2018 Dacia Duster - C-SUV-ot egy B-SUV áráért?

Nemcsak árban verhetetlen, de dusterebb is, mint valaha!

A video lejátszásához Flash Player szükséges!
2018 Dacia Duster

Már a számok is igen figyelemre méltóak, a márka 2004-es újraindítása óta több, mint 4,8 millió Dacia kelt el és ebből 2010-óta 1,1 millió Duster! A jelentős piaci sikerben döntő szerepe van annak, hogy a Duster ára egy B-SUV szegmensbe tartozó autóé, de a külső és belső méretei alapján egyértelműen C-SUV.

Az új Dacia Duster nem csupán egyszerű ráncfelvarráson esett át, hanem teljesen új külső dizájnt kapott. Egyetlen karosszériaeleme sem azonos az elődmodellel és a passzív biztonság növelése érdekében az autó vázát is megerősítették. A leghangsúlyosabb a robusztus, erőteljes orr rész lett, ezzel a tervezők elérték, hogy annak ellenére szélesebbnek tűnik az autó, hogy méretei teljesen azonosak az előző modellel. Feltűnő különbség még, hogy az oldalsó tükrök nagyobbak lettek, valamint az új alumínium tetőcsomagtartó sínek egészen a szélvédő vonaláig előrenyúlnak. Újvonalúak a négyzet alakú hátsó lámpák, ezek az autó sarkaira kerültek.

Az igazán radikális változtatásokat az új Dacia belsejében találjuk. A műszerfalat teljesen újragondolták, lényegesen arányosabb és impozánsabb lett. A szélvédő 10 cm-rel előrébb került, így a kabin tágasabbnak tűnik. A dizájnerek láthatóan nagy figyelmet fordítottak a minőségi anyagokra, a műszerfal kidolgozása finomabb lett és több a matt felület is. A kormánykerék magasságban 40 mm-t, mélységben 50 mm-t állítható. Az üléseket is teljesen újratervezték, az üléskerettől egészen a kárpitig. Sűrűbb a szivacsozás, az ergonómiailag javított új ülés kagylósabb és nagyobb oldaltartást ad. Az anyósülés alá ügyesen kialakított, 2,8 literes tárolófiók került, kár, hogy nem zárható. Nagyon fontos és hasznos újítás, hogy a menetkomfort növelésének érdekében jelentősen sikerült csökkenteni a zajt az utastérben, a jobb hangszigeteléssel felére csökkentették a kívülről beszűrődő zajokat. Az új Duster automata klímával is rendelhető.

Az ínyenc és kényelemszerető vásárlók kedvéért találták ki a Multi-view kamerarendszert, amely 4 kamerát tartalmaz, egy elöl, egy-egy a külső tükrök aljában és egy pedig hátul van. A rendszer nagyon hasznos parkoláskor vagy off-road körülmények között. A hátsó kamera automatikusan bekapcsol, ha az autót hátramenetbe kapcsoljuk. Előremenetben az első márkajelzés alatti kamera képe jelenik meg a kijelzőn, ha pedig az autó oldalára vagyunk kíváncsiak, ki lehet választani az oldalsó kamerák képét. A több látószögű 4x4 monitor megmutatja a sofőrnek, hogy autója éppen milyen szögben dől oldalra, illetve milyen meredeken ereszkedik lefelé a lejtőn. A kamerarendszer hegynek felfelé válik igazán hasznossá, mert a sofőr ilyenkor csak az eget látja, de azt nem, hogy mi van az autó előtt. Az első kamera képét kiválasztva azonban folyamatosan figyelemmel követheti a központi kijelzőn, hogy mi történik az autó előtt, anélkül, hogy kiszállna.

Felhajtott hátsó ülésekkel a csomagtér kalaptartó alatti része az elsőkerékhajtású modellnél 445, az összkerekesnél 411 literes. A hátsó üléseket lehajtva a csomagtér elsőkerék meghajtásnál 1 478 literre, összkerékhajtásnál 1 444 literre növelhető.

Az új Duster megkapta az összes szokványos biztonsági felszerelést, van benne ABS + EBA (Anti-lock Braking System - blokkolásgátló + Emergency Brake Assist - vészfékrásegítő rendszer), ESC (Electronic Stability Control - kipörgésgátló), HSA (Hill Start Assist - emelkedőn elindulást segítő rendszer). A HDC (Hill Descent Control) lejtmenet vezérlő segítségével a sofőr 5 és 20 km/h között "kézben tarthatja" autója sebességét lejtőn lefelé haladva, csak irányban kell tartania az autót alapjáraton és nem kell fékeznie sem.

Az összkerékhajtású modellekben a 2WD, 4WD Auto vagy a 4WD Lock kapcsoló a középkonzolon a szintén áthelyezett kézifékkar mellé került. Az autó a tesztvezetésen bebizonyította, hogy tereptulajdonságai alapján a szegmens legjobbjai közé tartozik.

A motorválaszték továbbra is négytagú, az új Duster megőrizte az elődmodell motorjait, a dCi 90 (2WD változat) és a dCi 110 (2WD valamint 4WD) dízelmotorokat manuális váltóval szerelik, de a dCi 110-s motor (2WD változat) EDC automata váltóval is rendelhető. Az SCe 115 (a 2WD és 4WD verzióban egyaránt), valamint a TCe 125 (szintén 2WD és 4WD is) benzines motorokat manuális váltóval szállítják.

A rendelhető tartozékok között érdemes megemlíteni a króm díszítőelemeket, ezek körben végigfutnak az autó alsó részén és védik a karosszériát terepezés közben. A vonóhorog pár másodperc alatt, szerszámok nélkül leszerelhető.

Az autó Access, Essential, Comfort és Prestige felszereltséggel rendelhető, az ára ennek megfelelően 3 milliótól 5,2 millióig nőhet.