Porsche Intelligent Performance 911 GT3 R Hybrid - jó, jó, de hová üljön az anyós?
480 LE + 2x60 kW, meg némi nukleáris technológia hajtja a lendkerekes KERS-szel felszerelt 4x4-es német csodafegyvert.
A KERS, a Kinetic Energy Recovery System igazi Formula 1-es "találmány". A száguldó cirkusz "hibrid" versenyautóiban már többféle változatát használják, de valamennyi rendszer lényege, hogy fékezéskor eltárolják a felszabaduló kinetikus (mozgási) energiát, majd a következő gyorsításkor rásegítenek a belsőégésű motorra és az eltárolt energiával (is) hajtják a kerekeket. A tavalyi F1-es szezonban három műszaki megoldás küzdött egymással, az elektromos, a mechanikus (lendkerekes) és a kettő kombinációja.
A Porsche mérnökei az első hibrid versenyautó tervezésekor a Williams Hybrid Power által kifejlesztett lendkerekes KERS mellett döntöttek és némi leleménnyel hozzáillesztették az F1-es rendszert a GT-futamok sajátosságaihoz. A Porsche Intelligent Performance azt az egyszerű fizikai jelenséget használja ki, hogy csupán az áram iránya dönti el: motorként vagy generátorként üzemel-e ugyanaz a szerkezet. Az már csak hab a tortán, hogy ki is fordították a klasszikus motort illetve generátort: a tekercsek állnak, körülöttük a mágnes forog. A forgó mágneses gyűrű kialakításánál a WHP az urándúsításhoz használt speciális centrifugák MLC technológiáját alkalmazta, a Magnetically Loaded Composite alkalmazásával a mágneses erőtér sokkal koncentráltabb, jobb a hatásfoka és sokkal kisebb a szerkezet önsúlya, mint a hagyományos fém-alapú mágneseknek.
A 911 GT3 R mind a négy kereke hajtott, négyliteres, 480 lóerős boxermotorja a hátsó, a két, egyenként 60 kW teljesítményű villanymotorja pedig az első kerekeket hajtja - ha a vezető éppen nem fékez, mert akkor a motorok generátorként viselkednek és a termelt árammal az anyósülés helyére beépített lendkereket pörgetik fel. A lendkerék maximum 40 000/perces fordulaton forog és így tárolja a mozgási energiát. Amikor a pilóta újra gázt ad, az áram iránya megfordul és a lendkerekes KERS - immár generátorként - áramot termel az első kerekekbe integrált motoroknak. A maximális fordulatszámmal pörgő lendkerék 6-8 másodpercig képes besegíteni a boxermotornak, azután - ha nem kap újabb "lendületet" - leáll. A következő fékezésnél - márpedig a versenypályákon gyakran és nagyot kell fékezni - természetesen újra felpörög, így nem vész kárba a korábban csupán a fékeket melegítő mozgási energia. A KERS legfőbb előnye a CO2 kibocsátás és a fogyasztás csökkenésében jelentkezik, a 911 GT3 R-nek ezért a versenyeken ritkábban kell kiállni tankolni.
A hangzatos nevű Porsche Intelligent Performance 911 GT3 R Hybrid koncepció a március elején kezdődő 80. Autószalonon debütál Genfben, majd hosszútávú versenyeken tesztelik a Nürburgring-en, a Zöld Pokolban először május közepén áll rajthoz. Az ADAC Zurich 24 órás versenyén a németek még csak afféle "verseny-laboratóriumként" indítják, nem a győzelemre hajtanak vele, hanem tapasztalatot gyűjtenek, hogyan lehet majd a jövőben a lendkerekes KERS technológiát az utcai sportkocsikban is alkalmazni.
- KERS-premier az Albert Parkban - gyökeresen megváltozik a Formula-1?
- eRUF Concept Model A - száguldás, Porsche, (szer)ELEM!
- Jaguar XF Saloon - két összkerékhajtású modell is hajszautóként debütált a 25. James Bond filmben
- Mit érdemes szem előtt tartani az autóhifi kiválasztásakor?
- Szempontok, amelyeket figyelembe kell venned téli gumiabroncs vásárlása előtt!
- Melyek a legjobb téli gumik 225/45R17 méretben?
- 2022 ©koda Fabia - lehet, hogy a Simple Clever funkciók sokasága vonzza leginkább a vásárlókat?
- Hogyan űzzük el a nyestet az autónktól?
- RANGE ROVER VELAR - még elegánsabb, még kényelmesebb, már SV Bespoke fényezéssel is!
- Két év után újra AMTS - jön Magyarország legnagyobb autós és tuning kiállítása és show-ja!
- A nyári gumiabroncsokról egyszerűen