C H A T B O X

A gumiabroncsok szerkezete


Forrs: 4x4 magazin

Gyorsts, lassts s kormnyzs esetn is a gumiabroncs az az utols lncszem, amely tapadsval meghatrozza, hogy mekkora az a legnagyobb hossz, illetve oldalirny er, amivel az aut sebessgnek nagysgt vagy irnyt megvltoztathatjuk. Hiba a bikaers motor, a nagy teljestmny fkek vagy a kitn futm, ha a nem megfelel gumi nem tudja az erket a talajra tvinni.
Klnsen fontos szerepe van a guminak terepezsnl: a vltozatos tfelleteken a gumival szemben tmasztott kvetelmnyek is nagyon sokflk. A klnbzo talajfajtkra specilisan kialaktott mintzat gumiabroncsokat knlnak a gyrtk, kezdve a fleg aszfalttra sznt, de terepjrkhoz tervezett abroncsoktl a kves, fves vagy murvs terepre valkon keresztl a mly srra, vagy egszen laza, sivatagi homokra "kihegyezett" gumikig. (1. bra)
ltalban minl lazbb talajon kell helyt llnia egy guminak, annl nyitottabb s mlyebb a mintzata a kapaszkodkpessg s az ntisztuls rdekben.
A tli gumik srn reczett, de viszonylag durva blokkokbl ll mintja a havas, jeges ton igyekszik kielgt tapadst biztostani, specilis anyaguk gondoskodik arrl, hogy a hideg tfelleteken is j legyen a kapcsolat a talaj s a kerk kztt. Melegben, illetve nagy sebessgnl azonban knnyen a hidegre belltott zemi hmrsklet fl melegedhetnek, ami gyorsabb kopst, vagyis rvidebb lettartamot eredmnyez.
A gumiabroncsba fjt leveg nyomsa nagy hatssal van mind az lettartamra, mind a viselkedsre. (2. bra) Akr kisebb, akr nagyobb a nyoms, mint az elrt optimlis rtk, a gumi lettartama le fog cskkenni. Ennek oka egyrszt az, hogy a torzult keresztmetszet abroncs kisebb felleten rintkezik a talajjal, gy ott nagyobb lesz a felleti nyoms, msrszt a talajjal kapcsolatban ll fellet alakja is kedveztlenl hat az lettartamra. Ehhez jrul mg - jelents mrtkben - a megnvekedett grdls kzbeni deformcibl kvetkez hmrskletemelkeds is, lecskkent guminyoms esetn.
Ha ehhez mg hozz vesszk azt is, hogy a tl kis nyoms guminak a grdlsi ellenllsa megn, s ez szrevehet fogyasztsnvekedst eredmnyez, akkor vilgosan ltszik, hogy tbbszrsen nem ri meg "lapos" gumival jrni.
Terepezs kzben azonban sokszor szksg van a guminyoms szndkos cskkentsre, hogy az gy jobban sztterl abroncs nagyobb felleten "kapaszkodhasson" a laza talajba, nvelve ezltal az tviheto ert. Ez azonban csak laza talajra vonatkozik, kttt talaj, vagy szilrd burkolat ton a nyoms cskkentse a gumiabroncs keresztmetszetnek az bra szerinti eltorzulst okozza, ami a fent emltett mdon az lettartam rvidlst okozza.

Ferdn vagy merlegesen?

A gumiabroncsok bels szerkezetket tekintve kt nagy csoportra oszthatk: diagonl s radil felpts abroncsok. (3. bra)
A diagonl abroncsok alapja egymst 30-38 fokos szgben metsz, kordszlakbl sszetevd rtegekbl ll, ezeket hvjk karkasznak. Minl nagyobb sebessgre tervezik a diagonl gumit, annl hegyesebb szgben metszik egymst ezek a szlak, sportcl gumiabroncsoknl 25 fokig is lecskkenhet ez a szg. A mintzott gumibl ll futfellet s a teherhord vzat alkot karkasz kztt tallhat mg egy prnarteg, az oldalfalakon azonban ez hinyzik. Oldalt a teherhord vzat alkot kordrtegeket csak a gumi borts fedi, amelyen esetenknt krkrs bordkat alaktanak ki, hogy ezzel is vdjk az oldalfalat a mechanikai srlsektl.
A kerktrcshoz (felni) kapcsold perem magjt gumiba gyazott huzalgyrk kpezik. A radil abroncsok alaprtege a kerk forgsi irnyra merleges szlirny (85-90 fokos cscsszg) szlakbl ll kordszvetbl kszl. Erre a minimum kt, de ltalban inkbb ngy vagy tbb rtegbl ll teherhord vzra kerl fel a gumi alakjt biztost v. Ennek anyaga vltoz: legtbbszr kt, acl szlakbl felpl rteg, vagy ngy, esetleg tbb rteg mselyem szvetbol vagy ezek keverkbl kszl, de vannak pldul vegszlas erstssel kszlt abroncsok is. Ezen vrtegek nlkl a levegvel felfjt gumi keresztmetszete teljesen kr alak lenne, alkalmazsukkal viszont egszen lapos profil abroncsok is elllthatk. (4. bra)

1 2 tovbb »