Citroën C-Zero - csendes kis városi villamos

Üzemanyagfogyasztás, CO2 kibocsátás, zaj - ez mind zéró. Na, ez nem semmi!

Citroën C-Zero

A Citroën-nál nem pazarolnak pénzt és energiát olyan fejlesztésekre, amelyekre a cég valamelyik stratégiai szövetségese már talált megoldást. Ez történt a Mitsubishi fejlesztésű crossover francia "honosításakor" is, így lett például C-Crosser az Outlanderből.

A most bejelentett mini villamos, a C-Zero szintén közös fejlesztés, iMiEV néven a Mitsubishi ezt is valamivel korábban mutatta be. A négyüléses kisautót elsősorban városi közlekedésre tervezték, akkumulátorai gyorsan feltölthetők és hatótávolsága elegendő az átlagos napi útvonalak bejárásához. A minit vezetni ugyanolyan egyszerű, mint bármelyik automataváltós autót. Kis méretéhez képest meglepően sok kényelmi és biztonsági berendezéssel pakolták tele, van benne szervokormány, ABS, ASR, ESP, elektromos ablakemelők, 6 légzsák, önálló telematikai egység (egy esetleges segélyhíváshoz) és klíma.

A kis Zérót egy 47 kW-os (ez kb. 64 lóerőnyi CEE) szinkronmotor hajtja, amely már kétezres fordulatszámon eléri 180 Nm-es maximális nyomatékát. A japánok a villanymotor és a hátsó tengely közé egy egyfokozatú lassító áttételt iktattak be, a motor áramellátását az ülések alatt elhelyezett, új generációs lítium-ion akkumulátorokkal oldották meg. Az összesen 330 V feszültségű telep 88 db 50 Ah-s cellából áll.

A Zero gyorsulási adatai érdekesek, míg álló helyzetből kb. 15 mp alatt éri el a 100-as tempót, addig 60–ról 90 km/h-ra 6 mp alatt gyorsul. A végsebessége 130 km/h.

Az autó "tankolása" egyszerű, csupán a töltőkábelt kell csatlakoztatni egy 220 V-os háztartási konnektorhoz. A teljes töltés így otthon 6 órát vesz igénybe, de a töltőállomásokon kiépített egyfázisú, 125 amperrel töltő, 400 V-os hálózatról a 80 %-os töltöttségi szint már 30 perc alatt elérhető. Egy feltöltéssel kb. 130 km-t tud megtenni.

A C-Zero 2010 utolsó negyedévében kerül forgalomba. Nem lesz olcsó...