Meglestük: így készül a hibrid Toyota Auris!

Itt van, megjött az első, Európában összeszerelt full hybrid!

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A Toyota-hibrid sikertörténete folytatódik... A japánok angliai üzemében készül a márka második, Európa első saját gyártású "teljesen hibrid" autója, az Auris Hybrid Synergy Drive. A "C", azaz a kompakt kategória új sikervárományosa egy az egyben a már több mint kétmillió példányban eladott Prius hajtásláncát örökölte, viszont lényegesen olcsóbb, mint nagyobb testvére.

A hibrideknél a belsőégésű és a villanymotor teljesítményét összeadják, így jön ki, hogy a 99 lóerős, 1.8 literes VVT-i Atkinson-ciklusú benzinmotorral és a 60 kW-os villanymotorral az Auris HSD összesen 136 lóerős. Gyorsulása 0-100 km/órára 11,4 másodperc, végsebessége 180 km/óra - ezek egy hagyományos, kétliteres benzines vagy dízelmotorra jellemző értékek. Ami viszont lényeges különbség, hogy a hibrid vegyes átlagfogyasztása csupán 3,8 l/100 km - ez viszont a városi kisautókra jellemző adat. Szintén figyelemreméltó, hogy CO2 emissziója mindössze 89 g/km-től indul, ami számos országban komoly adókedvezményt jelent.

Az Auris Hybrid Synergy Drive rendszerének lényege, hogy a villanymotor, a generátor és a teljesítmény-elosztó egység mind egy kis tömegű és nagyon kompakt váltóházban kapott helyet, amely nagyjából akkora, mint egy hagyományos sebességváltómű. A váltót Shift-by-Wire technológia vezérli, ami azt jelenti, hogy a sebességváltó kar tulajdonképpen csak egy elektronikus előválasztó, egy joystick, amely minden sebességváltó művelet után visszatér alaphelyzetébe, és ezért a váltó aktuális státuszát csak a műszerfalról lehet leolvasni. Szintén a műszerfalról olvashatjuk le a fékenergia-visszanyerés, a tiszta elektromos üzem valamint az együttes működés állapotát és az intenzív gyorsítás mértékét is. A "kéziféket" a váltókar mellett található kapcsolóval "húzhatjuk be", amire szinte soha nincs szükség, mert a rögzítőfék automatikusan kikapcsol, amikor a kocsi elindul, és automatikusan bekapcsol, ha az autót leállítják.

Az autó teljesítménye vagy gazdaságossága a hibrid rendszer manuálisan beállítható EV, ECO és POWER üzemmódjának megfelelő kiválasztásával tovább fokozható. Amikor megállunk, a benzinmotor automatikusan leáll, elinduláskor pedig a rendszer automatikusan EV üzemmódra áll és ekkor csak a villanymotor hajtja az autót. A jelenlegi technológia két kilométernyi út vagy maximum 50 km/óra sebesség eléréséig képes a tisztán elektromos üzemre, utána bekapcsol a benzinmotor. Normál menetkörülmények között a teljesítményt - folyamatosan szabályozott arányban - a benzines és a villanymotor együtt adja le. Lassulás vagy fékezés közben a villanymotor nagy teljesítményű generátorként működik és a kinetikus energiát elektromos energiává alakítva nyeri vissza, azaz tölti az akkumulátort. ECO-ban a gázpedál "ellustul", még a klíma is takarékra áll, POWER-ben viszont az autó jól gyorsul.

A nikkel-metal hibrid (Ni-MH) akkumulátoregység a csomagtér padlója alá került, így még maradt 279 liternyi hely a csomagoknak is.