SHERP ATV - nesze neked, természet!

Ahol a motoros fűrész alapfelszereltség... ott terepjárót könnyebb csinálni, mint utat.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A konstruktőr, Alekszej Garagasian 20 év terepes tapasztalatát ötvözte csúcstechnológiával és világújdonságokkal, így készítette el a szerényen csak forradalmiként aposztrofált ATV-jét, a SHERP-et.

Az All Terrain Vehicle (ATV) tökéletesen mozog terepen, úszik vizen, jégtáblák között, átgázol erdőn, susnyán, vetésen és mocsáron, de a hótorlaszokon és a 100 cm-nél alacsonyabb természetes vagy mesterséges akadályokon is. Megmássza a 45 fokos lejtőt, és még a jég hátán is megél! A gépet próbáló tesztek során kiválóan teljesített a tundrán, a szibériai tajgán, a Kola-félszigeten és az Ural-hegységben, - olyan tájakon, ahol ember még sohasem járt. (Arrafelé vannak még ilyenek!?)

A standard SHERP ponyvás, az utastérben automata fűtés van, két ember kényelmesen élhet benne akár napokig. A puritán egyszerűségű műszerfalon hagyományos analóg, mutatós műszerek vannak, de a fényszórói már LED-ekkel világítanak.

Üzemanyagtartályába 58 liter gázolajat lehet tankolni és igazi műszaki csemege, hogy lehetőség van arra is, hogy a tömlő nélküli, ultraalacsony nyomású 1600 х 600 х 25-ös méretű gumikban további 4x50 liter üzemanyagot vigyen magával, ha hosszabb útra indulnak vele. Egyébként a teljesen lapos gumikat egy belső kompresszorral nagyjából fél perc alatt lehet keményre fújni. Kanyarodáskor nem fordulnak be a kerekei, úgy lehet kormányozni, mintha lánctalpai lennének!

A 3 méter 40 centiméter hosszú, 2 és fél méter széles és 2 méter 30 centi magas acélvázas terepjárót egy, a padló alá beépített, mindössze 44 lóerős(!) 1500 cm3-es, négyhengeres Kubota V1505-t típusú turbódízel motor hajtja, a hajtás ötsebességes mechanikus váltón, SACHS tengelykapcsolón és automatikus kenésű SKF láncokon át jut a tengelyekre. A motorban 50 üzemóránként kell olajat cserélni. Egy tonna hasznos terheléssel (8 személlyel) maximum 45-50 km/órás sebeségre képes, ez vizen 6, nagy hidegben, havas, jeges talajon 1,5 km/órára csökken. A motor fogyasztása a tereptől függően 2-3 liter óránként!

Az áramellátásról a nagy hidegre való tekintettel nem hagyományos, a járművekben használt ólom- vagy nikkel-kadmium akkumulátor gondoskodik, hanem egy 4 cellából álló LiFePO4, azaz lítium-vasfoszfát (LFP) szerkezetű telep. Ennek 10 év az élettartama, 2000 töltést/kisütést képes elviselni és nemcsak nagy az energiasűrűsége, de a járműhöz kiegészítő tartozékként rendelhető 60 Ah-s generátorral percek alatt fel is lehet tölteni.

Ha a jármű belsejébe víz kerül, Kingston szelepeken át lehet eltávolítani a fülke aljából.

A МЧС России (Министерство Российской Федерации по делам гражданской обороны, чрезвычайным ситуациям и ликвидации последствий стихийных бедствий) vagy másnéven az EMERCOM of Russia, a rendkívüli helyzetek és a katasztrófavédelem minisztériuma által minden idők legjobb terepjárójának minősített Baby Batmobil nem olcsó: 65 000 dollár, nagyjából 19 milló forint az ára. Ennyiért még egy trélert is adnak hozzá, hogy ha a hosszú túra alatt mégis elkészülne az út, hazafelé már vontatni lehessen...