2017 Audi Q5 - a 9 éves sikertörténet folytatódik!

Az új Audi Q5 Mexikóban, az újonnan létesített San José Chiapa-i gyárban illetve a pueblai összeszerelő üzemben készül. A gyár éves termelési kapacitása mintegy 150 ezer gépkocsi.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

A gyárat az Audi jelenleg érvényes környezetvédelmi elvárásainak megfelelően építették, az üzem berendezéseibe és az infrastruktúrába az Audi AG több mint egymilliárd eurót invesztált. Az ipari víz mechanikus, kémiai és biológiai kezelésének köszönhetően az új létesítmény szennyvíz-semlegesen üzemel, s ugyanezen elv szerint a gyártás is széndioxid-semleges. A szomszédos San José Ozumba település környezetében az Audi 100 hektáron több mint 100 ezer(!) fát ültetve járul hozzá a talajvízhozam regenerációjához.

A környezetkímélő gyártás eredménye egy igazi high-tech SUV, amelyet a quattro összkerékhajtás, a különösen gazdaságos motorok, az Adaptive Air Suspension (AAS) légrugózás, illetve az infotainment- és vezetői segédrendszerek tesznek még sportosabbá és sokoldalúbbá.

Az új Audi Q5 vezető nélküli önsúlya a 2.0 TFSI motorral mindössze 1720 kilogramm és ebben az alumíniumé a főszerep: motorházfedél és csomagtér-ajtó egyaránt alumíniumból készül. Az autó hossza 4663 milliméter, 34 milliméterrel hosszabb az elődjénél. Az autó külső megjelenése a felszereltségtől függően sport, design selection vagy S line (SQ5) lehet. Az első légbeömlő nyílások részletei eltérőek, az S line kivitelnél például a Singleframe hűtőrács erőteljes alumíniumoptikájú keretet is kapott. Az S line felszereléshez amúgy V6 TFSI motor, új fejlesztésű sportfutómű, sportdifivel szerelt összkerékhajtás és masszázsra is képes sportülés tartozik.

A hátsó lámpatestek teljes egészében a csomagtér-ajtó felső, kiszélesedő részén kaptak helyet, nyitott csomagtér-ajtó esetén a lökhárítóba épített kiegészítő lámpák veszik át a hátsó lámpák feladatát.

Nincsenek könnyű helyzetben a szalonokban dolgozó kereskedők, mivel az új Audi Q5 14-féle külső színben rendelhető és a színek elnevezésénél a dizájnerek igencsak elengedték a fantáziájukat. Az alapszínek kínálatát a Brillantfekete és az Íbiszfehér, míg a metál és gyöngyházárnyalatokét az Azori-zöld, a Tőrezüst, a Jáva-barna, a Manhattan-szürke, a Matadorvörös, a Holdfénykék, a Monszun-szürke, a Mítoszfekete, a Navarra-kék, a Tofana-fehér és az Utópiakék alkotja. A palettát az S-specifikus Daytona-szürke teszi teljessé.

Nincs könnyű helyzetben az új SUV vezetője sem, mivel már az infotainment- és vezetői segédrendszerek felsorolása is több oldalas regény, kezelésük pedig a legbonyolultabb mobiltelefonokon szocializálódott informatikusoknak is komoly kihívás.

A vezető a multifunkciós kormánykerék VIEW gombjával kétféle nézet közül választhat. Az infotainment-üzemmódban a kijelzőfelületet egy nagyméretű központi ablak határozza meg, bőséges helyet kínálva a navigációs térképek vagy a telefon, a rádió és a különböző médiumok listái számára. A sebesség- és fordulatszámmérő ekkor a jobb és bal oldalon, kisméretű körműszer formájában látható, a másik nézetben, amikor a központi ablak kisebb, az analóg műszerek méretében jelennek meg.

Az ínyenc hifi-rajongók örömére a Bang & Olufsen Sound System (másnéven Audi Sound System) hatcsatornás erősítője tíz hangszórót hajt meg, összesen 180 watt teljesítménnyel. További high-end opció a két nagyfelbontású, 10,1" képátlójú Audi tablet, amelyek a mozi élményét kínálják hátsó ülésen utazóknak. A mobil hátsó szórakoztató rendszer (Rear Seat Entertainment) vezetéknélküli hálózatban van az MMI Navigation Plus berendezéssel, így ennek segítségével a rádió, a média és a navigáció menüi, illetve a járműfunkciók hátulról is elérhetővé válnak. Az MMI első kezelőpanelje a két első ülés között található. Az Android alapú, mobiltelefonra telepíthető ingyenes Audi MMI Connect App segítségével távolról is be lehet kapcsolni az állófűtést vagy nyáron le lehet hűteni az utasteret a klímával. Akik továbbra is a kulcsot tekintik az autó részének, ők a rádióhullámú távirányítójával vezérelhetik a rendszert.

Az egyik, leginkább szimpatikus kényelmi szolgáltatás az adaptív sebességszabályozás, az Adaptive Cruise Control (ACC). Ez a berendezés önműködően tartja a követési távolságot, amelynek nagyságát öt fokozatban határozhatja meg a vezető. 65 kilométer/óra sebességtől felfelé az Audi Active Lane Assist (ALA) segíti a vezetőt a sávtartásban.

Szintén hasznos szolgáltatás a parkolási-asszisztens, amely önállóan is megrendelhető. A Parking Assistance mérsékelt tempó mellett felismeri az úttesttel párhuzamos vagy arra merőleges, megfelelő méretű parkolóhelyeket, s amint a vezető megnyomja a P(arkolás) gombot, a rendszer 12 ultrahangos érzékelője segítségével önállóan beparkolja a Q5-öt, szükség szerint akár több lépésben is. A vezetőnek mindeközben csupán a sebességváltó, illetve a gáz és a fék kezelése a feladata. A parkolási-asszisztens kívánságra ki is áll az úttal párhuzamos helyekről.

A hátsó ülés alaphelyzetben 40:20:40 arányban osztott. A két nagyobbik szegmens hosszirányban mintegy 12 centiméternyit elcsúsztatható, akár külön is, emellett a hátul helyet foglalók három fokozatban az üléstámlákat is állíthatják. A csomagtér alaphelyzetben 550 literes. A hátsó ülésekkel illetve a támlák billentésével első körben 610 literig bővíthető, de mindössze két kézmozdulattal, a támlák ledöntésével a legnagyobb, 1550 literes térfogat is beállítható.

Az Audi Q5 összesen öt, rendkívül kulturált járású, erőteljes és különösen gazdaságos erőforrással érkezik. A négy TDI és egy TFSI motor a 110 kW (150 LE) és 210 kW (286 LE) közötti teljesítménytartományt öleli fel, a 2.0 TDI erőforrás három kivitelben is elérhető. A legkisebb TDI teljesítménye 110 kW (150 LE), maximális forgatónyomatéka 320 Nm, amely az 1500 és 3250 percenkénti fordulatszám között áll rendelkezésre. A 2.0 TDI 120 kW (163 LE) és 140 kW (190 LE) teljesítményű változataiban különösen gazdaságos erőforrás, 100 kilométerenként mindössze 4,9 liter gázolajat fogyaszt, amihez kilométerenként csupán 129 gramm széndioxid-kibocsátás párosul. A 120 kilowattos verzióval az új Audi Q5 álló helyzetből 8,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/óra tempóra, végsebessége 211 km/óra, míg ugyanezen adatok a 140 kW teljesítményű 2.0 TDI esetében 7,9 másodperc, illetve 218 km/óra. A 2.0 TFSI teljesítménye 185 kW (252 LE).

Az új 3.0 TDI dízelmotort elődjéhez képest jelentősen továbbfejlesztették. A hathengeres V-motor 210 kW (286 LE) teljesítményű, 1500 és 3000 percenkénti fordulat között 620 Nm a forgatónyomatéka.

Az erőátviteli rendszer motorfüggő, az autó manuális, hétfokozatú S tronic és nyolcfokozatú tiptronic váltóval, elsőkerék- és quattro összkerékhajtással rendelhető.

A menetpróba során már az első megtett kilométerek után feltűnő, hogy a gyár az új modell aeroakusztikai tulajdonságaival ugyancsak magasabbra emelte a mércét, utasterében ugyanis olyan nyugalmas csend honol, amely csupán a nagyobb járműkategóriák jellemzője. Az akusztikai szélvédők és a vastag üvegezés az alapkivitel része, de extrafelszerelésként az első ajtók is rendelhetők akusztikai üvegezéssel.

A Q5 tervezői ennél a modellnél jobban odafigyeltek azokra is, akik telekjárónak szeretnék használni a SUV-ot. Az autó szabadmagassága normál futóművel 208 milliméter, a terepszög elöl 25, hátul 27 fok, a rámpaszög 17 fok. A Q5 - extra felszerelésként - rendelhető Adaptive Air Suspension légrugózással is, amely csillapítás-szabályozással kiegészítve széles skálán biztosít lehetőséget a megfelelő hasmagasság beállítására a legváltozatosabb terepviszonyok között is. Az AAS alapesetben 22 milliméterrel mélyebben tartja a karosszériát az acélrugós kivitelnél, s minden menethelyzetben ideálisan állítja be a szabadmagasságot. Az
Audi Drive Select menetdinamikai szabályozórendszer országúton, dynamic üzemmódban 15 mm-t leeengedi a karosszériát, amely pozíció a menetstabilitást és az aerodinamikai tulajdonságokat javítva a további üzemmódokban 120 km/órától automatikusan áll be. Az ADS lift/offroad üzemben (35 kilométer/óra sebességig) 45 mm-el, allroad állásban (80 kilométer/óráig) további 25 milliméterrel emeli meg a karosszériát. A vezető egyébként a szelektorral és egy gombnyomással választhat a lift/offroad, allroad, efficiency, comfort, auto, dynamic és individual üzemmódok között. A kényelmes pakolás érdekében a karosszéria a csomagtérben található gombbal álló helyzetben 55 milliméterrel lesüllyeszthető.

A Q5 globális értékesítésében Dél-Amerika a bevezető piac szerepét tölti be, és talán ezért kínálja az Audi első ízben a Q5 modelljét különleges, golyóálló védelemmel ellátott kivitelben is. Az Audi Q5 Security a világon az első gyárilag páncélozott SUV-modell a saját szegmensében. A páncélozott változat külső megjelenésében gyakorlatilag nem különbözik a sorozatgyártású kiviteltől, de a VPAM-szabvány szerint megfelel a VR4 védelmi szint követelményeinek. Az alkalmazott védelmi megoldások emellett a Dél-Amerikában elterjedt ABNT NBR 15000 szerinti NiJ III-A szint minősítést is megkapta. A Q5 Security ennek megfelelően egészen a 44 Magnum kaliberig ellenáll a kézi lőfegyverekből leadott lövéseknek.

Az Audi Q5 Security-t a 185 kW (252 LE) teljesítményű 2.0 TFSI hajtja, amelynek erejét a hétfokozatú S tronic sebességváltó és az állandó quattro összkerékhajtás továbbítja a kerekekre. Álló helyzetből mindössze 7,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/órás tempóra, végsebessége 235 kilométer/óra. 19" peremátmérőjű kerekeit defekttűrő abroncsokkal szerelik. A konstruktőrök a fékberendezést is körültekintően méretezték, a 350 milliméter átmérőjű első féktárcsákon hatdugattyús féknyergek ülnek.

A gyártás 2008-as kezdete óta az Audi mintegy 1,6 millió Q5-öst értékesített.