Dakar 2010 - elrajtolt a mezőny

A magyarok itthon küzdenek a túlélésért. (Vagy a Budapest - Bamako Nagy Afrikai Futamon vígasztalódnak...)

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Immáron másodszor rajtolt el Dél-Amerikában a Dakar és változatlanul igen furcsán hangzik az Argentínában és Chilében megrendezett versennyel kapcsolatban az afrikai város nevének emlegetése. Nos, valószínűleg ez is közrejátszik abban, hogy a sivatagi show jövőre ismét Európából rajtol és visszatér Afrikába. A szervezők szerint amúgy a pénteki rajtceremónián több mint félmillióan bíztatták a versenyzőket Buenos Aires utcáin.

Idén az útvonal ellenkező irányú lesz, mint tavaly, a versenyzők északon lépik át az argentín-chilei határt és tartanak dél felé. Az argentín pampákat az utolsó napokon kell átszelniük, úgy érik majd el Buenos Aires-t, amely egyben a befutónak is otthont ad.

Sokáig úgy tetszett, hogy a megszokott létszámnak csupán a töredéke vesz majd részt a viadalon, a nagy távolság ugyanis jelentősen megnövelte az európaiak szállítási költségeit. A rendezők év közben meghosszabbították a nevezési határidőt, emiatt jónéhány - elsősorban dél-amerikai - autós és motoros nekibátorodott és nevezett, ám a megszokottnál így is "karcsúbb" a mezőny, végül 140 autó, 161 motor, 29 quad és 53 kamion lódult neki a 9030 kilométeres távnak.

A mezőny idén szegényebb a Mitsubishi gyári csapatával is, egyesek a három gyémánt elvesztését egyenesen ahhoz hasonlítják, mintha a Ferrari távozna a Formula–1-ből. A japán csapat az eddigi harmincegy versenyből tizenkettőt megnyert, miközben 2001 és 2007 között megszakítás nélkül diadalmaskodott. A Mitsubishi legnagyobb sztárja, a kilencszeres Dakar-győztes Stéphane Peterhansel idén már BMW-vel versenyez. A francia nem is tagadta, hogy 10. Dakar-gyõzelméért indul. Tavaly még szintén a Mitsubishi pilótája volt a spanyol Joan Nani Roma, aki Peterhansel csapattársaként idén szintén a BMW-t erõsíti. A BMW X-Raid gyári csapatot egyébként a címvédõ a dél-afrikai Giniel De Villiers a Volkswagen legnagyobb ellenfelének tartja. A németek a gépátvételen öt Race Touareg 2-vel jelentek meg és már a csapaton belül is nagy harcot vív majd a "Matador", Carlos Sainz, valamint a quatari Nasser Al-Attiyah, aki viszont tavaly még a BMW színeiben küzdött a dél-amerikai pampákon.

A leggyorsabb "magánzó" Robby Gordon ezúttal is hátsókerék-hajtású(!) Hummer-rel indult és miután a "nem gyáriak" között már "megnyerte" a Dakar-t, most az abszolút elsőségre hajt. A NASCAR-pályaversenyzőként is közismert Gordon 2005-ben indult először a sivatagi futamon, akkor még a Volkswagen csapat versenyzőjeként, majd rá egy évre saját csapatot szervezett a General Motors támogatásával. Idén a Hummer csapat második autójába 1,1 millió dolláros állami támogatással egy chilei versenyző fizette be magát.

A 2006-os bajnok Luc Alphand idén nem indult, mert nem talált magának csapatot.

A motorosoknál jelenleg a spanyol Marc Coma a címvédõ, de várhatóan nagy csatát kell majd vívnia a francia Cyril Despres-vel, miután a legutóbbi négy versenyt egymást váltogatva nyerték, s e logika mentén haladva ezúttal az utóbbinak kellene győznie...

Hosszú idő után ezúttal nincs hazai részvevője a Dakar-nak, mivel a magyarok – elsősorban anyagi problémák miatt – egyöntetűen úgy döntöttek, hogy kihagyják a 2010-es futamot és inkább a jövő évi erőpróbára koncentrálnak. Egy magyar licenszes indulója azért akad a mezõnynek, mégpedig "a magyar bajnok", a cseh Miroslav Zapletal és navigátora, Tomaz Ourednicek. A cseh páros tavaly a kilencedik helyen végzett Argentínában, így idén a 309-es rajtszámmal kereshetjük autójukat, a fekete-narancssárga Mitsubishi Strakar-t.

Az idõeltolódás a magyar idõhöz képest -5 óra, a TV2 Szalay Balázs közreműködésével a következő időpontokban közvetít napi összefoglalót:

Január 2. 00:40
Január 3. 00:25
Január 4. 00:40
Január 5. 00:50
Január 6. 00:35
Január 7. 01:15
Január 8. 00:30
Január 9. 01:45
Január 10. 01:50
Január 11. 00:40
Január 12. 00:30
Január 13. 00:35
Január 14. 00:30
Január 15. 00:45
Január 16. 00:35