Dízel hiszti - már nálunk is?
Még mindig tart, sőt, tovább gyűrűzik a 2015-ben kirobbant dízelbotrány. Markó Zoltán, a Duna Autó Zrt. szakértője szerint az Euro 6-os dízelek ugyanolyan tiszták, mint benzines társaik.
Az egyik legnagyobb márkapalettával rendelkező hazai autóforgalmazó, a Duna Autó Zrt. szakértői szerint korai lenne még temetni az öngyulladóst!
- Tévhit, hogy a környezet terheléséért az autóipar, és azon belül is leginkább a dízelmotor a felelős. A német Szövetségi Környezetvédelmi Hivatal (Umweltbundesamt - UBA) adatai szerint összességében a legnagyobb környezetszennyezést (50%) az ipar okozza. Sokkoló tény, de a második helyre a lakosság (13%) került, s vele majdnem megegyező mértékben (12%) a mezőgazdaság tehet a környezetkárosításról - szemben az autók által okozott környezetszennyezés 6%-os arányával - állítja Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.
Mindehhez tegyük hozzá, hogy 1992 óta az autóipar tette a legtöbbet a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért!
De mégis, mi lesz veled dízelmotor?
- A hazai forgalom 40%-át még mindig dízelautók teszik ki - már a személygépkocsik esetében is, nem csak a teherautóknál, amelyeket szinte kizárólag dízelmotor hajt. A motorok népszerűsége korábban abban rejlett, hogy alacsonyabb fenntartási költséggel lehetett őket üzemeltetni. Mára ez megkérdőjeleződött, hiszen a különböző környezetvédelmi szabályozások főleg ezekre a típusokra koncentrálódtak. Mindeközben a legnagyobb mértékben éppen a dízelmotorok károsanyag-kibocsátása csökkent a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően:
- a dízelüzemű gépkocsiknál a szénmonoxid (CO) kibocsátás 82%-kal, a nitrogén oxid (NOx) kibocsátás 84%-kal csökkent,
- a szénhidrogének (HC) és a szénmonoxid (CO) széndioxiddá (CO2) történő átalakításához oxidációs katalizátort építettek be, a kipufogógázt pedig visszavezették a motorokba,
- a részecskeszűrők használatával a koromkibocsátás mértéke elenyészővé vált.
Ha folyamatos a fejlesztés és egymást érve születnek a sikeres eredmények, akkor miért fordítunk hátat mégis ilyen látványosan a dízelmotoroknak? - Valószínűleg azért fogékonyabbak a negatív hírekre az emberek, mert a több évvel ezelőtti Euro 4-es szabvány még nem követelte meg azokat a számokat, mint most a 6-os változat, így a dízelek a benzineseknél nagyobb mértékben károsíthatták anno a levegőt. Ma már azonban ez egyáltalán nincs így, mégis a többség menekül a dízelautóktól. Pedig ha csak a számokat nézzük, akkor is egyértelműen látszik, hogy például egy elektromos vagy hibrid autó által okozott szennyezés mértéke sem sokkal kisebb, mint a benzines vagy dízeles változatoké. Előbbi modelleknél ugyanis az akkumulátorgyártás és az áramtermelés során keletkező károsanyag nagyságrendileg 70-75 g CO2 kibocsátásnak felel meg, míg a modern benzin- vagy dízelmotorok már szintén 100 g alatt teljesítenek.
A Duna Autó Zrt. szakembereinek állítását az ADAC német autóklub tesztjei is alátámasztják. Laboratóriumi helyett már valós közlekedési körülmények között (RDE) mérték a károsanyag-kibocsátást - kis és nagy tengerszint feletti magasságokon, téli és nyári hőmérsékleti viszonyok között, terhelten és üresen, hegy- és lejtmenetben, valamint városi, országúti és autópálya-szakaszokon. A teszteredmények minden szempontból határértéken belül mozogtak, ami talán elég komoly érv lehet a dízelek mellett azok számára, akik eddig csak a vészjóslatokra hallgattak.
- Jaguar XF Saloon - két összkerékhajtású modell is hajszautóként debütált a 25. James Bond filmben
- Mit érdemes szem előtt tartani az autóhifi kiválasztásakor?
- Szempontok, amelyeket figyelembe kell venned téli gumiabroncs vásárlása előtt!
- Melyek a legjobb téli gumik 225/45R17 méretben?
- 2022 ©koda Fabia - lehet, hogy a Simple Clever funkciók sokasága vonzza leginkább a vásárlókat?
- Hogyan űzzük el a nyestet az autónktól?
- RANGE ROVER VELAR - még elegánsabb, még kényelmesebb, már SV Bespoke fényezéssel is!
- Két év után újra AMTS - jön Magyarország legnagyobb autós és tuning kiállítása és show-ja!
- A nyári gumiabroncsokról egyszerűen