Toyota GR Supra - Road Arrows avagy légi akrobatika a betonon

A brit királyi légirerő különleges százada, az 1964-ben alapított Red Arrows (Vörös Nyilak) légi parádéi eddig a világ közel hatvan országában nyűgözték le a közönséget.

A tökéletesen koreografált légi manőverek világ egyik legismerebb autós kaszkadőr csapatát alapító, harminc éves tapasztalattal bíró pilóta-fenomén, Paul Smith stunt-coordinator fantáziáját is megragadták. A Red Arrows legismertebb, légtérben bemutatott formációit egy repülőtér betonján próbálta meg két dinemzióban reprodukálni. A manővereket a Toyota ötödik generációs coupe-javal, a GR Supra-val hajtották végre kilencen, ahányan a Vörös Nyilak is repülnek. A csapatot igen találóan Road Arrows-nak nevezték el.

Toyota GR Supra - Road Arrows
A kiszemelt manővereket, a tornádót (Tornado), a tükröt (Mirror), az ellentétes orsót (Opposition Barrel), valamint a nyíllal átlőtt szívet (Heart and Spear) először a Paul kisfiától kölcsönvett kisautókkal, egy konyhaasztalon vázolták fel. Ezt követően a kaszkadőrök gyalogosan, autók nélkül, végül autóval, de fele sebességgel haladva gyakorolták be a mozgássorozatot. A mutatványok során már nem csupán centiméter pontossággal kellett manőverezniük, de olykor vakon is.

A Red Arrows mutatványainak egyik fénypontja ugyanis, amikor a repülőgépek maguk után hosszú füstcsíkot húzva ábrákat rajzolnak az égre. Ezt a betonon a GR Supra-kra erősített katonai füstfejlesztő gránátokkal valósították meg, amelyeket pirotechnikai eszközzel, távirányítással indítottak be és innen kezdve a pilóták valóban csak saját és társaik pontosságában bízhattak, ugyanis a mutatvány ezen szakaszában nem sokat láttak a többiekből.

A Red Arrows pilótái tökéletesen egyforma gépekkel repülnek, Paul Smith kaszkadőrei viszont a Toyota GR Supra mindkét változatának találtak szerepet az előadásban. A teljesen szériakivitelű (kivéve a füstgránátokat) Supra-k 2.0 literes, soros négyhengeres és 3.0 literes, soros hathengeres motorral vágtak neki a bemutatónak.

Toyota GR Supra Road Arrows precision driving display
A forgatás két napja alatt egyetlen karcolás sem esett az autókon, ami legalább annyira dicséri a pilóták profizmusát, mint a kupé tökéletes kezelhetőségét és kiegyensúlyozottságát. A pirotechnikai elemek sem okoztak kárt az autókban, a szakértők összesen 180 gránátot szereltek fel, élesítettek be és aktiváltak anélkül, hogy bármelyik kigyulladt vagy felrobbant volna.

Toyota GR Supra - Road Arrows: Behind The Scenes