Add to Google    RSS

2018 Subaru XV Crosstrek 2.0i Lineartronic – svájci bicska, havas földútra

A Subaru kínálatából egy igazi városi crossovert vezettünk, szimmetrikus összkerékhajtással, 16 szelepes, vízhűtéses, négyhengeres könnyűfém boxermotorral.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!
Subaru XV 2.0i Lineartronic

Van egy közhely, mely szerint "az óra svájci". Meglehet. És a Subaru? Svájcban ez az egyik legnépszerűbb autómárka, nem véletlenül mutatták be 2017-ben éppen a Geneva International Motor Show-n! Az Impreza-ra épülő XV modell 220 mm-re emelt hasmagassága, az állandó összkerékhajtás és a terepes futómű garantálja, hogy ez az autó is elemében érzi magát hegyen-völgyön, havas téli utakon és persze földúton is. A futómű szinte kizárja az úthibákat, és az autóval akár az aszfaltútról is bátran letérhetünk, - ebben az esetben az X-MODE vezérlő siet a segítségünkre. Az XV mintha csak Svájcnak készült volna!

A jó kiállású, enyhén terepes külső a kompakt SUV-ra áhítozó vásárlók igényeit hivatott kielégíteni. A Subaru Global Platformra épülő XV másfél centivel nőtt, 4,47 méter hosszú és két centivel szélesebb, emellett három centiméterrel nagyobb a tengelytávja az Impreza-hoz képest. Köszönhetően a méretbővítéseknek, a hátsó sorban is bőséges lábtér várja az utasokat. Ha létezne "terepkombi" kategória, az XV feltétlenül dobogós helyezést érne el a lépcsőzetes hátfallal és a "körbefutó" karosszériaelemeivel. Talán csak az okoz némi csalódást, hogy a dizájnnak alárendelt faron a csomagtér pereme túlzottan magasra került. Jó hír viszont, hogy a szerény, 385 literes csomagtartó a hátsó ülések lehajtásával 1,3 köbméteresre bővíthető!

A motorválasztékot két benzines szívómotor alkotja, egy kisebb, 114 lovas 1.6-os és egy nagyobb, 156 lóerős, 2.0 literes. Ez utóbbi, az új, FB20-as motor 196 Nm nyomatékot küld a kerekekre 4 000 ford/percnél. Ettől ugyan nem dördül meg az ég, de ha hozzávesszük, hogy ezek négyhengeres boxermotorok, máris szebb a menyasszony. Az emelt hasmagasságot ugyanis remekül kompenzálja a nem túl robbanékony menetdinamikájú boxermotor alacsony tömegközéppontja. A boxer hengerei egymáshoz képest 180 fokban helyezkednek el, ezért a motorblokk minden más erőforrásnál alacsonyabb és laposabb. Ezért kerül nemcsak a motor, hanem az egész autó tömegközéppontja is mélyebbre, ráadásul a súlyelosztás is így tökéletesebb. Ezeken túlmenően a dugattyúk egymással szemben mozognak, ami hatásosan oltja ki a rezgéseket.

Mindkét motorhoz alapfelszereltség a kimagaslóan jó, állandó összkerékhajtás, a kerekeket a szintén alapfelszerelésként szállított, fokozatnemtes Lineartronic CVT automata váltón keresztül hajtja a motor. Mivel a 4x4-es hajtás legfontosabb elemei egy vonalban helyezkednek el, a jármű két oldala között tökéletes az egyensúly. A szimmetrikus összkerékhajtás folyamatosan juttat vonóerőt mind a négy kerékre. A Lineartronic váltó is kiválóan együttműködik az aktív nyomatékelosztású rendszerrel, amely alapesetben a nyomaték 60 százalékát az első, 40 százalékát pedig a hátsó kerekekre küldi. Ha menet közben változnak a körülmények, a rendszer erre azonnal reagál, és max. 50-50%-ban módosítja a nyomatékelosztást, valamint a váltóáttételt. Az X-MODE rendszer szinte bármilyen úton kiemelkedő menetképességekkel ruházza fel a SUBARU XV-t. A crossover rossz minőségű utakon, csúszós szakaszokon vagy meredek emelkedőkön és lejtőkön is magabiztos könnyedséggel jut át.

A belső tér kialakítása, az összeszerelés méltó a patinás márkához, a műszerfal kezelőszerveit áttekinthető harmóniába rendezték. A vezetést támogató információkat három kijelzőn osztották el. A főszerep a sztereokamerás Eye Sight-é, ez az aktív biztonsági rendszer magában foglalja az adaptív tempomatot, a sávelhagyásra/imbolygásra figyelmeztető és az SRVD keresztirányú holttérfigyelő rendszert, a sávtartó automatikát, az ütközésmegelőző gázvezérlést és vészfékrendszert , de még arról is tájékoztat, hogy ha a zöldnél/dugónál előttünk megindult a forgalom. A minden XV-ben a szériafelszereltséghez tartozó EyeSight rendszer 50 km/h-s sebességkülönbségig elkerüli az ütközést, és a tempomat akár állóra is fékez, majd az autó újraindul, ha a forgalom úgy hozza. A kamerák képei alapján a rendszer képes precízen meghatározni a formákat, a sebességet és a távolságot, így nem csupán az autókat ismeri fel, hanem a motorokat, a kerékpárokat és a gyalogosokat is. Ha a berendezés veszélyhelyzetet észlel, figyelmezteti a vezetőt, szükség esetén a fékeket is működésbe hozza. Ha a kerekek megcsúsznak, vagy a nagy sebesség miatt az autó sodródni kezd, a rendszer úgy módosítja az AWD rendszer nyomatékelosztását, a motor teljesítményét, valamint az egyes kerekekre jutó fékerőt, hogy a jármű a kijelölt pályán vagy íven maradjon.

A passzív védelem az új fejlesztésű Subaru Global Platform köré épül, mely eleve úgy lett megtervezve, hogy ütközés esetén a motor ne az utastérbe, hanem a kabin alá csússzon és a sebességváltó is hozzájáruljon a becsapódás energiájának elnyeléséhez. Az utascella gyűrű alakú megerősítéseket kapott a tető, az ajtók, az oszlopok, valamint a padló között. A hét SRS légzsák mellett az ülések és a fejtámlák kialakítása is a sérülések mérséklését hivatott csökkenteni. A felsorolt védelmi jellemzők fényében a legkevésbé sem meglepő, hogy az XV jól vizsgázott az EuroNCAP biztonsági tesztjén, csillagos 5-öst kapott a felnőtt utasok védelme, a gyermek utasok védelme, a gyalogosvédelem és a biztonsági rendszerek.