Add to Google    RSS

Szárnyas fejvadászok - a világ leggyorsabb rendőrautói

Ezeket, bár gyönyörűek, nem szívesen látjuk a visszapillantó tükörben. Sebaj, úgyis megelőznek.

Brabus V12 S Rocket

Az elmúlt években a tuningcégeknek felvirágzott az üzlet. Csak Németországban 500 vállalkozás 30 000 munkatársa épít át autókat a megrendelők elvárásai szerint. Természetesen párhuzamosan megjelent az illegális és balesetveszélyes "sufnituning" is.
A német kormány "Tune It Safe!" programja éppen ezért indult be és kettős célja, hogy egyrészt visszaszorítsa az esztelen, sok esetben veszélyes tuningot, másrészt megmutassa, milyen egy megfelelő körültekintéssel átalakított autó. Ezt legjobb, ha rögtön egy rendőrautón mutatják be. Nem mellékesen a tuningcégeknek nemcsak biztos piac a rendőrség, hanem jó referencia is. Nincs annál szebb mondat a prospektusban, mint ez: A világ leggyorsabb rendőrautója.

Több ilyen "leggyorsabb" is van. Kezdjük egy pénzért (348 ezer euro) megvásárolható, utcai közlekedésre alkalmas négyajtós limuzin elfogó változatával. A Mercedes CLS-en alapuló Brabus V12 S Rocketre elég volt egy fényhíd, a dizájnos Polizei felirat és már el is készült. Tuningolni már nemigen volt mit, a limuzinok között ez tartja a világcsúcsot, 362 km/h a végsebessége és 29,5 másodperc alatt gyorsul 300-ra. A 6.2 literes, 730 lóerős V12 motor 1320 newtonméteres nyomatéka (2100/perc fordulaton!) 100-ra nem egészen 4 másodperc alatt gyorsítja.

A sebességhatárok nélküli német autópályákon már régóta Porschék üldözik a notórius száguldozókat. A TechArt tuningcég egy különlegesen felkészített Porsche 911 Carrera S modellt épített a rendőrségnek, amelyet a 2005-ös esseni Motorshow-n mutattak be. A Porsche 3.8 literes, hathengeres boxermotorját 370 lóerősre hizlalták fel a tuningműhelyben, így a zuffenhauseni rakéta végsebessége szintén súrolja a 300 km/órás álomhatárt. Álló helyzetből 100 km/órára mindössze 4,5 másodperc alatt gyorsul, kiváló úttartásáról a magasságában állítható TechArt Vario sportfelfüggesztés, valamint a 20 colos sportabroncsok gondoskodnak.

Miután az osztrák rendőrök sem éppen arról híresek, hogy toleránsak lennének a gyorshajtókkal szemben, a Porsche Ausztria felajánlása is nyitott kapukra talált a rendőrségen. 2006 óta Alsó-Ausztriában, az A2-es autópályán teljesít szolgálatot egy szériaközeli Porsche Carrera 911-es, amely ugyan "csak" 325 lóerős, de éppen elég fürge ahhoz, hogy a rendőrök móresre tanítsák vele a száguldozókat.

Olaszországban a sztrádán egy olyan világoskék Lamborghini Gallardo leselkedik, amelyet szintén nem szívesen látunk a visszapillantó tükörben. Ez a fenevad az olasz autópálya-rendőrség tulajdonában van, és ha szirénázva jön mögöttünk, az égvilágon semmi értelme nincs az erőlködésnek, úgyis pillanatok alatt a megelőz. Az ötszáz lóerős V10-es motorral hajtott Gallardo-t, amely Salerno és Reggio Calabria tartományok közútjain járőrözik, minden eszközzel felszerelték, ami a csalafintaságok lefülelésére alkalmas. Baleset esetén a kocsi fedélzetéről azonnal fényképek és egyéb adatok küldhetők a rendőrség belső rendszerébe, ezen kívül felszerelték az úgynevezett Providia rendszerrel is, amely rögzíti a gyorshajtó autók fotóját és a rendszám alapján azonnal lehívja a gépjármű adatait. Így mire a kékruhások kiszállnak, hogy intézkedjenek a megállított jármű vezetőjével szemben, már mindent tudnak a tulajdonosról. Az autó csomagterét úgy alakították ki, hogy szükség esetén vért, illetve akár átültetésre szánt emberi szerveket is szállíthassanak vele. A vizes, csúszós aszfalton speciális Pirelli Sottozero abroncsok garantálják a szárnyas fejvadász kiváló irányíthatóságát. A Gallardo 309 km/órás csúcssebessége, no meg az eminens rendőrök különleges vezetői kiképzése garancia arra, hogy biztosan fülöncsípik a renitens sofőröket.

Autós üldözés. Ebben Amerika a király. Az Egyesült Államokban történnek a legextrémebb autós üldözések, a legbrutálisabb támadások a rendőrök (és autóik) ellen. Ezért az ottani rendőrségi autók többségét – Ford Crown Victoria, Chrysler 300C, illetve Dodge Magnum – golyóálló páncélzattal és szélvédővel küldik szolgálatba. Az USA-ban immár két évtizede a legelterjedtebb rendőrautó a Ford hatalmas hátsókerék-hajtásos limuzinja. A legújabb Interceptor változat motorterében 4,6 literes, 250 lóerős V8-as piheg. Ennek kíván konkurenciát állítani a Dodge a Magnum modell rendőrségi változatával. A Magnumot 5.7 literes HEMI V8-as motor hajtja, ami 340 lóerőt présel ki magából. Nem ritka bennük a dupla akkumulátor sem, hogy a hosszabb intézkedések vagy útlezárások alatt is gond nélkül működhessen a fényhíd vagy a sziréna.

Gyors rendőrautókban persze az Egyesült Államokban sincs hiány, a hosszú egyenes országutak mentén még most is sok 2002 előtti Chevrolet Camaro várakozik, ezek az Újvilág leggyorsabb rendőrautói. Az 5.7 literes, 310 lóerős V8-assal hajtott autó 5,7 másodperc alatt gyorsul százra. Már nem gyártják ezt a típust.