Land Rover DC100 és DC100 Sport - van élet a Defender után

Szögesgumi gombnyomásra... a jövő már elkezdődött! Gerry McGovern, a Land Rover formatervezési igazgatója szerint a Defender megújítása a brit autóipar egyik legnagyobb kihívása.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Több mint hat évtizedes múltjával a Land Rover Defender a világ egyik legismertebb terepjárója, igazi "élő legenda". Hogy a Defi ennek ellenére megérett a cserére, azt a patinás gyártónál is tudják, de nem kapkodják el a váltást. A tavalyi Frankfurt Motorshow-n két változatban is bemutatott Defender Concept, a DC100 és a DC100 Sport csupán egy négyéves fejlesztési projekt első állomása.

A DC100 úgynevezett tanulmányautó, amelyben éppúgy megtaláljuk a legendás modell DNS-ét, mint az olyan futurisztikus "showcar" megoldásokat, amelyeket még James Bond is megirigyelne. A jelenleg még nem gyártásra érett modell arra mindenesetre már alkalmas, hogy rajongói körében vita tárgya legyen, akik mostantól a brit tervezőkkel együtt olyanra álmodhatják meg az új ikont, hogy a gyártósorról már a 21. századhoz méltó Defender gördüljön le. - Egyszerű, letisztult és jellegzetes formatervével a Defender hű marad a hagyományokhoz, és követi a változó nemzetközi piac által támasztott igényeket. Új modellünket potenciális ügyfeleink segítségével szeretnénk végső formába önteni. Egy dolog biztos: izgalmas utazásnak nézünk elébe, és már alig várjuk, hogy útra kelhessünk - mondta a 2011-es IAA bemutatón John Edwards, a Land Rover globális márkaigazgatója.

A Frankfurtban bemutatott múltidéző, mégis modern formájú autót kívülről elsősorban LED-es fényszórói és 20 colos "holdjáró" kerekei teszik jellegzetessé, a Terrain Response összkerék-hajtású rendszer, a 320 milliméterrel megnövelhető szabad magasság, a rövid első és hátsó túlnyúlás pedig garantálja, hogy terepjáró-képessége máris rendben van... Ugyancsak a Terrain rendszer része az a 3D-s szkennerrel kiegészített HD kamera, amely figyeli és elemzi az autó előtt az útminőséget, figyelmeztet a veszélyekre, s létrehoz a központi kijelzőn egy háromdimenziós képet, mely alapján a pilóta könnyedén kiválaszthatja a legbiztonságosabb útvonalat, de az adatokat el is tárolja saját merevlemezén, ezzel lehetővé téve a későbbi elemzést, ha a kiválasztott útvonal mégsem jönne be... A hatalmas Cooper abroncsoknak hóban vagy jégen „tüskéi" nőnek, ezáltal szükségtelenné válik a hólánc használata. A DC100 Sport nem ennyire kemény legény: harmadik generációs, állítható karakterisztikájú MagneRide futóművével igaz, veszít a terepjáró képességből, ám országúton annál inkább elemében érzi magát.

A háromajtós zárt és a nyitott Sport változatba egyaránt 2 literes, négyhengeres turbódízel illetve benzinmotor és nyolcsebességes ZF automata váltó került, intelligens Twin-Solenoid Stop/Start rendszerrel és elektromos nyomatékelosztó-rendszerrel kiegészítve.

A két változat közül a DC100 a sokoldalú munkagép, a DC100 Sport pedig az aktív szabadidőjármű, a szintén tervezett pickup kivitel előfutára. Mindkét modell valóságos funkcionális ötletparádé, a zárt kivitel ezüstszínű fényezése például hatékonyan veri vissza a napsugarakat, így a klíma bekapcsolása nélkül is hűvösen tartja a légáteresztő anyaggal kárpitozott utasteret, miközben a fedélzeti rendszereket a tetőre szerelt napelemek szolgálják ki energiával. Az Ultrafabric üléskárpit anyaga szinte elpusztíthatatlan, lepereg róla a víz, lélegzik és nem öregszik!

Az utastér kialakításakor - nem meglepő módon - szintén a sokoldalúság és funkcionalitás volt a fő szempont. Az első üléssor - mint a régi Land Roverekben - tetszés és igény szerint lehet két vagy háromszemélyes, a harmadik, középső ülés egy hatalmas tárolórekeszből varázsolható elő. A műszerfal, így a navigáció és a szórakoztató elektronika is középre került. A vízálló burkolatú, ütésálló kijelző saját áramforrással van ellátva, egy mozdulattal kivehető és az autón kívül is használható. A csomagtér közepén alumínium sín fut végig, melyről hűtő és fűtő berendezés üzemeltethető, de akkus szerszámok indukciós úton történő feltöltésére is alkalmas.

Az új Defendert terepen számtalan hatékony off-road eszköz segíti, miközben az elektronika folyamatosan szabályozza a rugóutat, a kormányzási szöget, figyeli kerék csúszását, a gáz- és fékpedál állását és automatikusan a környezethez optimalizálja a hajtást. Nemcsak terepen, a DC100 a vízben is jól érzi magát. 75 centiméter mély tócsán vagy patakon képes átkelni, eközben a lökhárítókba és a visszapillantó tükrökbe szerelt szenzorok mérik a víz mélységét. A szonár alapú Wade Aid System előre figyelmezteti a vezetőt, ha változik a vízmélység. Közben a gázlósegéd szükség szerint elzárja a karosszéria szellőzőit, megemeli a kocsi magasságát és ha szükséges, visszakapcsol, optimális fordulatszámon tartva a motort.

A kulcsnélküli zárrendszer, amely rádiófrekvenciás (RFID) azonosítókkal dolgozik, rengeteg "személyes" adat eltárolására képes. A szülők például korlátozhatják a jármű teljesítményét és a csúcssebességét akkor, ha éppen a gyerekek vezetik. A DC100 Sport a parkolóasszisztens segítségével magától is képes beállni párhuzamos parkolóhelyre, a sofőrnek csak a gázt és a féket kell nyomni.

A gyártó legkorábban 2015-re tervezi a szériagyártás beindítását. Az öreg Defi addigra már 67 éves lesz...