Pikes Peak 2009 - 885 lóerős Suzuki Monster Sport SX4 nyerte a Race to the Clouds versenyt

3 beszólás

Csúcsra járatták az összkerekeseket a világ legmagasabb pályáján. A 10 perces álomhatár nem forgott veszélyben.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Július közepén immáron 87. alkalommal "futottak fel a felhőkbe" a motorok, quadok és versenyautók a Sziklás-hegységben. A futam a Colorado Springs fölé emelkedő, felhőkbe nyúló, 4200 méter magas Pikes Peak hegycsúcsról kapta a nevét, ezért gyakran így is nevezik: "Verseny a fellegekbe".

A világ legismertebb "felfutását" 1916-ban rendezték meg először a 12 méter híján 20 kilométer hosszú, 156 kanyarral tarkított, átlagosan 7-10% lejtésű pályán. A helyenként szilárd burkolatú, de alapból murvával borított, korlátok nélküli keskeny hegyi út komoly motorteljesítményt igényel, idén már a 800 lóerő alatti autóknak szinte esélyük sem volt arra, hogy megdöntsék a japán Nobuhiro "Monster" Tajima Suzuki XL7 Hill Climb Special-al 2007-ben felállított 10:01,41-es pályacsúcsát. Az XL7 motorja a rajtnál még ezer lóerős volt, a közel másfél kilométer szintkülönbségű pálya végén, a légritka csúcson viszont már 600-700 lóerősre gyengült... Az első Pikes Peak rekorder egyébként Rea (Ray) Lentz volt, aki saját készítésű autójával, a Romano-val 1916-ban 20 perc 55 másodperc alatt jutott fel a csúcsra. A Ford 1922-ben győzött első ízben, amikor Noel Bullock a vetélytársak által csak Bádog Böskének csúfolt, 50 lóerős 2.933 köbcentiméteres OHV motoros Ford Special kocsijával ért el meglepetésszerű győzelmet 19:50,9-es idővel.

Azóta sok idő telt el, de a tízperces álomhatár a 11 divizióba sorolt 200 résztvevő számára az idén is elérhetetlen maradt, sőt egy kívülről SX4-nek látszó autóval magának "Monster" Tajima-nak sem sikerül felülmúlnia 2007-es önmagát. A Szörnyeteg azért ezúttal sem hibázott, 10:15,37 idejével első lett az Unlimited divizióban és magabiztosan nyerte el a King of the Mountain címet is. A szénszálas műanyagból épített, kevlárral erősített összkerekes Monster Sport SX4 Hillclimb Special-t 2.7 literes, 885 lóerős, duplaturbós V6-os motor hajtotta, a murvás talajon a Falken ZIEX S/T Z04 all-season terepmintás gumijai is ötösre vizsgáztak. A második legjobb időt Paul Dallenbach kaszkadőr autózta, a Chevy 10:52,097 alatt teljesítette a távot.

A Suzuki mellett a Ford is komoly tervekkel utazott Colorado-ba. Az Olsberg Motor Sport Evolution a kétliteres, 800 lóerős összkerékhajtású Rallycross Fiesta-ban, valamint a két rally-legenda, Marcus Grönholm és Andreas Eriksson tudásában bízott, a Mach2 Racing pedig lehetségesnek tartotta, hogy a Mark Rennison hajtotta 1999-es összkerékhajtású Ford RS 200 tíz percen belüli időre lesz képes. Az összkerekes márkák közül amúgy viszonylag kevés induló volt, a Suzuki és a Ford-ok mellett csak két Mitsubishi Lancer Evolution, egy Subaru Impreza és egy amerikai STI Chevrolet (GMC) S10 pickup állt rajthoz.

Az végül nem derült ki, hogy Szörnyeteg mestert az SX4 85 lóerővel erősebb motorja, vagy nagyobb hegyi rutinja segítette-e elsőnek a csúcsra, de az tény, hogy a harmincszoros futamgyőztes, kétszeres világbajnok Marcus Grönholm 11:28,963 idővel csak a második lett. A 2800 méteres magasságról 4200 méterre történő kapaszkodás során a Fiesta turbótöltője is meghibásodott, ami épp a kritikus utolsó, vagyis a légritka szakaszon jelentett érzékelhető teljesítménycsökkenést. Ezzel együtt Grönholm minden idők ötödik legjobb idejét autózta és kiérdemelte "Az Év legjobb kezdő pilótája" címet... A négyszeres svéd rally-bajnok Andreas Eriksson feladta, miután röviddel a rajt után a "Mérnökök Sarkán" a Fiesta két abroncsa is leugrott a felniről és az irányíthatatlanná vált autó egy fának csapódott. - Az ember csak akkor fogja fel, micsoda kihívás is ez, ha itt áll a hegy tövében - nyilatkozta Grönholm a verseny után.

A 2WD divizióban a Hyundai szerepelt a legjobban, Rhys Millen 520 lóerős Genesis Coupé-jával 12:09-es idővel új csúcsot állított fel a kétkerékhajtású autók között.

A Pikes Peak hegyifutásról 1989-ben rövidfilm készült a finn Ari Vatanen közreműködésével. Az azóta többszörösen díjnyertes Climb Dance-ben a Peugeot 405 T16 belsejéből látjuk a 156 kanyart, miközben Ari éppen megdönti a pályarekordot...