Opel Ampera - egy újabb rázós tanulmány a GM-től

12 beszólás

Végre látszik már a fény az alagút végén! Ráadásul Otto besegít, ha Amperka lemerül!

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A Chevrolet Volt európai változata, az Opel Ampera március elején mutatkozik be Genfben. A tanulmánymodellről előzetesként nyilvánosságra hozott fotón még bizony igencsak "sötét a helyzet", pedig az Amperával az Opel első európai gyártóként kínálja vevőinek a több száz kilométeres, megállás nélküli villanyautózás lehetőségét. Rüsselsheim-ben pedig nemcsak a hajtásláncot vették át gátlások nélkül az amerikai rokontól, hanem a főbb dizájnelemeket is.

Az ötajtós, négyüléses Ampera-nál alkalmazott műszaki megoldás ugyanaz, mint amit a GM a Volt-nál használ. A Voltec-nek elnevezett (korábban E-Flex) elektromos hajtásrendszernél a hálózati konnektorról tölthető akkumulátorok egy villanymotort hajtanak, de az autó "visz magával" egy beépített aggregátort, egy kisméretű áramfejlesztőt is. Rövidebb útszakaszon, maximum 60 kilométerig kizárólag az LG gyártmányú lítium-ion akkumulátorban tárolt energia hajtja az autót, ha viszont hosszabb útra indulnak vele, útközben besegít az Otto-motor is: a benzinnel vagy E85-ös etanollal hajtott kis hengerűrtartalmú belsőégésű motor meghajt egy generátort és az tölti az akkumulátort. Ebben az üzemmódban az Ampera akár több száz kilométert is képes megtenni. Ez az un. plug-in hibrid megoldás azért különösen környezetbarát, mert az 1000 köbcentis benzinmotor állandó - a károsanyag-kibocsátás szempontjából optimális - fordulaton forog, azaz nem kell gyorsítania, és ezért csak 1-2 litert fogyaszt 100 kilométerenként.

Az Opel EV-be épített elektromos hajtás teljesítménye 151 hagyományos lóerőnek felel meg, a 180 kilónyi akkumulátor-csomagot T alakban helyezték el a jármű hátsó ülései és a középső "kardánalagút" alatt. Az akkumulátorok összkapacitása 16 kWh, ráérő újságírók kiszámították, hogy ez éppen 230 000 darab ceruzaakku kapacitásával egyenlő. Az első európai EV álló helyzetből kevesebb, mint 9 másodperc alatt éri el a 100 km/órát, a maximális sebessége 161 km/óra.

A felmérések szerint az európai autósok - így például a németek 80 százaléka is - naponta 50 kilométernél kevesebbet autóznak. Ezért elképzelhető, hogy az Ampera tulajdonosok városban szinte kizárólag dodzsemként, a belsőégésű motor nélkül használnák az autót, persze csak akkor, ha az akkumulátort minden éjjel rendesen feltöltik a konnektorból.

A "fényt" március 3-án a Genfi Szalonon kapcsolják fel először. A szériaváltozatot 2010 végére ígérik, 40 000 € körüli áron.