C H A T B O X

Csrlk


Forrs: 4x4 magazin

A csrlk fajti

A legalapvetbb osztlyozs szerint hrom csoportra oszthatjuk a csrlket: mechanikus, hidraulikus vagy elektromos hajtsak lehetnek. (1. bra) Terepjrkon ez utbbi annyira elterjedt, hogy a tbbi mr csaknem ritkasgnak szmt. Ennek egyik magyarzata valsznleg az elektromos csrlk beptsnek egyszersgben rejlik: a megfelel rgzts s a kbelek bektse utn a csrl gyakorlatilag munkra ksz. Nehz trgyak huzamosabb ideig val csrlzsre azonban ltalban nem alkalmasak, ugyanis jelents a htermelsk s az energiaignyk, amellyel megterhelhetik az akkumultort.

A mechanikus csrlket a vltbl egy kardnon keresztl hajtjk meg. A kardn felszerelsekor gyeljnk arra, hogy kellkppen vdve legyen, nehogy terepen megsrljn, mert zemkptelenn vlhat, ha pldul meggrbl. Elnyk az elektromos csrlkkel szemben, hogy mg azoknak kt fokozatuk van (egy elre, egy htra) addig a mechanikus csrlnek annyi, ahny sebessges az autnk.

A hidraulikus csrl a legritkbban hasznlt tpus, de taln a legjobb s legknnyebben kezelhet. Ezek a csrlk az traml olaj mennyisgnek vltoztatsval, egy olajnyomsszablyoz karral fokozatmentesen szablyozhatk. Hatalmas elnyk az elz kettvel szemben, hogy nagyon finoman, mindenfle erltets s rnts nlkl mkdnek, radsul hatalmas erkifejtsre kpesek. Mkdtetskhz egy olyan olajszivatty kell, amely kpes ellltani a csrl hajtshoz szksges 120-180 bar nyomst akr 50-100 liter/perc olajszllts mellett.

Mind a mechanikus, mind a hidraulikus csrlnek van olyan fajtja is, amelyen a ktldob nem vzszintes, hanem fggleges tengely. A leginkbb egy crnaorshoz hasonlt dobon nem trolnak llandan ktelet. Hasznlatkor ltalban 20 mm vastag ktelet tekernek r ktszer-hromszor, forgskor ez megfeszl s ilyen mdon fejti ki hzhatst. Folyamatos nehz csrlzsre rendkvl alkalmas. (2. bra)

Megemlthetjk mg a kzicsrlket is. (3. bra) Ezeknek nagy elnye, hogy az elakadt jrm brmely rszre knnyen csatlakoztathatjuk s gy brmely irnyban menthetjk vele. Az elnyeihez tartozik mg, hogy knny, kis helyet foglal s nem kell attl tartanunk, hogy egyik reggel arra eszmlnk, hogy az jszaka folyamn valaki lecsavarozta. Htrnya viszont, hogy emberi ert kell alkalmazni a mkdtetshez, meg az, hogy rvid ktlzet fr r, ebbl kifolylag hosszabb csrlzsi szakaszon csak tbbszrre tudunk vele keresztljutni.

A csrlk rgztse

Fontos, hogy a rgzts minden szempontbl megfelel legyen, ami azt jelenti, hogy el kell viselnie akkora terhelst, amekkora a csrlnk legnagyobb vonereje. Mivel ez ltalban megkzelti, de "izmosabb" csrl esetben tl is lpi a kocsi sajt slyt (vagy akr annak ktszerest is), olyan pontra rgztsk a csrlt, aminl fogva nyugodt szvvel a levegbe emelhetjk az autt. A klasszikus alvzas felpts terepjrk tulajdonosai elnyben vannak, hiszen az alvz els nylvnya, ami legtbbszr kir kzvetlenl a lkhrt mg, megfelel rgztsi pont lehet. ltalban a lkhrt is erre van felszerelve, gy ha az elg ers - legalbb 3-4 mm vastag, j minsg acllemez - s a vznylvnyhoz val rgztse is elbrja a csrlzs okozta terhelst, akkor akr a lkhrtra is csavarozhatjuk a csrlnket.

nhord karosszris terepjrk esetben nem ilyen egyszer a helyzet, jobb megvizsglni, hogy a lemezszerkezet lkhrt mgtti rsze - mivel legtbbszr ide kerl a csrl - kpes-e akkora terhelst krosods nlkl elviselni, amekkora a csrlzs kzben fellp. Elfordulhat, hogy clszerbb elre megersteni a beptsi hely krnykt, nehogy "derkig a srban" kelljen rjnni, hogy a csrlnk ersebb, mint az aut eleje.

Mechanikus csrl esetben kicsit mg bonyoltja a helyzetet, hogy a hajts csatlakoz helye elre meghatrozott, s a kardntengelyt - ltalban ezzel hajtjk a mechanikus csrlket - el kell tudni vezetni a vlt illetve az osztm fel, radsul megfelel vdelmet kell biztostani a durva behatsok ellen. Ez a viszonylagos bonyolultsg okozza, hogy nagyon kevss elterjedtek ezek csrlk, ugyanakkor jelents elnyk az elektromos csrlkkel szemben, hogy folyamatosan lehet velk dolgozni, nem kell a tlmelegeds elkerlsre szneteket tartani. Tovbb, mivel a mechanikus csrl kardntengelye a sebessgvlt utn gazik le a kocsi f hajtslncrl, a csrl meghajtsa is tbb fokozat lesz.

1 2 tovbb »