Dakar 2013 - száguldás, por, Sentinel

A szombat az ünnepélyes rajtceremóniával kezdődött - de fogalmazhatnánk így is: népünnepéllyel.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

- Nehéz leírni azt a hangulatot, amikor egymillió ember (ez a rendezőktől kapott hivatalos adat) tapssal, integetéssel, mosollyal és egy-egy pacsival fejezi ki lelkesedését - jellemezte a szombati rajtot Szalay Balázs, aki pedig már látott egyet, s mást...

Néhány érdekes adat az idei Dakar-ról. A mezőny végül 183 motoros, 38 quados, 153 autós és 75 kamionos egységgel rajtolt el Lima-ból. A versenyzők 8574 kilométert tesznek meg Lima és Santiago között, ebből 4146 km a szelektív szakaszok hossza. Peru először adott otthont a rajtnak, miután tavaly ott volt a befutó. A Dakar eddig már 27 országban járt, és új rekord, hogy idén 53 ország versenyzői álltak rajthoz. A rajt pillanatában a legfiatalabb a 19 éves és 7 hónapos holland motoros, Robert van Pelt volt, a legidősebb versenyző pedig a 73 éves 2 hónapos és 23 napos argentin Francisco Claudio Regunaschi, ő az autósok mezőnyében indult.

Szalay Balázsnak ez már a 12. Dakar-ja, mégis most először indult úgy, hogy a verseny rögtön a sivatagban kezdődött. A rendezők ugyanis korábban hagyták bemelegedni a mezőnyt, mielőtt beküldték a dűnék közé, ezúttal azonban másként alakult: a homok már a verseny elején beköszönt... Igaz, a bemelegítő száguldás mindössze 13 kilométeres volt, ám akadtak páran még a nagymenők közül is, akiknek ez máris gondot okozott. - Robby Gordont vagy ötven néző tolta, amikor mellé értünk – mondta Szalay, aki ettől függetlenül biztos benne, az amerikai nem marad a sereghajtók között. - A bemelegítésnek szánt piscói szakasz rövid, de gyors volt. A homok a hőség ellenére sem volt elviselhetetlenül puha, csak túl kemény volt a gumink, így az autó nem volt olyan jó erőben, mint lennie kellett volna. De nincs gond, ez még csak az első nap. Ami a navigációt illeti, az ezúttal nem volt nehéz, ugyanis a szakasz mentén végig álltak a nézők, és az emberfal jelezte, merre kell menni. Jó, hogy már az elején berakták az útvonalba a dűnéket, mert így azok is láthattak sivatagi versenyt, akik csak a verseny elejére voltak kíváncsiak. Én sem bántam, hiszen legjobban homokon szeretek versenyezni – vallotta be Szalay.

A Dakaron minden évben akad jónéhány technikai újítás. Aki még nem hallott róla, annak talán a legérdekesebb a versenyzők biztonsága érdekében kifejlesztett és a műholdas Iritrack rendszerrel kiegészített Sentinel. A Sentinel eredetileg arra szolgált, hogy erős fény és hangjelzéssel jelezze az előzési szándékot a megelőzendő jármű vezetőjének, nehogy a porfelhőben összeütközzenek. A továbbfejlesztett berendezésen már három gomb is van, egy kék, egy piros és egy zöld. Ha valamiért meg kell állni a szakaszon (pl. kereket cserélni), meg kell nyomni a zöldet, hogy a rendezők tudják, nincs baj. Ha valaki megsérül az autóban és orvost kell hívni, akkor a piros gombot kell használni, majd a kéket, ekkor beszélni is lehet a rendezőkkel, a hívó elmondhatja, hogy mi a baj. Ugyanez a metódus abban az esetben is, ha valaki más sérül meg. Akkor is a saját Sentinel-t kell használni (lévén a balesetben megsérült járművé esetleg nem működik), lehet beszélni a rendezőkkel, és miután megérkeztek a mentők, a zöld gombbal jelezni, hogy a segítséget kérő egység tovább indult. Utóbb a segítségnyújtással elvesztett időt a táborban jóvá írják. Érdekesség még, hogy ha olyan súlyos baleset történik, amelynek következtében a versenyzők nem tudják használni a technikát, három perc elteltével a Sentinel automatikusan jelez a szervezőknek.

A résztvevők nem szívesen beszélnek a balesetekről, de azért azt szeretik tudni, hogy ha baj van, jön-e a segítség...

[forrás: dakar.com, dakar.hu]