Nissan Murano - a tér élménye, a design diadala
4x4 online
2006. december 20.
2005-ben Milanóban az építészekbõl, mûvészekbõl és formatervezõkbõl álló zsûri a SUV
kategóriában a Nissan Murano-nak ítélte a megtisztelõ - a Világ Legszebb Autója-díjat.
Ugyanebben a kategóriában a Pathfinder második lett.
Kipróbáltuk a Legszebbet.
Meglepõ forma - a design diadala
Shiro Nakamura fõdesigner, egyben a Nissan kreatív alelnöke, remek munkát végzett. A külsõ és tegyük
hozzá, a belsõ különösen - a design diadala, bár egyesek szerint az autó az amerikai designstúdió
"féktelen tombolásának" végterméke.
A design kapcsán néhány szót ejteni a Nissan globális formatervezõi tevékenységérõl.
2006 december elején avatták fel Japánban azt az új design komplexumot, amely 42.000 nm-en
központi agyként szolgál. Az új központtal a cég Japánban (Atsugi,
Harajuku) és az Egyesült Államokban (San Diego és Detroit) egyaránt már két,
Nagy-Britanniában (London) és Taiwanon (Miao Li Hsien) egy-egy design stúdiót mûködtet.
A stúdióban minden projekt önálló elhelyezést kap. A designerek közös térben dolgoznak
a modellezõkkel, terméktervezõkkel, mérnökökkel és az egyéb személyzettel. A központban találhatók
olyan specifikus helyek is, mint például az "információs galéria", ahol a legújabb
autódesign trendeket mutatják be.
De vissza a Murano-hoz.
Amikor 2003-ban bemutatkozott, egyben új kategóriát is teremtett. Úgynevezett crossover,
ez azt jelenti, hogy magában ötvözi a személyautók, a sportkocsik és a 4x4-es szabadidõautók legjobb
tulajdonságait.
Kívül
Optikailag minden rendben van. Bár az elsõ lámpák a xenon fényszórókkal a Nissan 350Z-n, a hátsók a Micra-n már villogtak,
sikerült õket a Murano idomaival is tökéletes összhangba hozni.
Az íves hûtõrács az, ami az igazi áttörést és a sikert hozta, nem véletlenül került a
Note orrára is ez a stílus. A design vezérmotívuma egyébként a körív. Íves domborítás köti
össze a fényszórókat a motorháztetõn és raffinált módon a belsõ tér jobb és bal oldalát is - a
szokatlan mûszerfalon, az elsõ szélvédõ alatt átívelõ gerinccel.
A másik sikerelem az autó hátulja, a "C" oszlop kialakítása. (Nem csoda, hogy a
KIA cee'd tervezõinek is megtetszett...)
A hátsó ablakok gyárilag sötétített üvegbõl vannak, ettõl elegáns a Murano oldalról is.
Nagy, látványos könnyûfém-tárcsás kerekei az autó négy "sarkába" kerültek.
Belül - a tér élménye
Amikor beülünk, ez az elsõ, ami megragad. Olyan, mint a klasszikus nõi cipõ: kívül
35-ös, belül 42-es.
Nyitott napfénytetõvel tényleg egészen meglepõen tágas az utastér. (A motoros tolótetõ természetesen billenthetõ, és egy
manuálisan behúzható ellenzõvel a napot is kizárhatjuk.) Körbepillantva
megérint a tér élménye.
A térhatást fokozza, hogy az elsõ szélvédõ alatt hatalmas "tálca" van, vélhetõen
apróbb tárgyaknak, mert egy notebook például hamar "leszállhat" kanyarodáskor.
Az utasok biztonságát az elsõ üléseken a légzsákokon kívül aktív fejtámlák is védik. (Ütközéskor a test
elõször elõre csapódik, majd hátra. Ekkor nyomást fejt ki a háttámlára, az ebben levõ
érzékelõ ekkor elõre tolja a feltámlát.)
A jelentõs tengelytávnak köszönhetõen az elsõ és a hátsó ülések közt is sok a hely.
A kerek mûszerek hármas csoportját fixen a hatalmas mûszerfalra tûzték, alumínium
keretek ölelik körül a sebességmérõt, a fordulatszámmérõt, a vízhõfok valamint az
üzemanyagtank mutatóját. Ellentétben a 350Z-vel, a mûszerek nem mozognak együtt a kormánnyal.
Az audio-rendszer BOSE gyártmányú, ennek része a hatlemezes CD-játszó mellett a kazettás magnó(!) is. A rádió
állomásváltója és a hangerõ a kormányról vezérelhetõ. A hangerõ függ a motor fordulatszámától is,
automatikusan erõsödik vagy halkul.
Nyugodt erõ
A Murano motorterében a 350Z sportkocsi 3.5 literes V6-osa ketyeg (ld. crossover!).
A 234 lóerõs motor nyomatéka 318 Nm, ez kapcsolódik a kategóriában egyedülálló
erõátviteli rendszerhez. Az autóban éppen ez, az Xtronic folyamatosan változó
áttételû (CVT) váltó az érdekes, amely a motor fordulatszámát mindig az
optimális értéken tartja. Ez a meglepetés forrása, amikor elindulunk az autóval. Mintha
már-már egy villanyautóban (majdnem elírtam: dodgemben) ülnénk, olyan egyenletesen,
zökkenõmentesen vált. Félautomata üzemben 6 sebességfokozatból választhatunk. A Murano
végsebessége 200 km/h.
Teljesítményben és nyomatékban tehát nincs hiány, közúton bármelyik személyautót lenyomja.
A futómûve hibátlan, feszesen tartja az autót kanyargós úton is. Ebben nem kis része
van a kapcsolható elektronikus stabilitási programnak, az ESP-nek.