Nissan LEAF EV - japán villamosra szavaztak a Time olvasói

Jövőre már pöröghet a villanyóra...

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Mint minden évben, a Time magazin olvasói idén is szavazhattak azokra a szerkesztők által kiválogatott találmányokra, amelyek legnagyobb hatással lehetnek az emberiség jövőjére. Nem kis meglepetésre a "Best Inventions of 2009" 50-es listáján a jövőre piacra kerülő Nissan LEAF EV a 25. helyre került.

A LEVÉL egy középkategóriájú autó lesz – azaz külsejével, 5 felnőtt számára is kényelmes belső terével és megfizethető árával is belesimul a kategória átlagába – csak éppen villamos hajtással üzemel majd. Ami megkülönbözteti a versenytársaitól, az egyrészt éppen az ára lesz, másrészt pedig a használhatósága: a LEAF használata kevesebb nyűggel jár majd, mint amit az elektromos autóknál eddig megismertünk: a műszerfalon például monitor jelzi a járművel még megtehető távolságot - valamint a közelben található töltőállomásokat is. Az autó eddig példa nélkül álló szolgáltatása lesz a mobiltelefonnal aktiválható légkondicionáló és akkutöltő funkció.

A LEAF 80 kW teljesítményű, 280 Nm csúcsnyomatékú villanymotorját laminált szerkezetű, kompakt lítium-ion akkumulátor táplálja, az autó maximális sebessége 145 km/óra. A 160 kilométeres hatótávolságú kocsi akkumulátora speciális gyorstöltővel már 28 perc alatt eléri a 80 %-os töltöttségi szintet, az otthoni 220 V-os konnektorból pedig nyolc óra alatt szívja tele magát. Az autó karosszériáját is kimondottan ehhez az akkumulátorhoz tervezték. Fénykibocsátó diódákból, LED-ekből összeszerelt fényszórói 90 %-al kevesebb energiát fogyasztanak, mint a hagyományos világítótestek, ráadásul úgy alakították ki őket, hogy eltereljék a légáramlást a külső visszapillantó tükrökről, s ezáltal csökken a szélzaj.

Az autó megbízható üzemeltetéséhez szükséges elektromos töltőhálózatot a Nissan 30 tagú partnerhálózatával építi ki világszerte. A tervek szerint kezdetben 50 000 LEVÉL hullik ki évente a Tokió melletti Oppama-i üzemből és stílszerűen 2010 őszén indul a gyártás. Az autó ára a bevezetés környékén válik véglegessé, ám a Nissan elképzelései szerint versenyképes lesz egy jól felszerelt C-szegmensbeli, belsőégésű-motoros gépkocsiéval.

A fent említett, találmányokat rangsoroló lista élén egyébként a NASA legújabb fejlesztése, - már ha ezt "találmánynak" lehet nevezni - az Ares 1-X személyszállító rakéta áll.