Lada Granta - fapados menetpróba Putyinnal

A 2190-es kódjelű Lada típusnevére pályázatot írtak ki, amelyre több országból 48 771-en jelentkeztek. A győztes Granta név Pavel Zaharov krasznojarszki lakos találmánya.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Az AvtoVAZ újdonsága valójában nem új modell. A 4,26 méter hosszú Lada Granta a Kalina továbbfejlesztett változata, amellyel egy olyan klasszikust akarnak leváltani, mint a 2107-es. Ez a modell a mai napig igen népszerű és olcsósága miatt keresett a piacon. Ezért aztán nem meglepő, hogy az oroszok a Granta erényei között elsősorban nem a 480 literes csomagtartóját és az alapváltozat négyhengeres, 8 szelepes, 1.6 literes 80, illetve 90 lóerős benzinmotorját emlegetik, hanem az autó árát emelik ki. Egyes számítások szerint a Granta akár Európa legolcsóbb autója lehet, hiszen Oroszországban alapáron - átszámítva - mindössze kb. 1,1 - 1,2 millió forintba, de a 16 szelepes, 98 lóerős Renault motorral és a Nissan-tól érkező automata sebességváltóval is csak 1,7 millió forintnak megfelelő rubelbe kerül. Az igazsághoz tartozik, hogy ezek az árak az orosz gyártmányú autók vásárlását támogató, 50 000 rubeles roncsprémiumnak köszönhetők, enélkül 350 000 forinttal drágábbak lennének.

A hazafias érzelmű Putyin nem először propagálta a Lada márkát, tavaly nyáron egy Kalina-val autózva avatta fel a világ leghosszabb autóútját. Május elején az orosz mérnöki kamara kongresszusára érkezett a Volga-parti autóvárosba, ahol elfogadta Igor Komarov, a VAZ elnökének meghívását és kipróbálta az év végén gyártásba kerülő új modellt. Igaz, csak egy kört tett meg az 1,4 kilométeres tesztpályán, de a menetpróba végén elégedetten nyilatkozott a legújabb hazai termékről. Szerinte a tekintélyes méretű csomagtartóba kényelmesen belefér akár két zsák krumpli is...

A Granta "sajtóbemutatóján" szóba került egy eddig csak tanulmánymodellként létező, Dacia Logan alapú crossover is, amelyet szintén francia-japán együttműködésben terveznek piacra dobni 2014-ben a jelenleg gyártott Chevrolet Niva helyett. Eredetileg 2012-re tervezték az új crossover a piaci bevezetését, de a közbejött, főként az autóipart sújtó válság miatt a tervet altatta a gyár. A C-Cross prototípusa eddig csak kiállításokon szerepelt a közönség előtt. A B-szegmensbe pozícionált, a Renault globális, B0 platformjára épülő autóval a Dacia Duster és a Nissan Juke kap "házon belül" egy 25 000 dolláros vetélytársat.

Az oroszországi eladási listát egyébként továbbra is a Lada márka vezeti, amelyben immár ötvenszázalékos tulajdonos a Renault-Nissan Szövetség.