Gyümölcshajtású autók - a zöldségesnél fogunk tankolni?

A 90-es években nálunk a szőke olajból csepegett a méz. Mostantól gyümölcsízű lesz a gázolaj?

Fruit fuel

Mozgó üzemanyagárus

Az amerikai kormányzat tervei szerint 2017-re az Egyesült Államok üzemanyag-felhasználásának egynegyedét bioüzemanyagokból kellene fedezni. Ha a bioüzemanyagok gyártásának üteme ennek megfelelően fog növekedni, Indonézia őserdeinek helyét 2022-re gyakorlatilag teljesen elfoglalhatják a cukornádültetvények, de Brazíliában sem lesz éppen rózsás a helyzet, ahol az alkoholt szintén üzemanyagként árusítják. Mivel egyre többen térnek át a bioüzemanyagok alapjául szolgáló növények termesztésére, könnyen meglehet, hogy azokban az országokban, ahol eddig még biztosítani tudták a megfelelő mennyiségű élelmiszer helyi előállítását, tömeges éhínség üti fel a fejét. Kínában már betiltották, hogy a kukoricát üzemanyag előállítására használják. "Kína bölcsen teszi, hogy az alapvető élelmiszergabonát, különösképpen a kukoricát nem használja bioüzemanyagok előállítására" - mondta az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) tisztviselője. Az ENSZ nemrégiben kiadott jelentésében nem véletlenül hívta fel a figyelmet az etanol és növényi olajokból készült bioüzemanyagok terjedésének veszélyeire. A biodiverzitás további csökkenése, éhínség, a vízkészletek elapadása és az esőerdők pusztulása mellett a "bioüzemanyagbáróknak" kiszolgáltatott lakosság is kárát láthatja a folyamatnak.

A FAO okos lépésként értékeli a kínai döntés mellett például azt a Sao Paulo-i rendeletet, amelyben a város előljárói előírták, hogy a környék cukornádtermesztő gazdái kötelesek a területek egy részét műveletlenül, természetes körülmények között pihenni hagyni.

A jelentés azt is megfogalmazza, hogy nem feltétlenül a közlekedés terén, hanem inkább fűtésre vagy villamos áram termeléséhez kellene használni a bioüzemanyagokat, mivel úgy jobb a hatásfokuk.

Alaposan meg kell tehát fontolnia a világnak a bioüzemanyagokra való átállást, nehogy több kár származzék belőle, mint haszon. Hacsak...

Az amerikai Wisconsin-Madison egyetem kutatócsoportja ugyanis viszonylag könnyű eljárás révén képes gyümölcscukorból bioüzemanyagot előállítani. Kísérletek már korábban is történtek ez irányban, ám az áttörést az hozta meg, hogy előállítottak egy dimetilfuran (DMF) nevű vegyületet, amely 40 százalékkal több energiát hordoz mint az etanol, kevésbé illékony és vízrezisztens, azaz nem von el vizet a környezetéből és az etanolhoz képest lassabban is párolog. James Dumesic, a Wisconsin-Madison egyetem kémiaprofesszora a Scientific American.com-nak nyilatkozva elmondta, hogy a dimetilfuran tulajdonságai az olajéhoz hasonlóak, így az kiváló üzemanyagként szolgálhat.

Hátra vannak még azok a vizsgálatok, amelyek az anyag környezeti hatásait és az emberi egészségre való hatását elemzik. Amennyiben az is kiderül, hogy a DMF nem károsítja a környezetet, úgy könnyen lehet, hogy a természetben igen sok helyütt megtalálható gyümölcscukor lesz az új évezred alapvető üzemanyaga.

Nagy-Britanniában ezzel egyidőben azzal kísérleteznek, hogy fából, gyomnövényekből, sőt műanyag zacskókból, azaz hulladékból miként állítható elő megfelelő bioüzemanyag. A BBC szerint a kutatások előrehaladott állapotban vannak, a problémát ez esetben viszont az új előállítóüzemek létesítése jelenti: ezek költsége ugyanis tízszer annyi, mint egy "hagyományos" bioüzemanyaggyár felépítése.