Coda sedan - az első kínai (villamos) az amerikai autópiacon

Komoly vetélytársat kapott a Chevrolet Volt és a Nissan Leaf.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Ezúttal nem jött be a papírforma... A várakozásokkal ellentétben az első kínai gyártmányú autó nem az olcsó tömegjárgányok kategóriájában, hanem a drága, tisztán elektromos hajtású autók mezőnyében jelent meg az amerikai piacon.

A kínai autógyártók, noha már régóta kacsintgatnak Amerika felé, eddig nem foglalkoztak komolyan az amerikai autópiaccal. Ennek két oka lehet: egyrészt azért, mert az otthoni kereslet hihetetlenül dinamikus növekedése miatt erre nem volt szükség, másrészt azért, mert a kínai gyártmányú autók minősége eddig nem érte el a tengerentúlon elvárt szintet.

A Coda néven most bemutatott kínai sedan ára 44 000 dollár, mintegy 10 millió forint, azaz jóval drágább, mint az aggregátoros Chevrolet Volt és a tisztán elektromos Nissan Leaf, de a cég szerint például a kaliforniai vásárlóknak csak 31 500 dollárt kell fizetniük érte, mivel ők 7 500 dollár adójóváírást és 5 000 dollár állami támogatást kapnak az elektromos hajtású autók után. A Coda elsősorban teljesítményével utasítja maga mögé versenytársait: egy feltöltéssel több mint 100 mérföld (mintegy 160 kilométer) megtételére képes, menet közben könnyedén leküzdi az emelkedőket és 112 km/órás sebességgel halad az autópályán. E figyelemreméltó teljesítmény magyarázata egyszerű: az autó 33,8 kWh-ás akkumulátora lítium-vasfoszfát alapú, az általánosan elterjedt lítium-ion helyett. A padlólemez alá 728 cellát építenek be, a teljes töltés ideje 5-6 óra.

A Coda sedan kívülről olyan, mint egy hagyományos sedan, sőt, a külseje talán túlságosan is "hagyományos". A két generációval ezelőtti Mitsubishi Lancer-re emlékeztető autót tavaly mutatták be a Los Angeles Auto Show-n. Noha a Coda-t gyártó cég vezérigazgatója, Philip Murtaugh szerint ez az első kínai autó az Egyesült Államokban, azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy a jármű nem teljesen ázsiai termék. Túlnyomórészt Amerikában fejlesztették ki, az akkumulátorát például Ohio-ban tervezték és a Lishen Power Battery gyártja Kínában, a karosszériát szintén egy kínai cég készíti, de az átszámítva 134 lóerős villanymotort, az egysebességes "váltót", valamint az akkumulátort a kaliforniai Benicia-ban szerelik be a kasztniba.

A gyártó értékesítési tervei impozánsak: jövőre már 14 000 darab Coda eladását tervezik, főként az édesanyákat célozva, akik ezzel viszik majd edzésre a csemetéiket. Ha valamilyen okból ez a terv mégsem jönne be, 2013-tól esetleg bevezetik a HEMI-motoros változatát is - az apukáknak. A sok akkumulátor majd csak beindítja valahogy a hétliteres, 440 lóerős V8-ast...