Hertz és Ford - 100 éves a két cég közös sikertörténete

Egy alkalommal megkérdezték Henry Fordot, az autókirályt, hogy szerinte melyik a jó autó? - Az új autó - válaszolta. Ha ugyanezt megkérdezték volna 100 évvel ezelőtt Herz Sándortól, ő valószínűleg ezt válaszolta volna: - A bérautó!

A video lejátszásához Flash Player szükséges!
100 éves a Hertz

A Ford Magyarország szülinapi "sajtóbulit" rendezett a legrégebbi, globális autókölcsönző partnere, a 100 éves Hertz jubileuma alkalmából. - A világ számtalan olyan újítást köszönhet közvetett módon ennek a két amerikai óriásvállalatnak, amelyek meghatározóak voltak a múlt század gazdasági fellendülésében. Valójában azt is mondhatjuk, hogy a XX. században előbb vagy utóbb minden vállalkozás megállt volna, vagy létre sem jönnek, ha nem kezdődik el az autómobilok sorozatgyártása és az autókölcsönzés, a bérautó szolgáltatás – mondta köszöntőjében Oltyán Mihály, a Hertz Autókölcsönző cégvezetője. Külön érdekesség, hogy már 100 évvel ezelőtt is mindkét vállalatban magyar származású fiatalemberek játszották a kulcsszerepet!

A napjainkra a világ vezető autókölcsönzőjévé vált vállalatot száz éve, 1918-ban Chicago-ban alapította meg John D. Hertz (Herz Sándor), felvidéki magyar származású vállalkozó. A vállalkozás kezdetben taxizással foglalkozott, fő megkülönböztető jegyei, az egyenruhát viselő gépkocsivezetők, a naponta takarított és taxaméterekkel felszerelt sárga-fekete színűre festett autók hamarosan a tisztaság, minőség és a megbízhatóság jelképévé váltak. A jól szervezett Yellow Cab, a sárga Ford Crown Victoria taxi még ma is fogalom az Egyesült Államokban.

Ebben az időben Detroitban egy másik híres magyar származású emigráns szintén a XX. század történelmének megváltoztatásán dolgozott. 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokából kigördült az első Ford Model T, a világ első népautója. Az 1923-ban bevezetett szalagszerű szereléssel és gyártással évtizedek alatt több mint 15 millió Tin Lizzy, vagy ahogy anno becézték "Bádog Böske" készült. Az autót 1989-ben az Évszázad Autójának választották, mint a XX. század legjelentősebb technikai újítását. A Model T a 30-as évekre az USA-ban valódi népautóvá vált, összesen 15 millió db készült belőle. Az 1908 októberében bemutatott és 1927-ig gyártott Ford Model T maximális sebessége a négyhengeres, 15 kW-os Otto-motorral 65 km/h volt.

Fejlesztésében számos magyar mérnök vett részt, Galamb József mellett Farkas Jenő, Kaltenberger Gyula és Balogh Károly is. A Hertz flotta autóit a bérlők kényelme érdekében önindítóval szerelték, ezzel megszűnt a "főtengely-hosszabbító kurbli" használata.

Hertz 1923-ban betársult a chicagói Rent a Ford vállalkozásba, amely sofőr nélküli bérautó szolgáltatást működtetett, kezdetben 12 darab Ford Model T-vel. A cég 1923-ra az addigra már 600 gépkocsiból álló flottával évi egymillió dollár jövedelmet ért el.

A két híres magyarnak John D. Hertznek és Galamb Józsefnek a világ számtalan újdonságot köszönhet, mint például az először 1926-ban alkalmazott Hertz "National Credential Card"-ot, ami a hitelkártyák őse volt. Hertz-ék találták ki az automata ablaktörlőt, a közlekedési lámpával ellátott útkereszteződéseket és a forgalombiztonsági okból fehérre festett gumikat is.

1925-re létrejött a keleti parttól a nyugati partig terjedő autókölcsönző hálózat, a Hertz-nél bárhol le lehetett adni a bérelt gépkocsit. Megszokottá vált a Rent is Here, Leave it There - Béreld ki itt, add le ott rendszer.

1958-ban a Hertz-nek több mint 60 millió dollár költése volt az Egyesült Államokban, közel 18 ezer gépkocsit vásárolt. A Ford-on kívül a Cadillac, a Buick, az Oldsmobile és a Chevrolet márkák is megjelentek a flottában. Öt év múlva a bérautó kínálat már 85 ezer gépkocsit számlált. 1963-ban a Hertz ezer darab nagy teljesítményű izomautót, Mustang Shelby GT 350-est is vásárolt. Ez az 1000 autó alkotta a korabeli "Adrenalin Fleet"-et a Rent-A-Racer programban. Európában a Fiesta ST 200 lóerős változata képviselte a Ford Performance Special Edition kínálatot.

Hertz Sándor 1978-ban hazatért és a sárga-fekete matricás bérautók megjelentek Budapest utcáin. A magyar Hertz-et jellemzően egy szocialista, állami nagyvállalat, a Fővárosi Autótaxi Vállalat képviselte, a korszak lehetőségei szerint hatalmas Zsiguli flottával.

1987-ben Park Ridge-ben, New Jersey államban megnyílt a Hertz társaság új világ-központja és a Ford Motor Company Hertz tulajdonrészt vásárolt. Megalakult a Park Ridge Corporation, melynek tulajdonosai a Hertz és a Ford felső vezetésének tagjai voltak. 1994-ben a Ford Motor Company a Hertz 100 százalékos tulajdonosa lett. A leányvállalat ekkor a világ legnagyobb autókölcsönzője volt, 143 országban, 6500 helyszínen működött. Ezt követően 3 éven át rekord profitot realizálva őrizte meg piacvezető helyét. 1997-től kezdődően a Ford fokozatosan értékesítette Hertz részvényeit, majd 2005-ben a cég végleges eladása mellett döntött. A Hertz ebben az évben is nyereséges volt, bár a Ford pénzügyi eredményeihez képest elenyésző profitot hozott, az első negyedévben a Ford 579 millió dolláros nyereségéből 33 millió volt az autókölcsönző üzletág profitja. Ugyanekkor a Hertz piaci értéke kb. 2,5 milliárd dollár és erre az összegre a Fordnak nagy szüksége volt.

Napjainkra elmondható, hogy a Hertz közel tízezer irodájával a világ 160 országában csaknem egymillió, a környezetet egyre kevésbé terhelő gépkocsiból álló, korszerű flottájával valóban a legnagyobb, legpatinásabb és egyben a leginnovatívabb autókölcsönző cég. A 100. születésnapját idén ünneplő Hertz erősebb és fejlődőképesebb, mint valaha.

A magyarországi Hertz szintén 2018-ban ünnepelte negyvenedik születésnapját, napjainkra ezres gépkocsiparkjával évente több mint 30 ezer elégedett ügyfelet szolgál ki. Magyarországon 1995 óta 1348 darab Fordot vásárolt.



Forrás: Györke Orsolya
Ford Magyarország
PR és Közkapcsolatok igazgató
Sajtókapcsolatok, sajtószóvivő