Fotók

SsangYong Kyron SsangYong Kyron

SsangYong Kyron

SsangYong Kyron

SsangYong Kyron

SsangYong Kyron

SsangYong Kyron

SsangYong Kyron

SsangYong Kyron 2.0 Xdi - kiskirály


Góg László
Fotó: Földi D. Attila
2006. július 21.

Az általunk királynak titulált Rexton után kicsit tartottam a Kyrontól. A megközelítõleg azonos méretû kocsi hogyan fog menni a hétszáz köbcentivel kisebb motorral? Aztán a koreaiak (vagy inkább a németek?) megnyugtattak.

Ugyanis a közel 25 százalékkal kisebb hengerûrtartalom ellenére a teljesítménye csak 25 lóerõvel, azaz alig 15 százalékkal (140 LE) csökkent, a nyomatéka (310 Nm) pedig még 10 százalékkal sem.

A változó geometriájú turbóval szerelt, közvetlen befecskendezéses, közös nyomócsöves Mercedes-alapú motorhoz szintén a Mercitõl származó ötfokozatú T-Tronic sebességváltó tartozik.
Nem rossz együttes, húz is (gyorsulás: 16,2 sec), megy is rendesen (végsebesség: 166 km/h), takarékos (vegyes fogyasztás: 8,4 l), csak terepen a motorfék szinte hatástalan. Felezõvel is. Az összkerékhajtás és a felezõ is elektronikusan kapcsolható, egy gomb elforgatásával menet közben is.

A kerek, forgatható (vagy legalábbis annak tûnõ) gombok és kapcsolók egyébként is jellemzõek a Rextonhoz képest sokkal fiatalosabb, dizájnosabb mûszerfalra. Valahogy így kell a 21. században kinéznie egy szabadidõautó kezelõpultjának. A digitális órát leszámítva. Hogy miért nem lehetett akkora kijelzõt betenni, hogy egymás mellett is elférjenek az órák és a percek? A két elsõ ülés között pedig észbontó a dupla pohártartó! Az ülések amúgy kényelmesek, jól tartanak, s komfortjukkal valamelyest kompenzálják a futómû túlzott feszességét.

Engem nem zavart, de aki csak városi, illetve közúti használatra kárhoztatja e többre is érdemes jármûvet, az nem fogja élvezni a terepjárós felfüggesztést, amely elöl kettõs lengõkarokból áll spirálrugóval, hátul pedig merevtengely öt karral megvezetve, szintén csavarrugóval. A célirányos és közvetlen kormányzás sportos autózást tesz lehetõvé, amit az erõforrás a legmesszebbmenõkig támogat, de a rövid tengelytáv és a kemény csillapítás miatt a személyautóhoz szokott vezetõk eleinte billegõsnek és pattogósnak érezhetik a Kyront, de higgyék el, ennek ilyennek kell lennie. Különben nem küzdené le oly könnyed lazasággal a legtöbb normális terepakadályt, legyen az másznivaló, oldaldõlés vagy gödörlépegetés.

Szándékosan a végére hagytam a sokak szerint a legtöbb kétséget ébresztô tényezõt, a külsõt. Kívülrõl olyan, amilyen. Van, akinek tetszik, s van, akinek nem. Ezzel nem lehet mit csinálni, nem vagyunk egyformák. Mindenki döntse el saját ízlése szerint. A fentebb említetteken kívül még néhány konkrét adat a racionális döntéshez: 7 és 9 millió forint közötti összegért juthatunk egy Mercedes-technikán alapuló modern, takarékos szabadidõautóhoz, amihez 100 000 km vagy 3 év garancia jár és ez idõ alatt ingyenes asszisztansz-szolgáltatás is.


A márkával kapcsolatos cikkek:

SsangYong Actyon - Action & Young
SsangYong - új cégvezetõje van a magyarországi importõrnek