40 éve készült el az első bolygódugattyús, Wankel-motoros Mazda

A Mazda már 1961-ben együttműködött az NSU Művekkel, ahol sorozatban készültek az első forgódugattyús motorok.

Wankel-motor

Így működik a Wankel-motor

Az idén lenne 105 éves Dr. Felix Wankel, a forgódugattyús motor feltalálója. A róla elnevezett Wankel-motorban a robbanás, szemben a dugattyús motorokkal, nem tolóerőt fejt ki, hanem közvetlenül a főtengelyt forgatja meg. A motorban a dugattyúk nem egyenes pályán mozognak, hanem a bolygódugattyú magán a tengelyen forog. Emiatt a motor majdnem minden fordulatszámon a maximális forgatónyomatékát adja le, ettől különleges vezetési élmény egy Wankel-motoros autót vezetni. A motor gyártásánál viszont komoly nehézség az, hogy a különböző nyomású tereket elválasztó tömítéseknek jó hatásfokúaknak és megfelelő élettartamúnak kell lenniük, a megkívánt kis súrlódás mellett. Ez a technológiai probléma a fő oka annak, hogy a motorok nem terjedtek el szélesebb körben.

Miközben az NSU utódja, az Audi (Ro 80) vagy a Mercedes is gyártott Wankel-motoros autót, csak a Mazda volt kellően állhatatos, s a japánoknak sikerült végül legyőzniük minden akadályt és sikeresen megvalósítani a bolygódugattyús motorok sorozatgyártását. 2007 áprilisáig közel kétmillió bolygódugattyús gépkocsit gyártottak.

A Mazda már 1967-ben értékesített (kéttárcsás) bolygódugattyús motorral szerelt járművet, a Cosmo Sportot. Ezt követően számos további bolygódugattyús járművet vezetett be a piacra, köztük a Familia Rotary Coupe-t, a Savanna-t, az RX-7-et, valamint az Eunos Cosmo-t. A Mazda 787B volt az első olyan a forgódugattyús erőforrással szerelt versenyautó, amely megnyerte a legendás 24 órás Le Mans-i megbízhatósági versenyt.

Jelenleg a Mazda RX-8 az egyetlen olyan sportkocsi, amelyet kétrotoros, Euro IV-es normák szerinti Renesis Wankel-motorral szállítanak.

A Mazdánál jelentős hangsúlyt helyeznek a hidrogén-üzemanyaggal hajtott bolygódugattyús erőforrások kutatás-fejlesztésére is. 2006-ban mutatták be az RX-8 Hydrogen RE tanulmányautót. Jelenleg hét ilyen hidrogénhajtású, bolygódugattyús erőforrással szerelt jármű fut Japán útjain.