Dízel hiszti - már nálunk is?

Még mindig tart, sőt, tovább gyűrűzik a 2015-ben kirobbant dízelbotrány. Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. szakértője szerint az Euro 6-os dízelek ugyanolyan tiszták, mint benzines társaik.

A video lejátszásához Flash Player szükséges!
Dízel hiszti

Az egyik legnagyobb márkapalettával rendelkező hazai autóforgalmazó, a Duna Autó Zrt. szakértői szerint korai lenne még temetni az öngyulladóst!

- Tévhit, hogy a környezet terheléséért az autóipar, és azon belül is leginkább a dízelmotor a felelős. A német Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal (Umweltbundesamt - UBA) adatai szerint összességében a legnagyobb környezetszennyezést (50%) az ipar okozza. Sokkoló tény, de a második helyre a lakosság (13%) került, s vele majdnem megegyező mértékben (12%) a mezőgazdaság tehet a környezetkárosításról - szemben az autók által okozott környezetszennyezés 6%-os arányával - állítja Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Mindehhez tegyük hozzá, hogy 1992 óta az autóipar tette a legtöbbet a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért!

De mégis, mi lesz veled dízelmotor?

- A hazai forgalom 40%-át még mindig dízelautók teszik ki - már a személygépkocsik esetében is, nem csak a teherautóknál, amelyeket szinte kizárólag dízelmotor hajt. A motorok népszerűsége korábban abban rejlett, hogy alacsonyabb fenntartási költséggel lehetett őket üzemeltetni. Mára ez megkérdőjeleződött, hiszen a különböző környezetvédelmi szabályozások főleg ezekre a típusokra koncentrálódtak. Mindeközben a legnagyobb mértékben éppen a dízelmotorok károsanyag-kibocsátása csökkent a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően:
- a dízelüzemű gépkocsiknál a szénmonoxid (CO) kibocsátás 82%-kal, a nitrogén oxid (NOx) kibocsátás 84%-kal csökkent,
- a szénhidrogének (HC) és a szénmonoxid (CO) széndioxiddá (CO2) történő átalakításához oxidációs katalizátort építettek be, a kipufogógázt pedig visszavezették a motorokba,
- a részecskeszűrők használatával a koromkibocsátás mértéke elenyészővé vált.

A dízel motorok NOx kibocsátásának csökkenése
- A dízel "hiszti" nagyon egyformán hat a márkákra, függetlenül attól, hogy éppen melyikről jelennek meg negatív hírek - állítja Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. kereskedelmi igazgatója. - Azt látjuk, hogy nagyon erősen, országos szinten is esik vissza a dízelek aránya. A vevők fejében már összekapcsolódik a "gyilkos" dízel a környezetszennyezéssel, pedig az Euro 6-os norma szerint ezek a motorok ugyanazt teljesítik, mint benzines társaik.

Ha folyamatos a fejlesztés és egymást érve születnek a sikeres eredmények, akkor miért fordítunk hátat mégis ilyen látványosan a dízelmotoroknak? - Valószínűleg azért fogékonyabbak a negatív hírekre az emberek, mert a több évvel ezelőtti Euro 4-es szabvány még nem követelte meg azokat a számokat, mint most a 6-os változat, így a dízelek a benzineseknél nagyobb mértékben károsíthatták anno a levegőt. Ma már azonban ez egyáltalán nincs így, mégis a többség menekül a dízelautóktól. Pedig ha csak a számokat nézzük, akkor is egyértelműen látszik, hogy például egy elektromos vagy hibrid autó által okozott szennyezés mértéke sem sokkal kisebb, mint a benzines vagy dízeles változatoké. Előbbi modelleknél ugyanis az akkumulátorgyártás és az áramtermelés során keletkező károsanyag nagyságrendileg 70-75 g CO2 kibocsátásnak felel meg, míg a modern benzin- vagy dízelmotorok már szintén 100 g alatt teljesítenek.

A Duna Autó Zrt. szakembereinek állítását az ADAC német autóklub tesztjei is alátámasztják. Laboratóriumi helyett már valós közlekedési körülmények között (RDE) mérték a károsanyag-kibocsátást - kis és nagy tengerszint feletti magasságokon, téli és nyári hőmérsékleti viszonyok között, terhelten és üresen, hegy- és lejtmenetben, valamint városi, országúti és autópálya-szakaszokon. A teszteredmények minden szempontból határértéken belül mozogtak, ami talán elég komoly érv lehet a dízelek mellett azok számára, akik eddig csak a vészjóslatokra hallgattak.