Add to Google    RSS

Dacia Duster 2016 - porharapó verhetetlen áron

A Renault csoport még 1999-ben többségi tulajdont szerzett a Daciában azért, hogy elsősorban az európai és az észak-afrikai régióban forgalmazzon ezen a márkanéven megfizethető személyautókat.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Már akkor nyilvánvaló volt, hogy a mi piacunkon nem lesz könnyű a Dacia igencsak megtépázott hírnevével jó eredményeket elérni, hacsak nem sikerül igazán jó ajánlatokkal és jó minőségű termékekkel előállni. Nagyon úgy fest, hogy sikerült.

A Duster 2010-ben debütált a Genfi Autószalonon. A crossover, de bátran nevezhetjük kompakt SUV-nak is, igazi világautó, hiszen az öreg kontinensen kívül többek között Oroszországban, Brazíliában, Indiában és a Perzsa Öböl országaiban is forgalmazzák. 2012-ben bezsebelte a skót autós újságíróktól az "Év Autója", az "Év SUV-ja" és még az "Év Megfizethető Autója" díjakat is. Az igazi érdekesség az, hogy nem minden piacon ugyanaz a neve. Indiában egyenesen Nissan Terranonak hívják, és ahol pedig Duster, ott több helyen is Renault embléma díszeleg rajta - 2014-ben az értékesített autók 60-, 2013-ban 70 százaléka került forgalomba Renaultként.

A Duster formája az eltelt hat évben nem kopott meg egy kicsit sem. Erénye, hogy nem akar többnek látszani annál, ami. Éppúgy nem tűnik mini-tanknak, mint ahogy a ringlispílről a táltos paripa és a hintó közül éppen most lepottyant repülő csészealjnak sem.

A Renault csoport a Duster megalkotásánál a nagy, közös alkatrészes ládikából válogatott, így egyaránt hordoz Renault és Nissan géneket is. 2013-ban a típus ráncfelvarráson esett át, ami - többek között - megváltoztatott fényszórókat, megújított utasteret és egy új, 1.2 literes, direkt befecskendezéses, négyhengeres, soros, benzinüzemű turbómotor bevezetését is jelentette.

A mi piacunkon a Duster jelenlegi motorkínálata csupa soros, négyhengeres erőforrásból áll. A belépő szintet az 1.6 literes, tizenhat szelepes, 84 kW (114 LE) teljesítményű benzinmotor jelenti. A következő a sorban a fentebb már említett, 1.2 liter lökettérfogatú, 92 kW (125 LE) teljesítményű turbós erőforrás. Természetesen dízelmotorral is megvásárolható az autó. Az 1.5 literes dCi motor teljesítménye kiviteltől függően 66- illetve 80 kW (90/109 LE). Szintén felszereltségfüggő, hogy öt- vagy hatsebességes manuális váltóval szerelve érkezik. Csupán érdekesség: más piacokon 4 sebességes automata váltóval is kínálják ezt a modellt.

Ami a hajtásláncot illeti, kapcsolható Nissan fejlesztésú összkerékhajtással és fronthajtással egyaránt szerelik az autót. Bár felező nincs a hajtásláncban, a 21 centiméter hasmagasságú, 30 fokos első-, és 36 fokos hátsó terepszögű, 4x4 hajtású autó meglepően jól teljesít terepen. A 4x2 kivitelt inkább azoknak szánják - a gúnyolódás még csak véletlenül sincs szándékunkban, sőt -, akik a borzalmasan pocsék, aszfaltos utakról maximum a hétvégi házhoz vezető földútra térnek le és jellemzően a legkomolyabb tereptárgy amit leküzdeni szándékoznak az a fekvőrendőr és a magasabb járdaszegélyek parkoláskor.

Amiben a Dacia Duster verhetetlen, az az ára. 4 millió forint körüli áron már olyan összkerékhajtású autóba ülhetünk, aminek nem olyan a felszereltsége, hogy vásárláskor nem csak a pénztárnál mosolygunk utoljára, hanem teljesen vállalható, kényelmi extrákkal felszerelt autót kapunk a pénzünkért. A 4x2 kivitelekből ugyan ez már 3,3-3,8 millió forint körül sikerül és kapunk a típushoz mérten - ne feledjük, belépő szintű autóról beszélünk - jól felszerelt, vállalható kivitelt. A Dusteren a gyártó nem a létfontosságú tételeknél - gondolunk itt a légzsákokra, a hárombetűs elektronikai kütyükre, mint például az EBD, EBA, ESC, CSV, ASR, vagy a nem annyira létszükséglet start-stop rendszeren spórolt. Mi több, kiviteltől függetlenül a Dustert 3 éves - vagy 100 000 kilométeres - garanciával kínálják, mely 5 évre is kiterjeszthető.

Mindenkinek, aki új - vagy akár használt kompakt SUV vásárlásán töri a fejét, azt javasoljuk, hogy ne a húsz-harminc éves múlt Daciái, méltán iszonyú hírneve alapján ítélkezzék a Duster felett, hanem látogasson el egy szalonba és szerezzen személyes benyomásokat, mielőtt dönt a vásárlás felől. Nem lennénk meglepve, ha pozitív csalódás érné.


Beszólások

Új beszólás