Mercedes Ener-G-Force - Highway Patrol Vehicle 2025

Lehet, hogy ilyen autókat kap 10-15 év múlva az autópálya rendőrség? Na, nem a magyar, hanem az amerikai...

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Az egyre gyorsabb sportterepjárók vezetőinek fékentartása és a jövőbeni életstílus hatósági felügyelete miatt az Ener-G-Force tanulmánymodellt javasolja rendőrségi szolgálati autónak egy amerikai dizájnstúdió. Elgondolásuk szerint az 1979 óta töretlenül népszerű Mercedes G-osztály erényei a távoli jövőben talán éppen a 2025-ös Highway Patrol Vehicle-ben születhetnek újjá.

A jövendőmondók szerint 10-15 év múlva alapvetően megváltoznak a városi emberek szokásai, egyre többen vágynak majd vissza a természetbe, szabadidejüket is egyre távolabb töltik majd el otthonuktól. A szabadidős programokhoz egyre többen vásárolnak majd városi terepjárót, SUV-ot. (Ismerjük a mondást? A terepjáró olyan autó, amivel a lakott helyektől még távolabb, még kietlenebb helyen lehet elakadni!) Az új idők, a megváltozott lifestyle új kihívások elé állíthatja a rendőrséget is. Abban ugyanis minden szakértő egyetért, hogy az elektronikusan felügyelt és irányított forgalom mellett mindig is szükség lesz a rendőri jelenlétre és a rendőri intézkedésekre. A hatékony rendőri munka viszont elképzelhetetlen megfelelő járőrkocsik nélkül. A jelenlegi, alacsony építésű, autópályára tervezett elfogó járőrautók könnyen fennakadnak, ha pl. az üldözött SUV letér a betonútról és terepen menekül tovább. Abban sincs vita, hogy a rendőröknek ilyen helyzetben is képesnek kell lenniük arra, hogy autójukkal gyorsan és megbízható módon mozogjanak hóban, sárban, homokos talajon is és elérjenek bármilyen távoli célt.

A Los Angeles-i Design Challenge kiállítás sztárja, az elsődlegesen rendőri célra fejlesztett Highway Patrol Vehicle előtt a műútról letérve sincs akadály. (Ha alaposabban szemügyre vesszük a 20 collos keréktárcsákra szerelt gumijait, effelől semmi kétségünk sem lehet...) A tetőbe integrált piros-kék "LED-karácsonyfa", a morcos külső, a G-betűt formázó nappali fény és a hatalmas kerekek tiszteletet parancsolnak és garantálják, hogy a rendőrnek akkor is igaza van, ha nincs... Ráadásul a viszonylag kisméretű, golyóálló ablakok biztonságosan megvédik a bennülőket! A pótkeréknek látszó hátsó dudor viszont valójában egy kihúzható rekesz, ahonnan anélkül is ki lehet venni a felszerelést és a szerszámokat, hogy a teljes hátsó ajtót kinyitnák.

A külső megjelenésében is tiszteletet parancsoló, rendkívül robusztus, már-már fenyegető külsejű járműnek - legyen az rendőrautó vagy civil változat - csak egy barátja van, a környezet. A terepjárót ugyanis a víz hajtja - vagy legalábbis annak egyik összetevője, a hidrogén, ezért károsanyag helyett is csak víz távozik belőle. A tetejébe egy vízgyűjtő lavórt integráltak, ebből pótolhatják csapadékos időben az elfogyasztott üzemanyagot, - a vizet, amelyet aztán a "hydro-tech converter"-ben hidrogénné alakítanak. A hidrogénből üzemanyagcellákban áramot állítanak elő, a villamos energiát a küszöbökben elhelyezett, csere esetén könnyen hozzáférhető akkumulátorok tárolják. Az akksik töltöttségi állapotát a küszöbökbe épített színes kijelzőkön lehet ellenőrizni. A kijelzők egyben az Amerikában kötelező oldalvilágítást is kiegészítik. Egy "tanknyi" víz kb. 800 km megtételéhez elég, még akkor is, ha közben nem esik az eső.

A kerekeket a négy kerékagyba épített villanymotor hajtja, persze szigorú elektronikai felügyelet mellett, elvégre mégiscsak terepjáróról van szó. Ennek a nyomatékvezérlő elektronikának egyébként fontos kiegészítője az a - szintén a tetőre szerelt - 360-fokos topográfiai szkenner, amely folyamatosan figyeli az autó mozgását a terephez képest és a kapott adatok birtokában szabályozza a rugózást, a csillapítási rátát, valamint a felfüggesztés egyéb paramétereit. A "Terra-Scan" garantálja, hogy a kerekekre mindig a maximális vonóerő jusson, függetlenül attól, hogy a terepen vagy műúton halad-e a jármű.

Gorden Wagener, a Mercedes-Benz Cars dizájn-igazgatója szerint "az Ener-G-Force egy olyan terepjáró víziója, amely úgy vetíti elénk a holnap szuperautóját, hogy közben génjeiben a Mercedes-Benz ikonját, a G modellt hordozza". Gyönyőrű mondat!

Megnyugtatásul: az Ener-G-Force ma még csak egy kiállítási autó.