a kabátot", illesztik be a karosszériába a kiszabott elemeket.

Az elkészült S-Guard súlya elérheti a közel négy tonnát. Ebből körülbelül másfél tonna a páncélzat. A teszteléshez valóságos arzenált használnak, a nagykaliberű lőfegyverektől a nagysebességű lőszerekkel töltött speciális katonai fegyverekig.

A páncélzat mellett természetesen ugyanolyan fontos, hogy a szélvédők és az oldalablakok is állják a lövéseket. A teszt során a majdnem 6 cm vastag páncélüvegből készült oldalablaknak ellent kell állnia a 830 km/óra sebességgel érkező lövedéknek még három, öt méterről leadott lövés után is. Az üveg összetörik, de polikarbonát bevonat megvédi a bent ülőket, ugyanakkor a szerterepülő üvegszilánkok megsebesíthetik a támadót, ha közel van.

A legmagasabb biztonsági kategóriába (B6/B7) tartozó páncélautók, minta a Mercedes S-Guard, az Audi A8 Security vagy a BMW 760li, ellenállnak bármilyen kézifegyverből leadott lövésnek. A B7 minősítés - ez a legjobb - megszerzéséhez nemcsak a 250 lövésből álló golyózápornak, de a kocsi alatt felrobbanó kézigránát vagy más robbanóanyag hatásával szemben is ellenállónak kell lennie a járműnek.

Az alapkivitelű S-Guard-ba az S 600-as 517 lóerős motorja kerül. A kész autó felszereléséhez hozzátartozik a tűzoltókészülék, a speciális levegőszűrő- és szellőzőberendezés, de a kéklámpa is. Ha a megrendelő elégedett, már fizetheti is a számlát: egy S-Guard ára 400 000 euro.

A páncélospiacon az egész világon évente néhány ezer autóra van igény. Az elkészült autók darabszámát ugyanolyan titkosan kezelik a gyárak, mint a tulajdonosok nevét.