Trabanttal szállni élvezet! - végszerelés a Trabi-gyárban

1 beszólás

Ezt tényleg maga csinálta? Hihetetlen!

A video lejátszásához Flash Player szükséges!

Az idén 80 éves Sachsenring neve eggyéforrt Zwickauval és a Trabival. Innen a stílizált "S" (a körbe zárt villám) a Trabi logoban, a gyár neve is hivatalosan VEB Sachsenring Trabant volt.
Itt találták fel a Duraplastot, a műanyagot, amiből a karosszéria készült. Ezt a magyar népnyelv akkoriban egyszerűen csak papundeklinek hívta, mert bár ellenállt a víznek (fényezve), repedt és könnyen tört foszlányokra. Emiatt hívták az autót szappantartónak is. A motorja is kuriózum volt, kétütemű, 600 köbcentis. Erről kapta a Trabi a leánykori nevét: P60-as, ahol a P a plastikra utalt. Teljesítménye 4 200-as fordulatnál 26 lóerő, nyomatéka 3 000-es fordulatnál 54 Nm volt. Lehetett vele akár 110-el is menni, de nem sokáig.
Kezdetben 6V-os dinamóval és elektromos hálózattal, majd a szocializmus egy fejlettebb szakaszában már 12V-os generátorral gyártották. 24 literes ejtőtankból folyt le a történelmi füstölés forrása, az 1:40-es keverék. 40 liter benzin, egy liter olaj. 1988-tól már négyütemű VW Polo motorral szerelték, aztán 91-ben abbahagyták a francba az egészet.

Egy korabeli sztori szerint egyszer egy amerikai professzor feleségével meglátogatta (kelet)német kollégáját, aki megmutatta neki a Trabantját. Az amerikai feleség attól kezdve nem vette le a szemét az autóról, majd távozáskor megkérdezte: - Ezt tényleg maga csinálta? Hihetetlen! Ő ugyanis egész este abban a hitben élt, hogy egy ezermester zsenit ismert meg, aki maga gyártotta az autóját, azt fel sem tételezte, hogy ez az autó gyárban készült.

A gyárban viszont tényleg úgy készült a Trabi, mint egy barkácsműhelyben. Kézi szerelés kalapáccsal, "passzítás" lábbal, minőségellenőrzés elemlámpával.

Összesen több mint 3,7 millió példányt gyártottak, ezt az értéket összehasonlítva a Mini Morris 1,2 milliós eredményével, nyugodtan mondhatjuk: a Trabant sikeres kisautó volt.