2019 Mazda CX-5 - jót még jobban! Ebben áll a nagy titok!

Itt a harmadik generáció, amelynél a Mazda mérnökei még magasabb szintre emelték a Jinba Ittai "az autó (a ló) és a vezető (a lovas) egysége" formai és műszaki filozófiát.

2019 Mazda CX-5
A 2012-ben bevezetett, eredeti CX-5 a Mazda modellek közül elsőként kapta meg egyszerre a KODO Soul of Motion (a Mozgás Lelke) formai filozófiát és a Skyactiv technológiát. A 2017-es, második generációs CX-5 megalkotásakor a Mazda mérnökei már olyan szabadidőautót állítottak a négy kerékre, amely még magasabb szintre emelte a Jinba Ittai "autó és vezető egysége" (a ló és a lovas egysége) formai és műszaki elméletét. Ez az elv valósul meg a SKYACTIVE dinamikus technológia alkalmazásával, amely lehetővé teszi a motor, a váltó, az alváz és a karosszéria integrált vezérlését. Ennek köszönhető, hogy a vezető mindig egynek érezheti magát az autójával. A SKYACTIVE járműdinamikai technológiák sorában elsőként bevezetett G-Vectoring Control (GVC) funkció pedig még kényelmesebbé, kifinomultabbá és kezesebbé tette az autót. Ezen jellemzőinek köszönhetően a CX-5 SUV a Mazda Motor Corporation innovatív szabadidőautója lett és világszerte számos értékes elismerésben részesült. Döntősként szerepelt a 2018-as Világ Év Autója (World Car of the Year, WCOTY) versenyben, és jelenleg Soul Red Crystal színben a Mazda legkeresettebb modellje Európában.

Mazda Human-Centric Development SKYACTIV-VEHICLE ARCHITECTURE
E lelkes felvezetés után nézzük, milyen is az emberközeli CX-5 a valóságban.

A 89th Geneva International Motor Show-n bemutatott 4,55 m hosszú, 1,84 m széles, 1,68 m magas 2019-es Mazda CX-5 háromféle Euro 6d-TEMP besorolású motorral rendelhető: SKYACTIV-D 2.2 (üzemanyag-fogyasztás: 5,0-8,7 l/100 km; CO2-kibocsátás: 131-225 g/km) dízellel, SKYACTIV-G 2.0 (üzemanyag-fogyasztás: 6,5-10,0 l/100 km; CO2-kibocsátás: 148-226 g/km), valamint SKYACTIV-G 2.5 (üzemanyag-fogyasztás: 6,8-10,4 l/100 km; CO2-kibocsátás: 153-252 g/km) közvetlen befecskendezésű benzinmotorral. Az Európán végigsöprő dízel-hiszti ellenére a dízelmotoros CX-5 még mindig a legkapósabb, a jól hangolt váltóval a SKYACTIV dízellel szerelt tesztautó sem okozott csalódást. Az autó fogyasztása ugyan túllépte a gyári alsó értéket, viszont ügyes pedálkezeléssel alig lépte túl a 8,7 l/100 km-es felső értéket.

A kivételes vezetési élményt a kategória talán legszebb formaterve tovább fokozza. Nem túlzás azt mondani, hogy a SUV dizájnja inkább művészi, mintsem ipari. A frontgrill hatalmas, ívelt hűtőmaszkja, valamint az egészen keskeny LED fényszórók igazán sportos hatást keltenek. A motorháztető meghosszabításaként kialakított keskeny zónáért majd akkor leszünk hálásak, ha egy kisebb koccanás után nem kell motorháztetőt cserélni. Hátul jóval kisebb lett a lámpák mérete, de a fényerejük a LED-es technológiának köszönhetően még nőtt is.

Ha beülünk az autóba, mindenhol kellemes tapintású, már-már prémium kategóriás anyagokkal és minőséggel találkozunk. A valódi Nappa bőrkárpitozás, valamint a valódi fa dekorpanelek valóban hangulatossá teszik a REVOLUTION TOP felszereltségnél az utasteret. A műszerfalon végigfutó "varrás" csak tovább növeli a belső tér színvonalát. A frissített kormány tapintása kellemes, éppen illik a kézbe, a gombok könnyen elérhetők rajta vezetés közben. A középkonzol gombjai, kapcsolói is kézre esnek, a kezelőszervek kidolgozása prémium érzetet kelt. A HMI kezelőfelület jobb minőségű lett, a TFT LCD kijelző 7 colos, a konnektivítási szolgáltatásokat az Apple CarPlay® és Android Auto™ kompatibilitás támogatja, így az utasok a Mazda MZD Connect rendszeren keresztül kezelhetik iPhone-juk vagy Android készülékük alkalmazásait. Az utaskényeztetés csúcsa, hogy első ülések bőrkárpitja szellőzik! Az ülőlap és a háttámla bőrkárpitozása perforált, a parányi lyukakon keresztül egy szivattyú elszívja az utas és a bőr között rekedt meleg levegőt. A lábtér hátul megfelelő, a hátsó ülések is fűthetők, az üléstámlák kétféle helyzetben pozícionálhatók. A csomagtartó 506 literes, ami a 40-20-40 arányban dönthető KARAKURI (a szó jelentése "trükk" vagy "ügyes szerkezet") ülésrendszerrel akár 1620 literre növelhető. A csomagtér ajtaja elektromosan nyitható és csukható.

Mazda CX-5 - 4:2:4 KARAKURI
Az utastér méltatásakor mindenképpen ki kell emelni a hangszigetelést. Vezetés közben ugyanis alig hallani külső zajt, motorzaj sem hallható, köszönhetően annak, hogy belül a motorháztetőn olyan rezonancia-nyílások vannak, amelyek kioltják a motor hangját. A fővárosi utak keltette dübörgés azért még ezen a csodán is kifogott!

A belsőt érintő módosításokkal párhuzamosan a 2019-es Mazda CX-5 módosított első és hátsó lengéscsillapítókat és kanyarstabilizátorokat, optimalizált karakterisztikájú elektromos szervokormányt, valamint G-Vectoring Control Plus (GVC Plus) rendszert kapott. Az i-ACTIVSENSE biztonsági technológia által kínált paletta az adaptív tempomattól az aktív sávtartó automatikán át az ebben a kategóriában megszokott szinte valamennyi opciót tartalmazza.

A felszereltség-lista Emotion, Challenge, Takumi, Revolution, Revolution Top és Takumi Plus kínálata bőséges, elsőkerék- illetve AWD összkerékhajtás közül is lehet választani. A választék első ránézésre talán el is kápráztat, de szerencsére az árlista visszahoz a Földre. A belépő szintű, benzines, elsőkerék-hajtású Emotion és a dízel zászlóshajó Takumi Plus AWD ára között bizony valamivel több, mint ötmillió forint különbség feszül és akkor az extra kiegészítőkről még nem is szóltunk...