Győrben és Bábolnán már tankolhatunk E85-öst

Az E85-ös üzemanyag literjét 209 forintért adják, de sajnos csak az tankolhat ilyet, akinek ehhez gyártott autója van. A környezetbarát üzemanyag 85 százalékban bioetanolt, 15 százalékban szuperbenzint tartalmaz.

E85

Jelenleg inkább csak díszek ezek a kútoszlopok a benzinkútaknál, hiszen alig van a hazai forgalomban olyan autó, amelyikbe ilyen üzemanyagot is lehetne tankolni. Néhány tucat olyan Saab Bio Power és Ford FFV fut csak az utakon, amelyeknek a motorját nem teszi tönkre az agresszív kémhatású etanol. Ezek az autók rugalmas üzeműek, tehát az E85 helyett szükség esetén benzinnel is teletankolhatók.

A bioetanolt mezőgazdasági növényekből, kukoricából, búzából, repcéből vagy napraforgóból állítják elő. A "zöldbenzin", az etanol elégetése során nem képződik új károsanyag, csak az egyszer már a növényekben megkötött széndioxid kerül vissza a levegőbe. 2008-tól minden üzemanyagban elvileg 4,4 százalék biokomponensnek kell lennie, a hagyományos üzemanyagokat is "zöldíteni" kell. Nem véletlen, hogy a repcéért néhány éve még csak tonnánként 40 ezer forint körüli összeget fizettek, idén már jóval 60 ezer forint felett van az ára.

Az etanol energiatartalma valamivel kisebb, mint a benziné, emiatt az etanolos autó 20-25 százalékkal többet fogyaszt. A többletfogyasztást az olcsóbb ár és a nagyobb teljesítmény ellensúlyozza: egy 2000-es, 150 lóerős benzinmotor például E85-össel 185 lóerőt ad le. Maga az autó nem sokkal kerül többe egy hasonló kategóriájú benzinesnél. A regisztrációs adó terén egyelőre nincs kedvezmény, ellentétben például a szintén környezetkímélő hibridautókkal.

A "zöld" kútoszlopok felszerelésének jelenleg a legnagyobb ellenségei a nagy, multinacionális olajtársaságok. A kútüzemeltetőket még azzal is fenyegetik, hogy visszavonják a névhasználati jogukat, ha E85-öst vagy biodízelt is árulnak.

Lehet, hogy ez az oka annak, hogy az első két magyar kútoszlopot is a viszonylag kevésbé elterjedt OIL! benzinkútaknál helyezték üzembe.