BYD F3DM - elkezdődött a Nagy Proletár Hibrid Forradalom!

6 beszólás

Még Toyota alapokra épül, de már sorozatban készül az első kínai hibrid, a "szegény ember Priusa".

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Kínában eddig afféle úri huncutságnak tartották a hibrid autókat: a Toyota Prius és Honda Civic Hybrid túlságosan drága egy átlagos kínai dolgozónak. Az olcsóbb hibridet hazai pályán keresték és meg is találták: a BYD AUTO tavasszal a genfi Auto Show-n mutatta be a Dual Mode hajtáslánccal szerelt F3-as modell prototípusát, idén december közepétől pedig már sorozatban készül az első - háztartási konnektorból is feltölthető - kínai hibrid, a BYD F3DM. A Dual Mode hajtás egy benzines és egy akkumulátorról üzemelő villanymotor kombinációja.

Az 1995-ben alapított BYD-ről (Build Your Dreams) tudni kell, hogy a cég a világ legnagyobb akkumulátor-gyártója, a Föld lakóinak több, mint 30 %-a a BYD akkumulátorait használja. Az autógyártásba 2003-ban szálltak be, a BYD AUTO napjainkra Kína egyik legdinamikusabban növekvő, legjelentősebb autógyára lett. Az akkumulátorok gyártására alakult manufaktúra még húsz munkással indult, jelenleg a vállalatnál több mint 130 ezer(!) alkalmazott dolgozik. A cégre akkor kezdett a világ igazán odafigyelni, amikor a Warren Buffett birodalmához tartozó MidAmerican Energy Holdings 230 millió dollár értékben megvette a BYD 10 %-át.

A shenzeni központú BYD AUTO-nak több gyára is van Kínában - többek közt Pekingben, Sanghajban és Xianban - emellett Shenzenben és Sanghajban modern kutató-fejlesztő (R&D) központja is van. Jelenleg 250 ezer autót gyártanak évente és 2015-re szeretnének Kína legnagyobb autógyártójává válni.

Szinte természetes, hogy az autókat, akkumulátorokat és elektronikai berendezéseket gyártó élelmes kínaiak az autópiacon kialakult globális kihívást igyekeztek a maguk hasznára fordítani. Ráadásul a BYD akkumulátorgyártóként az elmúlt tizenhárom évben sok hasznos tapasztalatot szerzett az elektromos hajtású járművek területén is. S miközben a világ legtöbb nagy autógyártója még csak a fejlesztések korai szakaszánál tart, a kínaiak most világelsőként olyan hibrid járművel álltak elő, amelyet a tengerentúlon és az európai piacon is szándékoznak bevezetni.

A BYD F3DM-en nem kell túl sokáig keresgélni a 2005-ös Toyota Corolla vagy (Camry?) vonalait, de a gyár nem is titkolja, hogy már hosszabb ideje együttműködik a japánokkal.

Ha az autót a villanymotor hajtja (EV Mode), egy feltöltéssel 100 km-t tud megtenni. Ha ennél nagyobb a távolság és az akku útközben lemerül, az 1.3 literes, háromhengeres benzinmotor átveszi a hajtást (HEV Mode) és egyidejűleg tölti az akkumulátort is, de a töltésbe besegít a tetőablakba épített napelem is. Ha az aksi útközben nem töltődik fel teljesen, a munkahelyen vagy otthon a 220 V-os háztartási konnektorból lehet befejezni a töltést, a lemerült akku teljes feltöltéséhez 9 óra szükséges. A beépített villanymotor 75 kW-os, az autó ezzel is eléri a 150 km/órás sebességet és 10,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra. A padló alá beépített 100 darab 3,3 V-os 120 Ah kapacitású vas akkumulátorcella (Fe battery) 2000 feltöltést (600 000 km-t) bír ki, de már fejlesztik a 4000 újratöltésre alkalmas változatot is... A BYD olyan - a benzinkutakhoz hasonló - elektromos töltőállomás-hálózatot is szeretne létrehozni, ahol 100 A-es töltőárammal 10 perc alatt félig lehet tölteni az autó akkumulátorát.

Végül egy nem elhanyagolható tény: a "szegény ember Priusa" közel annyiba kerül majd, mint egy benzines Ford Focus, azaz valamivel több, mint feleannyiba, mint a japán hibrid.