C H A T B O X

A gumiabroncsok szerkezete


Forrás: 4x4 magazin

Gyorsítás, lassítás és kormányzás esetén is a gumiabroncs az az utolsó láncszem, amely tapadásával meghatározza, hogy mekkora az a legnagyobb hosszú, illetve oldalirányú erõ, amivel az autó sebességének nagyságát vagy irányát megváltoztathatjuk. Hiába a bikaerõs motor, a nagy teljesítményû fékek vagy a kitûnõ futómû, ha a nem megfelelõ gumi nem tudja az erõket a talajra átvinni.
Különösen fontos szerepe van a guminak terepezésnél: a változatos útfelületeken a gumival szemben támasztott követelmények is nagyon sokfélék. A különbözo talajfajtákra speciálisan kialakított mintázatú gumiabroncsokat kínálnak a gyártók, kezdve a fõleg aszfaltútra szánt, de terepjárókhoz tervezett abroncsoktól a köves, füves vagy murvás terepre valókon keresztül a mély sárra, vagy egészen laza, sivatagi homokra "kihegyezett" gumikig. (1. ábra)
Általában minél lazább talajon kell helyt állnia egy guminak, annál nyitottabb és mélyebb a mintázata a kapaszkodóképesség és az öntisztulás érdekében.
A téli gumik sûrûn recézett, de viszonylag durva blokkokból álló mintája a havas, jeges úton igyekszik kielégítõ tapadást biztosítani, speciális anyaguk gondoskodik arról, hogy a hideg útfelületeken is jó legyen a kapcsolat a talaj és a kerék között. Melegben, illetve nagy sebességnél azonban könnyen a hidegre beállított üzemi hõmérséklet fölé melegedhetnek, ami gyorsabb kopást, vagyis rövidebb élettartamot eredményez.
A gumiabroncsba fújt levegõ nyomása nagy hatással van mind az élettartamra, mind a viselkedésre. (2. ábra) Akár kisebb, akár nagyobb a nyomás, mint az elõírt optimális érték, a gumi élettartama le fog csökkenni. Ennek oka egyrészt az, hogy a torzult keresztmetszetû abroncs kisebb felületen érintkezik a talajjal, így ott nagyobb lesz a felületi nyomás, másrészt a talajjal kapcsolatban álló felület alakja is kedvezõtlenül hat az élettartamra. Ehhez járul még - jelentõs mértékben - a megnövekedett gördülés közbeni deformációból következõ hõmérsékletemelkedés is, lecsökkent guminyomás esetén.
Ha ehhez még hozzá vesszük azt is, hogy a túl kis nyomású guminak a gördülési ellenállása megnõ, és ez észrevehetõ fogyasztásnövekedést eredményez, akkor világosan látszik, hogy többszörösen nem éri meg "lapos" gumival járni.
Terepezés közben azonban sokszor szükség van a guminyomás szándékos csökkentésére, hogy az így jobban szétterülõ abroncs nagyobb felületen "kapaszkodhasson" a laza talajba, növelve ezáltal az átviheto erõt. Ez azonban csak laza talajra vonatkozik, kötött talajú, vagy szilárd burkolatú úton a nyomás csökkentése a gumiabroncs keresztmetszetének az ábra szerinti eltorzulását okozza, ami a fent említett módon az élettartam rövidülését okozza.

Ferdén vagy merõlegesen?

A gumiabroncsok belsõ szerkezetüket tekintve két nagy csoportra oszthatók: diagonál és radiál felépítésû abroncsok. (3. ábra)
A diagonál abroncsok alapja egymást 30-38 fokos szögben metszõ, kordszálakból összetevõdõ rétegekbõl áll, ezeket hívják karkasznak. Minél nagyobb sebességre tervezik a diagonál gumit, annál hegyesebb szögben metszik egymást ezek a szálak, sportcélú gumiabroncsoknál 25 fokig is lecsökkenhet ez a szög. A mintázott gumiból álló futófelület és a teherhordó vázat alkotó karkasz között található még egy párnaréteg, az oldalfalakon azonban ez hiányzik. Oldalt a teherhordó vázat alkotó kordrétegeket csak a gumi borítás fedi, amelyen esetenként körkörös bordákat alakítanak ki, hogy ezzel is védjék az oldalfalat a mechanikai sérülésektõl.
A keréktárcsához (felni) kapcsolódó perem magját gumiba ágyazott huzalgyûrûk képezik. A radiál abroncsok alaprétege a kerék forgási irányára merõleges szálirányú (85-90 fokos csúcsszögû) szálakból álló kordszövetbõl készül. Erre a minimum két, de általában inkább négy vagy több rétegbõl álló teherhordó vázra kerül fel a gumi alakját biztosító öv. Ennek anyaga változó: legtöbbször két, acél szálakból felépülõ réteg, vagy négy, esetleg több réteg mûselyem szövetbol vagy ezek keverékébõl készül, de vannak például üvegszálas erõsítéssel készült abroncsok is. Ezen övrétegek nélkül a levegõvel felfújt gumi keresztmetszete teljesen kör alakú lenne, alkalmazásukkal viszont egészen lapos profilú abroncsok is elõállíthatók. (4. ábra)

1 2 tovább »