Tizenöt éves az "új" 8x8-as reptéri tűzoltóautó

5 beszólás

A Közlekedési Múzeum helyett Ferihegyen landolt a MAN-Rosenbauer Panther.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!
A videó illusztráció!

Újabb oldtájmerrel bővült a leharcolt hannoveri villamosokkal és a nyolcéves, átlag 300 ezer kilométert futott brüsszeli "BKV" buszokkal "felfrissített" hazai - "ide azért még jó lesz" - járműpark. Az 1995-ben készült és azóta valamivel kevesebb mint 36 000 kilométert futott tűzoltószert a Budapest Airport vásárolta meg az RKI-nak, a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóságnak.

A nyolckerekű, összkerékhajtású MAN-Rosenbauer Panther korábban a düsseldorfi repülőtéren szolgált. A magyar tűzoltók örömmel fogadták a legszebb tinédzser éveit taposó és Ferihegyre közúton, a saját kerekein érkező habbal oltót, amelynek ezer lóerős, 22 000 köbcentis MAN V12-es motorja bevetéskor 28 másodperc alatt gyorsítja 80-as tempóra az autót. A 12 500 liter vizzel és 1500 liter habképző anyaggal feltöltött Párduc összsúlya 38 tonna, a maximális sebessége 138 km/óra.

A hivatalos közlemény szerint a jármű kiváló állapotban, megfelelően karbantartva érkezett meg Németországból, így a Budapest Airportnak csupán néhány apró módosítást kell rajta elvégezni, valamint fel kell szerelni a repülőtéren elvárt infokommunikációs berendezésekkel.

Az új helyett használt jármű beszerzése mellett az szól, hogy gyorsan megérkezett és rövidesen bevethető lesz, míg egy új tűzoltóautóra akár hónapokat is várni kellett volna. A Panther a kötelező rendszeresítési eljárás után várhatóan még idén, azaz a soros magyar EU-elnökség kezdete előtt szolgálatba állhat. Ferihegy jelenleg tűzbiztonsági szempontból 9-es kategóriájú, ami azt jelenti, hogy napjaink legnagyobb repülőgépe, az Airbus A 380-as utasszállító kivételével bármikor bármilyen típusú gép landolhat Budapesten. A 9-es szint folyamatos fenntartásához eddig is megvolt az előírt számú tűzoltószer, de nem volt tartalék.

A habbal történő tűzoltás a repülőtéren különös jelentőséggel bír, mivel a tűzoltóhab a tiszta vízzel ellentétben a repülőgépek íves felületéről nem folyik le, hanem megtapad rajta és ezért kevesebb oltóanyaggal is hatékonyabb lesz az oltás. Emellett az is nagy előnye, hogy a különböző kőolajszármazékok - a repülőgép esetében főleg a kerozin - oltásánál a sima víz szétteríti, a hab viszont lefedi, betakarja a gyúlékony vagy már égő üzemanyagot.

Az új szerzeménnyel együtt a ferihegyi repülőtéren összesen hat habbal oltó jármű dolgozik majd, és a tervek szerint jövőre további két - vadonatúj - járművel bővül a flotta.