Autók golyóálló mellényben - típusok, árak

A terroristák nem 2001 szeptember 11-én mutatkoztak be először a világnak és a terrorizmus nem az Al-Kaidával kezdődött.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A német RAF, az olasz Vörös Brigádok, a spanyol ETA, az ír IRA és a többi szélsőséges csoport által elkövetett merényletek hamar megtanították az embereket félni.

A védekező reflexek világszerte beindultak. Gyanús lett az elhagyott magányos csomag, a szakállas arab, az afrikai turista. Minden és mindeki gyanús. Biztos, ami bizt(onság)os. Aki már csak az acélban bízik és módjában áll, az tonnányi vasat pakoltat az autójába.

Az autógyártók közvetlenül nem építenek páncélozott modelleket, de mindent megtesznek azért, hogy az erre szakosodott cégek dolgát megkönnyítsék. A speciálisan megerősített járművek piaca nem nagy, de stabil. A legmagasabb biztonsági szintre átalakított, B6 és B7 (ez a legmagasabb fokozat) szintű autókból körülbelül 2000 darabot készítenek évente, az alacsonyabb biztonsági fokozatú B4-es modellekből 18 000 darab készül.

A B4 szinten már páncélozott a tűzfal, az ajtók, a tető, és az alváz, azaz az utastér. Ellenáll a kézigránát és a 44-es Magnum lövéseinek. Általában ez a szint elég egy "hétköznapi" gyerekrablás, autórablás vagy más utcai támadások elhárítására. A B6 és B7 már véd a bombamerényletek, a nagyobb átütőerejű géppisztolysorozatok ellen is.

Az átépítés után az autón nincs semmi feltűnő. Csak a szakértő szem figyel fel olyan apróságokra, mint a vastagabb szélvédő, a hátsó ablak elé felgördülő páncélzat, a speciális, defekttűrő gumiabroncs vagy a különleges szellőző és tűzoltórendszer. A különleges felszereléshez hozzátartozik a kék lámpa szirénával, a tűz és robbanásbiztos üzemanyagtartály, a rádió adó-vevő, a hangosító és kommunikációs berendezés és a fűthető ablakok.

A németeknél - érthetően - a legtöbb átalakítás az Audi, BMW, Mercedes és Volkswagen (Passat Protect) modellekből készül. Az Audi A6 Security 2000-ben még a 355 lóerős 4.2 literes benzines, quattro változatból készült. Páncélzata a VR4 szabványnak felelt meg, 44-es kaliberű fegyver lövésének is ellenállt. (Csak emlékeztetőül: a legendás vadnyugati Colt 45-ös volt...) Jelenleg a B4 fokozatú A6 2.7 T quattro és az A8 Security a slágermodellek. Az A8 Securityhez a hosszított karosszériaváltozatot használják, ebben 450 lóerős csúcsmotor van. Jóval ellenállóbb, mint az A6-os, 7,62 milliméteres lövedék (ilyen pl. az AK-47-es lőszere) ellen is védelmet nyújt. Biztonsági besorolása B6+ illetve B7.

A BMW a karosszéria "szilárdításához" az acélon kívül különösen ellenálló anyagokat is ajánl, többek között aramidot és speciális polietilént. A Protection szélvédője több mint két centi vastag golyóálló üvegből készül, amelyre egy további polikarbonát-réteget is felvisznek. A módosításokkal megnövekedett súly miatt korábban a biztonsági 5-ös csak az 530i (258 LE) és az 550i (367 LE) változataiból volt rendelhető, ma a 745Li és a 760Li Protection a sláger.

A legnagyobb hagyományai ebben a témában a Mercedesnek vannak. Már 1928-ban gyártottak különlegesen védett autót a japán császár, Hirohito megrendelésére. A mai Guard-modellek az E-Klasse, S-Klasse (S 500 L és S 600 L) és a G-sorozatból (G500L vagy G400L CDI) készülnek. Irányár: egy B4 E 320-as 104 000, egy B7 S-Klasse 270 000 euro.

Jó átépítő cégnek számít például Bonnban a Cloer International, de inkább Európán kívül ismert. Mercedesre és Toyotára specializálódtak, 90%-ban B6, B7 szintű beépítést végeznek. Egy autó átépítése általában 6 hónapig tart. Éves bevételük 12 millió euro.

A német márkák mellett a legkedveltebb alaptípusok a Chevrolet Suburban LT, a Citroen C6, a Hummer H2, a Jaguar XJ8, a Range Rover HSE 4.6 l és Vogue 4.4, a Toyota Land Cruiser 100, a Lexus LX470 és a Volvo S80.

A páncélozott autót nem elég megvenni, az akár másfél tonnával megnövelt súlyú monstrumot vezetni is tudni kell. Ezért az árban egy mesterkurzus is szerepel, ahol különleges tanpályákon kaszkadőrök oktatják a túlsúlyos fékezés és kanyarodás technikáját.