Tizenöt éves az "új" 8x8-as reptéri tűzoltóautó
5 beszólásA Közlekedési Múzeum helyett Ferihegyen landolt a MAN-Rosenbauer Panther.
Újabb oldtájmerrel bővült a leharcolt hannoveri villamosokkal és a nyolcéves, átlag 300 ezer kilométert futott brüsszeli "BKV" buszokkal "felfrissített" hazai - "ide azért még jó lesz" - járműpark. Az 1995-ben készült és azóta valamivel kevesebb mint 36 000 kilométert futott tűzoltószert a Budapest Airport vásárolta meg az RKI-nak, a Repülőtéri Katasztrófavédelmi Igazgatóságnak.
A nyolckerekű, összkerékhajtású MAN-Rosenbauer Panther korábban a düsseldorfi repülőtéren szolgált. A magyar tűzoltók örömmel fogadták a legszebb tinédzser éveit taposó és Ferihegyre közúton, a saját kerekein érkező habbal oltót, amelynek ezer lóerős, 22 000 köbcentis MAN V12-es motorja bevetéskor 28 másodperc alatt gyorsítja 80-as tempóra az autót. A 12 500 liter vizzel és 1500 liter habképző anyaggal feltöltött Párduc összsúlya 38 tonna, a maximális sebessége 138 km/óra.
A hivatalos közlemény szerint a jármű kiváló állapotban, megfelelően karbantartva érkezett meg Németországból, így a Budapest Airportnak csupán néhány apró módosítást kell rajta elvégezni, valamint fel kell szerelni a repülőtéren elvárt infokommunikációs berendezésekkel.
Az új helyett használt jármű beszerzése mellett az szól, hogy gyorsan megérkezett és rövidesen bevethető lesz, míg egy új tűzoltóautóra akár hónapokat is várni kellett volna. A Panther a kötelező rendszeresítési eljárás után várhatóan még idén, azaz a soros magyar EU-elnökség kezdete előtt szolgálatba állhat. Ferihegy jelenleg tűzbiztonsági szempontból 9-es kategóriájú, ami azt jelenti, hogy napjaink legnagyobb repülőgépe, az Airbus A 380-as utasszállító kivételével bármikor bármilyen típusú gép landolhat Budapesten. A 9-es szint folyamatos fenntartásához eddig is megvolt az előírt számú tűzoltószer, de nem volt tartalék.
A habbal történő tűzoltás a repülőtéren különös jelentőséggel bír, mivel a tűzoltóhab a tiszta vízzel ellentétben a repülőgépek íves felületéről nem folyik le, hanem megtapad rajta és ezért kevesebb oltóanyaggal is hatékonyabb lesz az oltás. Emellett az is nagy előnye, hogy a különböző kőolajszármazékok - a repülőgép esetében főleg a kerozin - oltásánál a sima víz szétteríti, a hab viszont lefedi, betakarja a gyúlékony vagy már égő üzemanyagot.
Az új szerzeménnyel együtt a ferihegyi repülőtéren összesen hat habbal oltó jármű dolgozik majd, és a tervek szerint jövőre további két - vadonatúj - járművel bővül a flotta.
- Jaguar XF Saloon - két összkerékhajtású modell is hajszautóként debütált a 25. James Bond filmben
- Mit érdemes szem előtt tartani az autóhifi kiválasztásakor?
- Szempontok, amelyeket figyelembe kell venned téli gumiabroncs vásárlása előtt!
- Melyek a legjobb téli gumik 225/45R17 méretben?
- 2022 ©koda Fabia - lehet, hogy a Simple Clever funkciók sokasága vonzza leginkább a vásárlókat?
- Hogyan űzzük el a nyestet az autónktól?
- RANGE ROVER VELAR - még elegánsabb, még kényelmesebb, már SV Bespoke fényezéssel is!
- Két év után újra AMTS - jön Magyarország legnagyobb autós és tuning kiállítása és show-ja!
- A nyári gumiabroncsokról egyszerűen